تابناک تهران - عمارت مسعودیه از آن دسته بناهای تاریخی است که نه تنها در گذشته وقایع بسیاری را از سر گذرانده که انگار این روزها هم قرار نیست روی آرامش را به خود ببیند...
کد خبر: ۳۵۳۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲ 02 January 2017
عمارت مسعودیه یک ساختمان تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در تهران، میدان بهارستان قرار دارد. این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
عمارت مسعودیه در طول سالهای عمر خود شاهد وقایع بسیار زیادی بود. در جریان جنبش مشروطه با توجه به نزدیکی آن به میدان بهارستان و اختلاف ظل السلطان با برادرش مظفر الدین شاه و فرزند او، یکی از پایگاه‌های مشروطه خواهان و مخالفان محمد علی شاه بود. در سال ۱۲۸۷ در نزدیکی این عمارت بمبی دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه منفجر شد که بهانه لازم را برای به توپ بستن مجلس دست او داد. پس از واقعه بهارستان، عمارت مسعودیه نیز به همراه خانه ظهیرالدوله و سایر مشروطه خواهان به رگبار بسته شد.
 
حالا هم وقایعی جدیدتر، عمارت تاریخی مسعودیه که حدود 5 سال پیش در مزایده‌ای به یک شرکت خصوصی که از قضا سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی و هنری در کشور داشت به مدت 59 سال واگذار شد، تا یک مرکز اقامتی از آن بیرون بیاید، شرکتی که به گفته‌ی مسئولان صندوق احیا دست‌کم یک سال است برخلاف ضوابط و بندهای قرارداد در این بنای تاریخی عمل می‌کند و به درخواست‌ها و نامه‌های این دستگاه زیرنظر سازمان میراث فرهنگی هیچ توجهی ندارد.
 مظلومیت عمارت مسعودیه از گذشته تا امروز
دو نهاد، یکی دولتی و دیگری خصوصی، یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ تا "عمارت مسعودیه" را آز آن خود کند، هرکدام هم می‌گویند اگر کاری به جز حرف‌شان انجام شود، خیانت به بنای تاریخی مسعودیه است. داستان مشکلات عمارت مسعودیه بین شرکت عظام و صندوق احیا موضوعی بود که از پیشنهاد تغییر کاربری آغاز شد و با فرستادن نامه فسخ قرارداد، ادامه پیدا کرد و تنها قربانی این ماجرا عمارت بود.
 
محمد مهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران، درباره آخرین وضعیت عمارت مسعودیه گفت: "در خصوص این عمارت، سازمان میراث فرهنگی با شرکت اعزام در دعوا قرار دارد. قراردادی که مفاد خوبی ندارد و یک قرارداد بد تعریف می شود. چرا که در این قرارداد، ملک به صورت رایگان بابت احیا و بهره برداری در اختیار این شرکت قرار گرفته و شرکت نیز در خصوص عمارت مسعودیه به وظایف خود عمل نکرده است."
 
وی ادامه داد: "شرکت اعزام این ملک را تصاحب کرده و تنها در حد ۱۵ درصد احیای سازه را انجام داده است."
 
تندگویان با اشاره به تخریب اساسی در این عمارت افزود: "در بخشی از عمارت مانند در، پنجره و آینه کاری ها دزدی شده است. اکنون هم پرونده این شرکت به دلیل عمل نکردن به تعهدات در دادگاه است."
 
محمد مهدی تندگویان، نایب رئیس کمسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، در پایان با بیان این که دادگاه به اسفندماه موکول شده، گفت: "در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی خود وارد عمارت شده است، و باید دادگاه وضعیت عمارت مسعودیه را تعیین و تکلیف کند."

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار