کارشناس ورزش مدارس مهمترین مشکلات پیش روی ورزش مدارس را کمبود شدید دبیر ورزشی و امکانات و اعتبارات دانست و خواستار حمایت بیشتر مسئولان در جهت تامین امکانات ورزشی برای دانش آموزان شد.
کد خبر: ۳۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷ 17 May 2015
علیرضاگیلانی در گفتگو با ایسنا، درباره ارزیابی خود از برگزاری اولین المپیاد ورزشی درون مدرسه ای در سراسر کشور اظهار کرد:این المپیاد پیش از این هم در مدارس و بصورت جسته و گریخته برگزار می شد اما در دوره جدید با برنامه ریزی ها و مدیریت دکتر حمیدی این المپیاد تحت نظر مدیریت واحد درآمد و شکل و شمایل قانونمند به خود گرفت. شرح وظایف نیز در آن مشخص شد و اقدامات خوبی مانند برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه،اهدای جوایز به نفرات و تیم های برتر،رژه تیم ها،سرود و ...در این المپیاد به اجرا درآمد.

مسئول تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه 5 تهران افزود: برگزاری این المپیاد باعث تشویق هرچه بیشتر دانش اموزان به انجام فعالیت های ورزشی و افزایش حس مشارکت جویی آنها در انجام کارهای گروهی شد. متاسفانه با توجه به وضعیت نابهنجار اخلاقی و بدنی مانند چاقی و ناهنجاری های اسکلتی در دانش آموزان باید به ورزش این قشر عظیم توجه بیشتری شود و این المپیاد می تواند نقطه عطف این راه باشد.

وی با اشاره به نقاط ضعف این المپیاد گفت: متاسفانه مهمترین مشکل مخصوصا در مقطع ابتدایی کمبود شدید معلمان ورزشی است به گونه ای که فقط در مدارس تهران 800 معلم ورزشی در این مقطع کم داریم و از معلمان ورزشی حال حاضر نیز 82 درصدشان خانم هستند که باید چاره جدی برای جذب معلمان ورزشی مرد صورت گیرد. از آنجا که معلمان استان های دیگر بر اساس قانون نمی توانند به تهران بیایند می شود از استان های نزدیک تهران معلم ورزشی جذب کرد یا از معلمان دروس دیگر با آموزش ضمن خدمت در ورزش بهره برد.

گیلانی تصریح کرد:کمبود معلم ورزشی از جدی ترین مشکلات آموزش و پرورش ایران است و اگر فکری به حال این موضوع نشود با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. همچین کمبود زیرساخت و امکانات ورزشی در مدارس نیز از مهمترین مشکلات پیش روی ورزش مدارس مخصوصا در تهران است چرا که تهران به لحاظ در اختیار داشتن فضاهای ورزشی در مدارس با توجه به جمعیت دانش آموزی،فقیرترین استان ایران محسوب می شود.

مسئول تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه 5 تهران با بیان اینکه کمبود اعتبارات از دیگر مشکلات ورزس مدارس است یادآور شد:ما همیشه نمی توانیم دانش آموزان را مجاب کنیم وسایلی مانند توپ و ... را با هزینه شخصی خودش تامین کند.آموزش و پرورش نیز باید حمایت بیشتری در جهت تامین امکانات ورزشی در مدارس داشته باشد.مدارس هم اینک حتی در پرداخت قبض آب و برق دچار مشکل هستند چه برسد به اینکه بخواهند وسایل ورزشی دانش آموزان را تامین کنند و جا دارد توجه جدی در جهت تامین وسایل ورزشی دانش آموزان صورت گیرد.دانش اموزان و اولیاء آنها همواره آمادگی داشته اند برای تامین وسایل ورزشی دانش اموزان با اشتیاق زیادی پاپیش بگذراند اما همیشه نباید این روش اتخاذ شود.

وی همچنی خاطرنشان کرد:بهتر است برای دوره های بعدی به گونه ای برنامه ریزی شود که فعالیت های ورزشی خارج از ساعات درسی دانش آموزان باشد تا شاهد حضور بیشتر آنها در اینگونه برنامه ها باشیم.

گیلانی خاطرنشان کرد: در منطقه 5 آموزش و پرورش تهران به عنوان بزرگترین مناطق کشور به لحاظ جمعیت دانش اموزی تحت پوشش، برای 9831 دانش آموز رده سوم ابتدایی این منطقه امکان پرداختن به ورزش شنا فراهم است و از دانش آموزان دختر و پسر برای 12 جلسه شنا فقط مبلغ 20 هزار تومان گرفته می شود اما در مجموع با مشکلات شدید فضای ورزشی مواجه هستیم به گونه ای که با وجود 620 مدرسه در این منطقه و 130هزار دانش آموز تنها 7 یا 8 سالن ورزش وجود دارد که آنها نیز به درد فعالیت ورزشی نمی خورند چرا که زیر زمین مدرسه را تبدیل به مکان ورزشی کرده اند!

وی تاکید کرد: جا دارد خیرین مدرسه ساز فقط به ساخت مدارس بسنده نکنند و مقداری نیز به ساخت فضاهای ورزشی برای دانش آموزان اهتمام کنند چرا که کمبود فعالیت های ورزشی در میان دانش اموزان تهدید جدی برای جامعه دانش آموزی ایران محسوب می شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار