تابناک تهران - ورامین یکی از شهرستان های استان تهران است که مسئولین در صدد رفع تصرف از زمین های ملی با اجرای طرح کاداسترهستند. رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان های ورامین و قرچک از رفع تصرف 93 هکتار اراضی ملی این شهرستان ها از ابتدای سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۳۵۵۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳ 06 January 2017
مدت هاست بر لزوم مبارزه با زمین خواری تاکید می شود اما همچنان شاهد هستیم بستر و کوهپایه کوه ها محل تاسیس برج های چند طبقه می شود. حتی از پارک های ملی و حیات وحش نمی گذرند و زمین ها تکه تکه شده و در آن ویلا و ساختمان سبز می شود.
 
هر از چند گاهی چند بنا تخریب می شود و لی شبانه و به جای آن چند بنای جدید سبز می شوند. متاسفانه پدیده زمین خواری محدود به محله، شهر، روستا، استان یا بخش خاصی نیست و در سراسرکشور به اشکال مختلف پراکنده شده است.
 
البته اجرای طرح کاداستر در شناسایی زمین ها ملی و جلوگیری از زمین خواری بسیار مفید بوده، کاداستر یا حدنگاری، نقشه‌برداری ثبتی است، یعنی نقشه‌برداری‌ای که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد. با انجام اصلاح هندسی و کاداستر، اطلاعات توصیفی و مکانی اراضی ملی با دقت بسیار بالا در بانک کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک ذخیره می گردد که براین اساس امکان سوء استفاده و صدور اسناد مالکیت به نام افراد از بین می رود و افراد سودجو با وجود اسناد تک برگی که براساس نقشه های کاداستر اخذ می گردد دیگر  نمی توانند سند مالکیت معارضی دریافت کنند.
 رفع تصرف 93 هکتار اراضی ملی در ورامین با اجرای طرح کاداستر
ورامین یکی از شهرستان های استان تهران است که مسئولین در صدد رفع تصرف از زمین های ملی با اجرای طرح کاداسترهستند. رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان های ورامین و قرچک از رفع تصرف 93 هکتار اراضی ملی این شهرستان ها از ابتدای سال جاری خبر داد.
 
احمد فدائی اردستانی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستانهای ورامین و قرچک، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران درباره این رفع تصرف ها گفت: " این اراضی که شامل 19 فقره تخلف و تصرف بوده در راستای اقدامات پیشگیرانه و در اجرای تبصره 1 ذیل ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع توسط مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی و با همکاری مراجع قضائی از ید متصرفین  خارج و به دولت بازگردانده شد."
 
وی ادامه داد:  "باهدف حفظ و صیانت از عرصه های ملی و انفال و مبارزه با پدیده زمین خواری از ابتدای سال جاری نیز 10 فقره پرونده تخلف و تصرف برای 370 هکتار اراضی  ملی این شهرستانها تشکیل گردیده و هم اکنون این پرونده ها در مراجع قضایی در حال پیگیری و بررسی است."
 
فدائی افزود: "200 هکتار از اراضی ملی حوزه این شهرستانها که مورد تصرف واقع شده بود با پیگیریهای بعمل آمده ازسوی مراجع قضایی منتج به رأی قطعی مبنی بر خلع ید و رفع تصرف گردید که در آینده نزدیک این احکام قضائی  اجرا خواهد شد."
 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستانهای ورامین و قرچک مساحت اراضی ملی این شهرستانها را حدود 220 هزار هکتار اعلام کرد و اظهار داشت:  "برای 95 درصد از عرصه های منابع طبیعی حوزه این دو شهرستان که حدود 210 هزار هکتار از این اراضی را شامل می شود سند مالکیت به نام دولت صادر گردیده و سند دار شدن مابقی این اراضی در حال پیگیری است."
 
وی با تأکید براهمیت اجرای پروژه کاداستر تصریح کرد: "اجرای این پروژه بعنوان یکی از سیاست های راهبردی برای ما از اهمیتی ویژه ای برخوردار است که با توجه به این مهم فقط در سه ماهه سوم سال جاری 50 هزار هکتار از اراضی ملی این شهرستان ها اصلاح هندسی شده و با اخذ تأییدیه کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اسناد تک برگی کاداستر برای این اراضی آماده صدور گردیده که به محض تأمین اعتبارات لازم این کار نهائی خواهد شد."

احمد فدائی اردستانی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستانهای ورامین و قرچک، درپایان از آمادگی این اداره برای اجرای کامل پروژه کاداستر اراضی ملی این دو شهرستان تا پایان سال 96 خبرداد و خاطرنشان کرد: "از آنجائیکه این اداره از پتانسیل های مناسبی از جمله نیروهای متخصص در امر نقشه برداری،ممیزی و حقوقی برخوردار است و همچنین با تعامل خوبی که با ادارات ثبت اسناد و املاک وجود دارد درصورت تأمین اعتبار،اجرای پروژه کاداستر تا پایان سال 96 در سطح این دو شهرستان به پایان خواهد رسید و تمامی اسناد اراضی ملی اخذ شده به اسناد تک برگی کاداستر تبدیل خواهد شد."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار