با انتصاب اعضای ستاد انتخابات در وزارت کشور، کشورمان رسما وارد دوازدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شد.
کد خبر: ۳۵۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱ 02 January 2017
به گزارش تابناک : دوازدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری  همزمان با پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه 29 اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد. انتخاباتی که به اذعان وزیر کشور بسیار مهم است.

وزارت کشور با صدور اطلاعیه ای از آغاز به کار ستاد انتخابات کشور از  دی‌ماه و با صدور احکام مرتبط با معاونان و سازمان‌های وزارت کشور از سوی مقام عالی وزارت، خبر داد.

رحمانی فضلی حتی از آمادگی برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی سال 96 خبر داده و گفت: آمادگی هر نظارتی را در هر امری چه سخت افزاری، نرم افزاری و  اجرای نیروی انسانی در خصوص انتخابات تمام الکترونیکی داریم و تا کنون نیز مذاکرات با شورای نگهبان داشتیم و آن ها نیز استقبال کردند که امیدواریم در عمل نیز به تفاهم نهایی برسیم و تضمین های مناسب را در بعد فنی، اجرایی و حقوقی بگیریم و کار را اجرایی کنیم.

رحمانی فضلی همچنین اظهار کرده که اگر انتخابات به دور دوم برسد، پنجم اردیبهشت را پیشنهاد داده ایم و برای ما اجرا در این تاریخ میسر است.

محمد حسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور نیز با بیان اینکه جریانات سیاسی نقش بسیار مهمی در ترغیب مردم برای حضوری فعال در پای صندوق‌های رأی دارند عنوان کرد: باید انتخاباتی باشکوه در کشور  برگزار شود در این راستا استانداری‌های کشور باید با ایجاد شور و نشاط سیاسی و  هدایت و پشتیبانی جریانات سیاسی،  زمینه را برای افزایش حضور باشکوه مردم در این انتخابات فراهم کنند.

در تازه ترین اظهارات سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور از انتصاب اعضای ستاد انتخابات کشور برای برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره مجلس شورای اسلامی از سوی وزیر کشور خبر داد.

وی  افزود: وزیر کشور در این احکام بر برنامه ریزی و انجام تمهیدات لازم به منظور برگزاری قانونمند و سالم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است.

سخنگوی وزارت کشور همچنین گفت: معتمدین پیشنهادی وزیر کشور برای تشکیل هیات مرکزی اجرایی انتخابات ریاست جمهوری مطابق قانون حداکثر تا 11 اسفندماه معرفی می شوند.

سامانی اعضای ستاد انتخابات کشور را به شرح زیر اعلام کرد:

علی اصغر احمدی معاون سیاسی با حفظ سمت به عنوان رئیس ستاد انتخابات، سید سلمان سامانی قائم مقام وزیر در امور مجلس و هماهنگی استانها با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد انتخابات، جواد ناصریان معاون توسعه مدیریت و منابع با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته مالی و پشتیبانی ستاد انتخابات، وجه اله خدمتگزار رئیس مرکز مدیریت عملکرد بازرسی با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس هیات بازرسی انتخابات، امیر شجاعان رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات، محمد ابراهیم شوشتری مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته حراست و استعلامات ستاد انتخابات، سیدرمضان شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات، حمید درخشان نیا رئیس سازمان ثبت احوال با حفظ سمت به عنوان عضو ستاد انتخابات و علی پورعلی مطلق مدیرکل انتخابات با حفظ سمت به عنوان عضو و دبیر ستاد انتخابات

علی‌اصغر احمدی رييس ستاد انتخابات كشور، با اشاره به تعیین اعضای ستاد انتخابات کشور از سوی وزیر کشور، گفت: براساس احکام صادره توسط وزیر کشور بنده بعنوان معاون سیاسى و مسىول ستاد انتخاباتى منصوب شدم.
 
وى افزود: پیش از اینکه وارد وزارت کشور شوم، تصمیم وزارت کشور بر این بود که براى کلیه فرمانداران و بخشداران سراسر کشور دوره هاى آموزشی طى ده جلسه و در دو روز در نظر گرفته شود، لذا چهارشنبه و پنجشنبه فرمانداران و بخشداران سه استان جلسه اى خواهند داشت تا در جریان برنامه هاى اموزشى تخصصى قرار بگیرند و مسلط به قانون و آیین نامه‌ها شوند.
 
احمدى ادامه داد: با برنامه ریزى انجام شده روز شنبه هفته آینده اولین جلسه ستاد انتخابات کشور با حضور رحمانی فضلی وزیر کشور برگزار می‌شود.
 
معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به برگزارى سه انتخابات در کشور تصریح کرد: در تمام کشور با دو قانون و در چهار حوزه انتخابیه با سه قانون انتخابات دنبال می‌شود، لذا حجم کار بالا خواهد بود به همین دلیل اولین جلسه ستاد انتخابات على القاعده حول محور نکات مهم سه قانون انتخابات خواهد بود همچنین گزارشى از اقدامات انجام شده در این زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: براساس جدول زمانبندى که روز شمار انتخابات خواهد بود پیش بینى‌ها صورت گرفته و تهیه اقلام مورد نیاز انتخابات در تعامل با هیىت نظارت از جمله انتخاب نوع مهر‌ها و تعرفه‌ها انجام شده است.
 
احمدى یادآور شد: با توجه به استعداد زیرساخت‌ها، سخت افزار، نرم افزار و روشهاى نظارت، برگزارى الکترونیکى و اینکه انتخابات باید در چه حدى برگزار شود، از مسائلى است که در جلسه نخست ستاد انتخابات مطرح می‌شود.
 
وى افزود: همچنین نوع تقسیم کارى که میان اعضاى ستاد، فرماندارى‌ها، استاندارى‌ها و بخشدارى‌ها، هیىت نظارت شوراى نگهبان و هیىت نظارت مجلس شوراى اسلامى وجود دارد از موارد دیگرى است که در جلسه روز شنبه بررسی خواهد شد.
 
معاون سیاسی وزیر کشور درباره اعتبار تخصیص یافته براى برگزارى انتخابات تصریح کرد: لایحه بودجه ٩۶ به مجلس تقدیم شده و از انجایی که انتخابات هم در سال ٩۶ برگزار می‌شود بخش عمده و اصلى اعتبار باید در بودجه تعریف می‌شد، لذا وزارت کشور بر پایه تجربه، با توجه به توسعه نسبى هیىت هاى اجرایی به دلیل نرخ رشد جمعیت یا برخى تغییرات ادغام و شناسایی روستا‌ها اقداماتى را در هیىت هاى اجرایى بررسى کرد.
 
رییس ستاد انتخابات کشور بیان داشت: هر شعبه دو صندوق، مهر و تعرفه و... نیاز خواهد داشت به هر حال تمامى این موارد وزارت کشور را بر آن داشت که رقمى را به دولت پیشنهاد دهد، دولت هم با توجه به محدودیت‌ها، اعتبار را کاهش داده اما امیدواریم با کمک دولت و مجلس، بودجه کافى تامین شود تا زمینه را براى انتخابات امن و پرشور فراهم کنیم. 

همچنین علی پورعلی‌مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور درباره آغاز به کار ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: اکنون تمامی استانداران نیز بر اساس ابلاغ و نامه‌ای که به آنها ارسال شده می‌توانند ستادهای متناظر انتخابات را در استان‌ها تشکیل داده و فعالیت خود را رسما آغاز کنند.

دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه کلاس‌های آموزشی انتخاباتی 96 برای فرمانداران و بخشداران از ماه‌ها قبل آغاز شده است، گفت: تاکنون پنج دوره کلاس آموزشی انتخاباتی فرمانداران و بخشداران انجام شده و ادامه هم خواهد داشت.

محمدحسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور، در رابطه با اشکالاتی که در تعرفه‌های رأی انتخابات آتی وجود داشت و مورد ایراد شورای نگهبان واقع شده بود، اظهار کرد: این اشکالات رفع شد و تعرفه‌ها در مرحله چاپ قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که فرآیند اجرای انتخابات در تهران چه زمانی کلید می‌خورد نیز گفت: اکنون مقدمات کار است و طبق برنامه زمان‌بندی شده، انتخابات انجام می‌شود.

قائم مقام وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات ریاست جمهوری و شوراها به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، عنوان کرد: ما با مجلس و شورای نگهبان مذاکره می‌کنیم تا این کار انجام شود و به نتیجه برسد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اعلام کرد: برای استفاده از صندوق‌های الکترونیکی در انتخابات ریاست جمهوری به جمع‌بندی نرسیدیم اما شاید در برخی صندوق‌ها منوط به نظر کارشناسان و موافقت اعضای شورای نگهبان از این امر استفاده کرد. 

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لایحه جامع انتخابات برای انتخابات آتی ریاست جمهوری و مجلس ارائه خواهد شد گفت: آن زمان دولتمردان در مورد لایحه جامع انتخابات صحبت کردند گفتند نمی‌توانند لایحه را به انتخابات آتی برسانند زیرا مراحل تصویب و ارائه آن از سوی دولت و مجلس طولانی است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اما مجلس امیدواری داد که شاید بتواند در قالب طرح برخی موارد سیاست‌های کلی این قانون را در مجلس ارائه و اصلاح کند و شاید این لایحه برای انتخابات بعدی مورد استفاده و استناد قرار بگیرد.

همچنین بر اساس اظهارات قائم مقام وزارت کشور بر اساس تغیییرات انجام شده و مطابق با جدول زمان بندی انتخابات در سنوات گذشته، انتخابات ریاست جمهوری سال آینده 26 روز زودتر از موعد مقرر (۲۴ خرداد) برگزار خواهد شد. بر همین اساس آغاز نام نویسی از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری احتمالا از دهه سوم (بیست و دوم) فروردین ماه آغاز می شود و به مدت پنج روز ادامه می یابد.

بر اساس این جدول کاری، هیئت های اجرایی انتخابات نیز از روز آغاز ثبت نام به مدت سه روز در سراسر کشور تشکیل می شوند.

رسیدگی به صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات در شورای نگهبان قانون اساسی از فردای پایان مهلت ثبت‌نام ها به مدت پنج روز آغاز می‌شود که احتمالا اول اردیبهشت ماه رسیدگی به صلاحیت نامزدها به پایان خواهد رسید.

سپس به مدت 5 روز شورای نگهبان به اعتراض احتمالی داوطلبانی که صلاحیتشان احراز نشده است رسیدگی خواهد کرد.بعد از این مرحله وزارت کشور از ششم اردیبهشت، اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می کند.

مدت تبلیغات انتخاباتی نیز از هفتم اردبیهشت به مدت 20 روز آغاز می شود و تبلیغات انتخاباتی نامزدها در روز 28 خرداد ممنوع است. اخذ رای مردم برای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری از صبح روز29 اردیبهشت آغاز خواهد شد.




منبع : باشگاه خبرنگاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار