تابناک تهران - بیستم مهرماه سال گذشته بود که نام یکی از خیابان‌های تهران برای نخستین بار به نام یکی از مشاهیر زنده، دکتر علی اکبر فرهنگی نامگذاری شد. اما انگار این تغییر نام به مزاج برخی ها خوش نیامده تا آنجا که تابلوهای این کوچه مداوم مخدوش می شود و حالا این کوچه "بی نام" است....
کد خبر: ۳۵۸۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶ 10 January 2017
بیستم مهرماه 94 بود که در مراسمی خیابان بهنام واقع در خیابان وصال جنب دانشگاه تهران به نام دکتر علی اکبر فرهنگی تغییر کرد. این تغییر نام به پیشنهاد دانشجویان استاد فرهنگی مطرح و از سوی شورای شهر تصویب شد.
 
مراسم تغییر نام خیابان بهنام به علی اکبر فرهنگی با حضور مسئولان شهرداری منطقه شش، برخی اساتید دانشگاه ها و دانشجویان استاد علی اکبر فرهنگی از جمله عادل فردوسی پور برگزار شد.
 
دکتر فرهنگی نخستین استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اولین فردی است که در زمینه ارتباطات، آثار ارتباطات انسانی و ارتباطات غیرکلامی در زبان فارسی پدید آورده و کتاب‌های وی سال‌هاست متن درسی دانشگاه‌های مختلف ایران است.
این چهره ماندگار دارای فوق دکترای ارتباطات سازمانی و دو دکترا در رشته‌های مدیریت و ارتباطات از دانشگاه اوهایو آمریکاست.
 
از تألیفات این استاد فرزانه می‌توان به تنش در محیط کار، اصول مدیریت، مدیریت تحقیق و توسعه، مدیریت استراتژیک بازار، رستم در مغاک، نظری به فرهنگ، مدیریت رفتارسازمانی و ارتباطات انسانی اشاره کرد.
 کوچه
اما این تغییر نام انگار خوشایند برخی از اهالی این کوچه نبود....

در روزهای اخیر هم که با مخدوش شدن مجدد تابلو این کوچه  "بی نام" شده است...
 
پناهی، رییس روابط عمومی شهرداری منطقه ۶، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران درباره علت این مخدوش شدن های تکراری و بی نام ماندن این کوچه گفت: "به زودی تابلوی این خیابان برای چندمین بار توسط شهرداری ناحیه تعویض خواهد شد و در صورت تکرار مجدد حتما برخورد قاطعی خواهیم داشت."
 
وی با اشاره به روند نامگذاری کوچه "بهنام" به نام "دکتر فرهنگی" ادامه داد: "نام این خیابان قبلا بهنام بوده و خانواده بهنام هم در این خیابان ساکن هستند، اما هیچ پشتوانه و یا مصوبه قانونی برای نام بهنام نبوده که این خانواده اکنون مدعی نام خیابان باشد، تنها فردی به نام بهنام که در آن محل ساکن بوده در این خیابان چند ملک داشته است که دلیل بر نامگذاری خیابان به نام ایشان نمی‌شود."
 
رییس روابط عمومی شهرداری منطقه ۶ در عین حال با اشاره به اینکه برای حفظ شان این خانواده مصوب شد برای تابلوی این خیابان در داخل پرانتز "بهنام"  سابق به ثبت برسد، اظهار کرد: "این اقدام همچنین برای آن انجام شد که مدت‌ها نام این خیابان بهنام بوده و با تغییر نام مردم دچار سردرگمی نشوند. علت نامگذاری جدید هم این بود که دکتر علی اکبر فرهنگی از چهره‌های کشور و از استادان دانشگاه تهران هستند و به درخواست دانشجویان مقرر شد این خیابان به نام ایشان -در ضلع شرقی دانشگاه تهران- به ثبت برسد که طی آیینی این نامگذاری در محل انجام شد."
 
وی افزود: "متاسفانه این خانواده به درج نام بهنام سابق بر روی تابلو خیابان قانع نیستند و بارها با وجود صحبت و تذکر مبنی بر اینکه این نامگذاری مصوبه شورا و قانون است، متاسفانه اقدام به مخدوش‌کردن تابلو می‌کنند؛ اقدامی که موجب ناراحتی اهالی محل هم شده است و در تماس با ۱۳۷ و ۱۸۸۸ هم این موضوع اعلام شده است."
 
پناهی تاکید کرد که اگر این خانواده به قانون تمکین نکنند، شهرداری از ابزار قانونی استفاده خواهد کرد و تصریح کرد: "مجدد حتما برخورد قاطعی خواهیم داشت."
 
پناهی، رییس روابط عمومی شهرداری منطقه ۶، در پایان گفت: "در صورت صحت ادعای خانواده مبنی بر ایجاد آبادانی در خیابان توسط آقای بهنام، به این خانواده حتی پیشنهاد دادیم که برای این فرد می‌توانیم در قالب یک تابلو، یادبودی را نصب کنیم و یا اگر درخواستی برای نام این خیابان دارند به شورای اسلامی شهر تهران ارسال کنند، اما متاسفانه اقدامات‌شان به مخدوش کردن تابلو ختم شده است."
 
نامگذاری خیابان‌ها چه به نام شهدای گرانقدر و چه مشاهیر و چهره‌های فرهنگی و بزرگان توسط کمیته نامگذاری معابر در شورای اسلامی شهر تهران و بر اساس درخواست‌هایی که در شورای شهر مطرح می‌شود، انجام می‌پذیرد.   
 
اما این نامگذاری به این شکل نیست که در شورا بدون استعلام و بررسی محلی انجام شود. در حقیقت برای شهدا، خانواده شهید درخواستی به بنیاد شهید ارسال می‌کنند و بنیاد شهید احراز هویت می‌کند و پس از تایید برای شهرداری مناطق ارسال می‌شود. در مرحله بعد روابط عمومی مناطق از طریق کمیسیون داخلی که در منطقه دارند، بلامانع بودن نامگذاری را بررسی می‌کنند. این کمیسیون از نخبگان محلی و اعضای شورایاری محل تشکیل شده است.
 
پس از تکمیل مراحل صورت‌جلسات توسط کمیسیون برای شورای شهر ارسال می شود و در سه سال اخیر برای اینکه معارضی در آن معبر مورد نظر برای تغییر نام وجود نداشته باشد، یک استشهادیه محلی هم در سطح محله و ناحیه توسط معتمدین محل، امام جماعت محل و برخی اهالی پر می‌شود که تایید می‌کند نامگذاری بلامانع است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار