جلسه بررسی مشکلات و معضلات زیست محیطی شهرستان شمیرانات پیش از ظهر امروز با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و فرماندار شهرستان شمیرانات در محل بخشداری رودبار قصران برگزار شد.
کد خبر: ۳۵۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵ 02 January 2017
ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در این جلسه با اشاره به اینکه نگاه و نظر ما در خصوص رفع مسائل زیست محیطی ، کارکردی تعاملی است، افزود:هرجا با مجموعه های مدیریتی تعاملی داشتیم بسیاری از مشکلات زیست محیطی به نحو مطلوبی مرتفع گردیده است.
وی با بیان اینکه در انجام کارهای اجرایی همه نگاهها باید متوجه قانون باشد، گفت: وظیفه همه مدیران و مسئولان این است که موضوعات مختلف را به صورت توامان ببینند و نسبت به آن پاسخگو باشند همچنان که مقام معظم رهبری نیز تاکیدات ویژه ای را در موضوع محیط زیست داشته و دارند و نکاتی را بارها در اینخصوص مطرح و گوشزد فرموده اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه به وجود جاذبه های گردشگری بدلیل بافت و شرایط محیطی ویژه این منطقه اشاره کرد و افزود: متاسفانه بارگزاری های جمعیتی در این منطقه کم کم بسویی پیش می رود که خارج از توان اکولوژیک آن است و از این منظر باید مراقب توان و ظرفیت زیست محیطی منطقه باشیم.
مهردادی اظهار داشت: در صورتی که به این موضوع توجه نداشته باشیم در آینده این منطقه هم مانند کلان شهر تهران دچار معضلات زیست محیطی عدیده ای از جمله آلودگی هوا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در اجرای پروژه های عمرانی در هر منطقه خصوصا مناطقی که از اهمیت و حساسیتهای بیشتری برخوردارند مطالعات و ارزیابی اثرات زیست محیطی نقش با اولویتی داشته و باید به دقت به آن توجه کرد،گفت: شهرستان شمیرانات به لحاظ زیست محیطی بسیار مهم بوده و خط قرمز محیط زیستی تلقی می شود.
مهردادی با بیان اینکه به توسعه گردشگری در شهرستان شمیرانات اعتقاد داریم، تاکید کرد: محیط زیست در چارچوب قانون و در جلسات کارشناسی و کارگروه های علمی به این بخش در شهرستان کمک خواهد کرد.
وی همچنین در پایان در خصوص پروژه گازرسانی به روستاهای محدوده شهرستان شمیرانات گفت: مدیریت شرکت گازرسانی استان وظیفه دارد ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه  را هرچه زودتر به محیط زیست  ارائه دهد.
عزت اله خان محمدی فرماندار شمیرانات در این جلسه با بیان اینکه موضوع منابع طبیعی و محیط زیست یکی از رویکردهای مدیریت شهرستان و اولویت های اساسی بوده ، افزود: ساختار ادارات در شهرستان به لحاظ ظرفیت منابع طبیعی و محیط زیست و با توجه به وجود مناطق وسیع تحت مدیریت و عرصه های ملی جوابگو نبوده و با توجه به اینکه 90 درصد وسعت شهرستان مناطق کوهستانی و عرصه های طبیعی است باید نگاه ویژه ای به موضوع محیط زیست و منابع طبیعی در این منطقه داشت.
وی به تخریب های زیاد عرصه های ملی و محیط زیست شهرستان در گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس آمارهای دریافتی از دستگاهها خوشبختانه تاکنون حدود 445 هکتار رفع تصرف داشته ایم و حدود 70 تا 80 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به حالت اولیه برگردانده شده است.
خان محمدی ادامه داد: این در حالی است که حدود 75 بنای غیرمجاز نیز در شهرستان تخریب شده که بیش از 9 میلیارد تومان ارزش ریالی این اراضی بوده است.
فرماندار شمیرانات با اشاره به اینکه مراقبت از 170 هزار هکتار عرصه و اراضی کار ساده ای نیست و در مباحث پایش زیست محیطی باید بطور جدی پیگیری شود، تصریح کرد:2400 پرونده تخلفات ساخت و ساز در شهرستان نیز در حال ساماندهی است.
وی در خصوص پروژه گازرسانی و طرحهای اکوکمپ و گردشگری شهرستان گفت: توسعه استان در شهرستان شمیرانات محور گردشگری است و در اینخصوص نیازمند کمک و همکاری محیط زیست هستیم.
خان محمدی در پایان تاکید کرد: هیچگاه از خط قرمزهای محیط زیست عبور نخواهیم کرد و در بسیاری از موضوعات در کنار محیط زیست مطالبه گر هستیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار