تابناک تهران - سالخوردگی جمعیت در واقع یک موفقیت بهداشتی است که در صورت عدم برنامه ریزی مناسب، به یک چالش بزرگ تبدیل خواهد شد. از این رو تمام دستگاه های کشور در صدد خدمات رسانی بهتر به سالمندان است، فرمانداری دماوند هم از این قاعده مستثنا نمانده و بنیاد فرزانگان را تشکیل داده است.
کد خبر: ۳۴۹۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲ 26 December 2016
سالمندی آغازی دیگر در زندگی است با کوله باری از تجربه، سالمندی دوران پختگی، ورزیدگی و زمان احساس بی نیازی است و فرصت سیر به سوی کمال و رسیدگی به خویشتن. در فرهنگ اسلامی و ایرانی، "پیری" نه به عنوان یک کلمه ناخوشایند، بلکه به صورت "کمال،حکمت،خردمندی و فرزانگی" تلقی می شود. از این رو می تواند به عنوان مرحله ای موثر و گرانقدر در زندگی به حساب آید.
 تأسیس بنیاد فرزانگان در دماوند راهی برای خدمت رسانی
بر اساس منابع علمی جمعیتی، زمانی که ۸% جمعیت را افراد ۶۵ سال و بالاتر و یا ۱۲% جمعیت را افراد ۶۰ سال و بالاتر تشکیل دهند، پدیده سالمندی استقرار می یابد. این روند تغییرات جمعیت سالمندان در ایران نیز سیر صعودی طی می کند به طوری که پیش بینی می شود تا سال ۱۴۲۹جمعیت سالمندان کشور به ۶۲/۲۴% برسد.
 
از آنجایی که با افزایش جمعیت سالخورده، شیوع بیماری های مزمن نیز افزایش می یابد،در اکثر کشورهای توسعه یافته،سیستم درمانی برای درمان بیماری ها از مداخله های پیشگیری و نظارت درمانی استفاده می کنند که دارای ابعاد سه گانه «پزشک،بیمار و محیط» می باشد.
 
در کشور ما هم اقدامات مؤثر و مفیدی در زمینه خدمت رسانی به سالمندان صورت گرفته است. شهرستان دماوند هم در این حوزه فعالیت های شایانی انجام داده است. اولین نشست ساماندهی امور سالمندان در شهرستان دماوند یکی از این اقدامات است.
 
شاهرخ جهانشاهی، معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران، دربپاره این نشست گفت: "هدف از نشست ساماندهی امور سالمندان، بهبود روش زندگی، ارتقای کیفیت، ایجاد رضایت در سالمندان از طریق ارائه خدمات رفاهی بهداشتی، خدماتی، درمانی، توانمندی و تکریم افراد سالمند می‌باشد."
 
وی ادامه داد: "تأسیس بنیاد فرزانگان و راه‌اندازی بانک اطلاعات سالمندان در شهرستان دماوند از جمله مصوبات اولین نشست ساماندهی امور سالمندان در این شهرستان بود."
 
معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: "بر اساس آخرین آمار، ۱۹/۸ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند؛ لذا با توجه به شرایط زندگی امروز اعم از تک فرزندی شدن خانواده‌ها و در برخی موارد مهاجرت فرزندان به خارج از کشور، لزوم حمایت از سالمندان و نگه‌داری از آن‌ها بسیار ضروری می‌باشد."
 
وی ادامه داد: " ۲۹۷ سالمند در سطح شهرستان دماوند، تحت پوشش اداره بهزیستی هستند."
 
شاهرخ جهانشاهی در پایان با اشاره به  افزایش میزان سالمندی در کشور گفت: "خوشبختانه با بالا رفتن میزان امید به زندگی در افراد و افزایش خدمات رفاهی و درمانی، سن مرگ و میر در کشور افزایش یافته است؛ اما از سوی دیگر، با توجه به افزایش میزان سالمندی، پیش‌بینی‌های لازم در امور رفاهی و خدماتی این افراد بسیار حایز اهمیت می‌باشد."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار