تابناک تهران - احمدآباد مستوفی قدمتی به اندازهٔ چهارصد سال دارد و از مناطق قدیمی تهران به شمار می‌آید، اما تنها پنج سال است که تبدیل به شهر و یکی ازبخش های شهرستان اسلامشهر شده است.
کد خبر: ۳۵۶۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶ 07 January 2017
شهری که این روزهای به دلیل فاصله هفت کیلومتری از پایتخت پذیرای شهروندان زیادی شده، جمعیت احمدآباد مستوفی در سال ۱۳۷۵، ده هزار و هجده نفر بود. مطابق سر شماری سال ۱۳۸۵ نیز جمعیت آن به یازده هزار و دویست و هفتاد و هفت نفر رسید و با توجه به رشد ۲/۵ درصدی جمعیت آن، می‌توان گفت که جمعیت آن در پایان سال ۱۳۹۱ تقریباً بین سیزده تا چهارده هزار خواهد بود. برآورد جمعیت شهر احمدآباد مستوفی تا افق سال ۱۴۰۵ بر اساس رشد سالانه ۳/۵ درصد نیز تقریباً بیست و سه هزار نفر خواهد بود. احمدآباد مستوفی، میانگین رشد جمعیت در شهر بیش از گذشته شده و افراد بیشتری این شهر را برای زندگی انتخاب می‌کنند. با توجه به این نکته می‌توان انتظار جمعیت افزون تری در افق سال ۱۴۰۵ داشت.
 
با تمام این توضیحات واضح است که شهرداری احمدآباد مستوفی، مجموعه ای نوپا و فاقد تشکیلات سازمانی بوده که همت مسئولین شهری آن را رونق بخشیده است.
احمدآباد مستوفی شهری بدون تخلفات ساختمانی / مشکلات حریم شهری گریبانگیر احمدآباد 
عباس نعمت زاده، شهردار احمدآباد مستوفی، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران درباره پییشرفت های شهرداری این شهرستان گفت: "اگر شهر احمدآباد مستوفی در ۳ سال قبل را با هم اکنون مقایسه کنیم، قطعاً تغییرات عمرانی، اداری و فرهنگی مثبتی در این شهر صورت گرفته است که قابل مقایسه با گذشته نیست. در مدت ۳ سال گذشته موفق شدیم کارنامه قابل قبولی را درخصوص هزینه های جاری و عمرانی بودجه و اجرای پروژه های عمرانی متعدد کسب نمائیم که در این خصوص احداث ورودی شهر، میدان فلسطین، میدان پارسا، آسفالت کوچه ها و معابر، جدول گذاری، خرید ماشین آلات آتش نشانی، ماشین آلات سبک و سنگین، تجهیز معاونت خدمات شهری و سایر مسائلی که در راستای پویایی یک سازمان ضروری است، صورت گرفته است."
 
وی ادامه داد: "اگر صرفاً بخواهیم با تکیه بر اعتبارات دولتی به پیشرفت شهر امیدوار باشیم، قطعاً اینگونه نخواهد شد، زیرا دولت نهایتاً ۱۰ درصد از بودجه سال را تأمین می کند همچنین میزان اعتبارات ارزش افزوده نیز به دلیل اینکه به میزان جمعیت هر شهر تخصیص می یابد، برای این شهر بسیار ناچیز است به این دلیل شهرداری ها باید به این سمت حرکت کنند که با مشارکت بخش خصوصی به رونق اقتصادی و پویایی برسند. چرا که اگر بخش خصوصی را وارد کار نکنیم، قطعاً شهرداری هایی که به لحاظ درآمدی ضعیف هستند، روبه ورشکستگی خواهند رفت."
 
البته این شهر هنوز مشکلاتی هم دارد، نعمت زاده با اشاره به مشکلات مربوط به حریم شهر احمدآباد افزود: "اگر مشکلات مربوط به حریم شهر احمدآباد مرتفع گردد این شهر قطعاً به یکی از بهترین شهرهای کشور از لحاظ درآمدی و توسعه یافتگی تبدیل خواهد شد و این مهم با مشارکت همه مسئولین شهرستانی و استانی محقق خواهد شد."
 
وی تأکید کرد: "اگر حریم شهر احمدآباد به مانند همه شهرهای دیگر به شهرداری واگذار شود یقیناً بسیاری از مشکلات ما از طریق معرفی پتانسیل های منطقه و سرمایه گذاری بخش خصوصی به صورت ریشه ای حل خواهد شد. برای مثال مشکل اصلی شهرداری که پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل است در کنار صرفه جویی و کاهش هزینه ها می تواند از طریق درآمدهای پایدار شهری حل شود. همچنین یکی از مشکلات اساسی شهرداری ها این است که بخاطر نبود همین درآمدهای پایدار و نیاز به پرداخت حقوق پرسنل، مجبور می شود قانون را دور بزنند و این باعث ایجاد تخلف می شود."
 
اما نکته قابل تأمل در این شهرستان شاید این باشد که تخلف ساختمانی در احمدآباد صورت نمی گیرد، عباس نعمت زاده، شهردار احمدآباد مستوفی، در پایان خاطرنشان کرد: "در شهرداری احمدآباد مستوفی از زمانی که ماده ۱۰ به مدیریت شهری تفویض اختیار شده است (یعنی حدود ۸ ماه گذشته)، ساخت وسازهای غیر مجاز نزدیک به صفر بوده و تنها یکی دو مورد وجود داشته است که آن هم با کمک مجموعه های حراست و بازرسی شهرداری و فرمانداری محترم یا منجر به تخریب شده یا برخورد قاطع صورت گرفته است."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار