محمد باقر قاليباف نيز طي سخناني در اين ديدار ضمن تبريک دهه مبارک فجر، ابراز داشت: نگاه مردم ما به شهرداري ها انجام کارهاي خدماتي است اما در اين دوره تلاش کرديم تا در حوزه فرهنگي و اجتماعي اقدامات جدي را انجام دهيم.
کد خبر: ۳۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴ 08 February 2015

شهردار تهران طي ديدارهاي جداگانه اي در شهر قم با حضور در دفتر مراجع عظام ضمن ارائه برنامه هاي شهرداري تهران از رهنمودهاي ايشان بهره برد.

به گزارش تابناک تهران، محمدباقر قاليباف در ديدارهاي جداگانه اي با آيات عظام علوي گرگاني، وحيد خراساني و جوادي آملي درخصوص برنامه هاي شهرداري پايتخت توضيحاتي را ارائه داد.
وي با پرداختن به عملکرد شهرداري در سنوات طي شده، برنامه هاي شهرداري تهران را براي اجراي پروژه هاي شهري و نيز رويکردهاي پيش رو شرح داد.

براساس اين گزارش آيات عظام علوي گرگاني، جوادي آملي و وحيد خراساني نيز رهنمودها و تدابير لازم را براي اجراي بهتر برنامه هاي مدنظر شهردار بيان کردند.
 
حجت الاسلام و المسلمين شهرستاني در ديدار با شهردار تهران:
بايد از ظرفيت رسانه ها براي مبارزه با هجمه هاي فرهنگي دشمن استفاده کنيم
شهردار تهران صبح امروز با حضور در دفتر حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمدجواد شهرستاني، نماينده آيت الله سيستاني در ايران با وي ديدار و گفت و گو کرد.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، حجت الاسلام شهرستاني طي سخناني در اين ديدار با تاکيد بر ضرورت چاره انديشي در مقابل هجمه هاي رسانه اي و فرهنگي دشمن گفت: در اين زمينه فرصت ها و ظرفيت هاي خوبي در اختيار داريم که بايد از آن ها استفاده کنيم. به همين منظور ضروري است بر روي رسانه ها کار جدي صورت گيرد چرا که رسانه ها از ظرفيت بالايي در آگاهي بخشي جامعه برخوردارند.
وي تاکيد کرد: بايد بر روي رسانه ها برنامه ريزي مناسبي صورت گيرد تا بتوانيم صداي خود را به دنيا برسانيم.
همچنين شهردار تهران نيز در اين ديدار با تقدير از حجت الاسلام شهرستاني به بيان توضيحاتي پيرامون فعاليت هاي ديني، مذهبي و خدماتي شهرداري تهران پرداخت.
به گزارش شهرنوشت، قاليباف پيش از اين ديدار با حضور در موزه امام علي(ع) از آثار و هداياي اهدا شده به حجت الاسلام شهرستاني بازديد کرد.
 
آيت الله العظمي شبيري زنجاني در ديدار با شهردار تهران:
خدمات شهرداري تهران براي همه مردم مشهود است/خدمت به مردم بزرگترين عبادت است

شهردار تهران شب گذشته با آيت الله العظمي شبيري زنجاني، از مراجع تقليد شيعه ديدار و گفت و گو کرد.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، آيت الله العظمي شبيري زنجاني طي سخناني در اين ديدار با اشاره به فعاليت هاي بزرگ عمراني و خدماتي شهرداري تهران گفت: همه افرادي که وارد تهران مي شوند، خدمات شهري شهرداري تهران براي آن ها مشهود است و دعا مي کنيم اين توفيقات ادامه داشته باشد.
وي در ادامه با اشاره به شيعه اثني عشري بودن کشور ايران اظهارکرد: هر خدمتي که به چنين کشوري صورت گيرد گويي به امام زمان (عج) خدمت شده است و ائمه معصوم و حضرت رسول(ع) پشتيبان آن هستند. از اين رو اميدواريم اين خدمات شهرداري تهران مورد عنايت خاص حضرت ولي عصر (عج) باشد.
آيت الله شبيري زنجاني سپس به احداث اتوبان امام علي (ع) و توسعه بزرگراه ها در شهر تهران پرداخت و بيان کرد: تا کنون به دليل نبود اتوبان ها و راه هاي مناسب، مشکلات زيادي براي مردم ايجاد شده و افراد زيادي جان خود را از دست داده اند، اما اين اقدامات بزرگ ترين عبادت است چرا که اگر اين بسترها نباشد، به مرگ و مير و ايجاد مشکلات براي مردم منتهي مي شود.
به گزارش شهرنوشت، در جريان اين ديدار حجت الاسلام و المسلمين صادق زاده، رئيس مرکز فعاليت هاي ديني شهرداري تهران با اشاره به خدمات فني، عمراني و فرهنگي و هنري شهرداري تهران در طول سال هاي گذشته به تشريح روند توسعه مساجد در شهر و احداث 400 مسجد در پايتخت پرداخت.
وي همچنين ضمن اشاره به کمک 46 ميليارد توماني شهرداري تهران به مساجد، گزارشي از وضعيت رسيدگي به حوزه هاي علميه در سطح شهر تهران و پيگيري اقدامات مختلف فرهنگي، هنري و مذهبي در پايتخت در حوزه هاي امر به معروف، نهي از منکر، عفاف و حجاب، اذان و نماز ارايه کرد.


ديدار شهردار تهران با آيت الله موسوي اردبيلي
شهردار تهران در ادامه حضور خود در شهر مقدس قم و ديدار با مراجع عظام شيعه با حضور در دفتر آيت الله العظمي موسوي اردبيلي، با ايشان ديدار و گفت و گو کرد.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، محمدباقر قاليباف طي سخناني در اين ديدار با تاکيد بر ادامه روند فعاليت هاي عمراني شهرداري تهران در دوره سوم مديريت شهري، ابراز داشت: در حال حاضر تمامي کارهاي عمراني اساسي شهر در زمينه بزرگراه ها، پل ها و پروژه هاي عمراني جدي را انجام داده ايم و با اجراي پروژه زير گذر شهيد صياد شيرازي کليه پروژه هاي عمراني رو به اتمام مي گذارد.
شهردار تهران با اشاره به ساخت 25 کيلومتر مترو از ابتداي سال جاري تاکيد کرد: عمليات اجرايي ادامه خط سه به سمت شمال شرق شهر تهران تا پايان امسال به اتمام مي رسد و پس از آن خطوط شش و هفت مترو نيز تا پايان سال 1395 به پايان خواهند رسيد. از اين رو کاري که در حوزه متروي تهران دنبال مي شود در هيچ کدام از شهرهاي دنيا با اين سرعت و کيفيت انجام نمي شود.
قاليباف همچنين با تشريح رويکردهاي فرهنگي و اجتماعي شهرداري پايتخت و اقدامات انجام شده در حوزه هاي مختلف محلي و شهري در سطح شهر گفت: همه تلاش ما بر اين است تا در حوزه هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي خصوصا رسيدگي به فقرا و مناطق جنوب شهر به صورت ويژه اقدام و رسيدگي کرده و برنامه هاي طراحي شده را اجرايي کنيم.
آيت الله العظمي موسوي اردبيلي طي سخناني در اين ديدار ضمن تقدير از اقدامات شهرداري تهران در حوزه هاي مختلف، براي دکتر قاليباف و همکاران وي در مجموعه شهرداري تهران آرزوي توفيق کرد.


آيت الله جوادي آملي:عمل صالح نجات بخش جامعه است/قاليباف: کار فرهنگي بدون جوهره ديني به بن بست مي خورد
شهردار پايتخت با حضور در «بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء» شهر مقدس قم، با آيت الله العظمي جوادي آملي ديدار و گفت و گو کرد.
جريان اين ديدار آيت الله العظمي جوادي آملي ضمن تبريک دهه مبارک فجر، تصريح کرد: کارهاي فرهنگي از همين دهه فجر شروع شده است چرا که کار امام (ره) کار عقلاني است و وقتي امام بالعصر کار عقلاني کرده است، نايبان امام هم بايد خليفه او باشند و کار عقلاني کنند تا جامعه را از جاهيلت نجات دهند. اين انقلاب عقلاني است و انقلاب عقلاني هم از هر آدمي ساخته نيست.
وي در ادامه با بيان اينکه در بيش از 300 آيه يعقلون و يعلمون در قرآن وجود دارد، گفت: بر اساس اين آيه ها حتي از عاقل ها و عالم ها کاري ساخته نيست، بلکه آن «قوم يعقلون» هستند و  قوم يعقل نيز غير از يعقل است. قول يعقل يعني قائم به علم باشد نه عالم به علم و اين يک روح الله مي خواهد.
آيت الله جوادي آملي با بيان اينکه نمي توان جامعه را مثل حوزه و دانشگاه کرد، گفت: حوزه و دانشگاه يک روال و توده مردم هم يک روالي دارند اما در پايان روشن نيست که چه کسي برنده است و اين در روز حساب معلوم مي شود. ممکن است يک روحاني ساده انديش در يک روستاي خيلي دور در روز حساب جلو برود و کساني که نام و ناني دارند، عقب بيفتند اما در حساب دنيا دانشگاه يک کار، حوزه يک کار و ملت يه کار دارند.
وي خاطر نشان ساخت:  وقتي حوزه در دو مقطع کارش را انجام دهد، مجتهد تربيت مي کند؛ مقطع اول تعليم و مقطع دوم تعليل است و با گذر از اين دو قطع مجتهد تربيت مي شود. در دوره تعليم احکام را به او مي گويند وقتي به مرحه فقه استدلالي رسيد، علل اين ها را مي فهمد که چرا چنين چيزي واجب يا حرام است؛ بعد از اينکه تحليل را پشت سر گذاشت که اين پشتوانيه تعليم بود، مجتهد مي شود؛ يعني حرفي که مي زند عالمانه است و سند دار است و با يک دست علم و با يک دست سند در اختيار دارد. همين دو مرحله در دانشگاه ها نيز وجود دارد.
اين مرجع تقليد شيعيان در ادامه تاکيد کرد: اما توده مردم تعليم ندارند و به جاي آن تبليغ دارند و تعليل ندارند و به جاي آن تکرار دارند.  اگر اين جامعه را بخواهيم بپروانيم با گفتن کار درست نمي شود بلکه اين جامعه با عمل صالح رشد پيدا مي کند بنابر اين عمل نجات بخش جامعه است. اگر حوزوي و دانشگاهي عمل صالح مي بيند، تشکر مي کند اما اگر توده مردم عمل صالح نبيند به بيراهه مي رود.
آيت الله جوادي آملي عنوان کرد: به عبارت ديگر حوزوي ها و دانشگاه ها در يک دست تعليم و و در يک دست تعليل دارند اما توده مردم در يک دست تبليغ و در يک دست تکرار دارند. بنابر اين  تا طيب و طاهر نباشيم در جامعه رشد پيدا نمي کنيم.
وي يادآور شد: امروز سخن از فضاي مجازي است و البته اين فضاي حقيقت است نه مجاز؛  فضاي حقيقت با عمل درک مي شود؛ عمل صالح به حدي معطر و دلپذير است که مومن و کافر آن را مي فهمد.
اين مرجع تقليد شيعيان در ادامه به موضوعات مربوط به تهران اشاره کرد و گفت:  شهردار يعني شهردار، اگر قرار باشد دستتان باز باشد مجلس بايد مصوبه اي داشته باشد و شما هم ناچاريد کلاس علمي داشته باشيد.
آيت الله جوادي آملي همچنين به موضوع علوم انساني ديني اشاره کرد و گفت: الان جلسات مستمر تشکيل مي شود اما بايد ديدي علوم ديني داريم يا نه در غير اين صورت علوم انساني تمدن را نمي سازد؛ اول بايد ثابت کنيم علم ما ديني است يا غير ديني و براي اينکه ثابت شود بايد اين سوال را از جايي بپرسيم که صورت مسئله را جواب دهد .
وي ادامه داد: سمينار و همايشي با طنز در غرب شروع به کار کرد و با مسخره تمام شد و نتيجه گرفتند علم ديني مسخره است. دبير همايش گفت آيا ما دوچرخه و دوچرخه سواري اسلامي و غير اسلامي داريم؟ دوچرخه سوار يا کافر است يا مسلمان بنابر اين علم نيز علم است ؛ نه غير اسلامي است نه اسلامي. در آن همايش گفته شد اصلا فيزيک و علم اسلامي مسخره است.
آيت الله جوادي آملي عنوان کرد: فيزيک، شيمي، رياضي، زمين شناسي و ... محدود است و هيچ کدام پاسخ نمي دهند که علم ديني هست يا نه؟ تنها علمي که مي تواند جواب دهد فلسفه است. فيزيک و شيمي يک بينش خاص دارد اما فلسفه به همه جهان محدود است.
وي ابراز داشت: با فسلفه مي توان ثابت کرد علم غير ديني نخواهيم داشت، بنابر اين کل جهان و دانشگاه ها هر کدام از افعال خدا هستند و فعل ديني مي شود از اين رو ديگر به سراغ بمب سازي و جنگ جهاني نمي رود.
اين مرجع تقليد شيعيان عنوان کرد: الان اکثريت بودجه کشورها صرف آدم کشي است، اين همه فقر و فلاکت از يک طرف و  وسايل آدم کشي از يک طرف ديگر وجود دارد بنابر اين بايد ثابت کنيم علم ما ديني است.
آيت الله جوادي آملي با تاکيد بر اينکه تمدن را علوم تجربي مي سازند نه علوم انساني، گفت: وقتي اين کارها پيش مي رود که انسان دانشگاهيان را با تعليم و تعليل و توده مردم را با عمل صالح،  تبليغ کند و اينگونه جامعه اسلامي مي شود. اگر حوزويان و دانشگاهيان را تقويت کنيم، آن جمعيت هم جمع مي شوند.
وي ابراز داشت: ما اميدوار هستيم و نه بايد بيراهه برويم و نه راه کسي را بگيريم؛ به اين ترتيب کشور تامين مي شود و مردم هم همين مي خواهند.
آيت الله جوادي آملي در پايان با اشاره به خدمات و فعاليت هاي شهرداري تهران، گفت: انشالله خدمات روز افزون شود و  مقبول باشد؛ خدا را نيز شاکر باشيد که اين کارهاي خير به دست شما انجام شده است.

قاليباف: کار فرهنگي بدون جوهره ديني به بن بست مي خورد
محمد باقر قاليباف نيز طي سخناني در اين ديدار ضمن تبريک دهه مبارک فجر، ابراز داشت: نگاه مردم ما به شهرداري ها انجام کارهاي خدماتي است اما در اين دوره تلاش کرديم تا در حوزه فرهنگي و اجتماعي اقدامات جدي را انجام دهيم.  البته در يک دوره ديگري هم در شهرداري تلاش شد که شهرداري غير از کارخدماتي به کار فرهنگي بپردازد اما  برآورد من اين است برخاسته از جوهره ديني نبود يا اگر يک نگاه ديني هم بود، در عمل چنين اتفاقي نيفتاد؛ اگر عقلانيتي هم در آن بود شايد بخش هايي عقلانيت ابزاري به کار گرفته شد اما واقعا تلاش ما در اين دوره اين بود که به کارهاي فرهنگي اجتماعي و هنري در شهرداري بپردازيم و به جنبه هاي تربيتي و آموزشي و سبک زندگي اسلامي و ايراني وارد شويم.
وي تصريح کرد: در آغاز کار مي بايست در حوزه هاي خدماتي عمراني و رفاهي براي مردم سنگ تمام مي گذاشتيم تا بعدا اگر از کار فرهنگي حرف مي زنيم، تاثير منفي نداشته باشد. بدين ترتيب جامعه احساس نمي کند کارها را انجام دادند و حرف هاي جديدي هم دارند.
شهردار تهران تاکيد کرد:  باور ما اين است که توسعه کالبدي و کارهاي زير ساختي و رفاهي شهر با استانداردهاي بقيه شهرهاي پيشرفته اروپا همسان و هم وزن است اما آيا در حوزه حمل و نقل، سبک زندگي و فرهنگ ترافيک نيز فرهنگ ما پا به پاي پيشرفت کالبدي پيش رفته است؟
قاليباف عنوان کرد: در کار روزمره موضوعات شهري، ترافيک يکي از معضلات است که خود آن آلودگي هوا را ايجاد کرده است. زماني جامعه مي گفت زير ساخت ها را نداريم اما امروز زير ساخت ها را داريم و در فرهنگ استفاده و به کار گيري از اين زيرساخت ها دچار نقص هستيم .
شهردار تهران در ادامه به ارايه گزارشي از اقدامات انجام شده در حوزه هاي زيرساختي و توسعه کالبدي شهر در ابعاد مختلف فرهنگي، اجتماعي، حمل و نقل عمومي و عمراني پرداخت و گفت: در شهر به نقطه اي رسيده ايم که مي توانيم بگوييم آماده يک کار فرهنگي جدي و اساسي هستيم تا اگر پيوست هاي عمراني لازم دارد، آن ها را انجام دهيم. به عنوان نمونه  در منطقه 12 طرح توسعه کالبدي نگذاشتيم بلکه احساس کرديم نيازمند ارتقاي کيفيت زندگي با يک رويکرد کاملا فرهنگي و اجتماعي هستيم و صاحب نظران اين را دنبال مي کنند تا اگر نياز کالبدي وجود دارد، آن را نيز رفع کنيم.
وي تصريح کرد: برنامه ما براي اين دوره آن است که اولويت کار را متمرکز به موضوعات فرهنگي و تربيتي در شهر کنيم؛ براي اين کار هم نيازمند اين هستيم که به درون سازمان شهرداري توجه کرده و در کنار آن به شهر و شهروندان در ابعاد مختلف توجه داشته باشيم. به عبارت ديگر از سه عنصر شهر، شهروند و شهرداري الان متمرکز به کارمندان و کارکنان شهرداري و شهروندانمان هستيم.
قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به موضوع نخبگان و دانشگاه ها، عنوان کرد: علوم انساني که اساس اسلامي باشد دغدغه همه جامعه علماي بزرگوار و  يک موضوع فکري و انديشه اي است. در اين زمينه مقدمات کار در دو – سه سال گذشته در شهر تهران فراهم شده تا مرکز و محفلي براي اساتيد علوم انساني وجود تشکيل شود. در اين مرکز در هر رشته اي، متخصصان نشست هاي علمي مي گذارند و در بخش هاي مختلف فعاليت مي کنند.
شهردار تهران در ادامه بر ضرورت وجود کارهاي تبييني در کنار کارهاي فرهنگي و تبليغاتي براي جوانان تاکيد کرد و گفت: اين امکان در تهران براي ما آماده است تا در مساجد، فرهنگسراهاي و نقاط برجسته شهر، محل هايي را براي عرضه کارهاي تبييني و موضوعات فکر و انديشه ايجاد کنيم؛ تاکيد اول در اين حوزه نيز سبک زندگي اسلامي است که در شهر به آن نيازمنديم .
قاليباف همچنين به موضوع هنر اسلامي در شهر اشاره کرد و گفت: انصافا هنر واقعيتي است که در جامعه اثرگذار و ماندگار است و اگر اين همان هنر اسلامي باشد، بخش قابل توجهي از حرکت هاي فرهنگي ما در جامعه انجام مي گيرد. در اين بخش سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران ظرفيت و امکان خوبي در اختيار دارد. با همه وجودم باور دارم کارهاي فرهنگي اگر جوهره ديني نداشته باشد دير يا زود به بن بست مي رسند.


آيت الله علوي گرگاني در ديدار با قاليباف:
اثر مثبت خدمات شهرداري تهران در رضايت مردم محرز است/تهران اسوه اي براي کلانشهرهاي کشور است
  گروه فرهنگ وجامعه: شهردار پايتخت با حضور در دفتر آيت الله العظمي علوي گرگاني با ايشان ديدار و گفت و گو کرد.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، محمدباقر قاليباف در جريان اين ديدار با ارايه گزارشي از اقدامات شهرداري تهران در حوزه هاي عمراني، خدماتي، فرهنگي و اجتماعي، گفت: در هر تصميمي در شهرداري تهران خودمان را مکلف و موظف دانستيم که توجه ويژه اي به بخش محروم شهر داشته باشيم. به همين منظور در دوره خدمت در شهرداري تهران نگذاشتيم فاصله شمال و جنوب زياد شود، بلکه تلاش کرديم فاصله را کمتر کنيم و کارهاي اولويت دار را در جنوب قرار داده ايم.
وي با اشاره به تغيير طرح اوليه خط سه مترو به منظور آغاز عمليات اجرايي آن از جنوب شهر، بيان کرد: در اين راستا هم اکنون 17 کيلومتر خط جنوبي مترو در حال بهره برداري است و مردم جنوب شهر يک سال زودتر به اين امکان رسيدند و  18 کيلومتر باقي مانده نيز به سمت شمال در حال انجام است که تا پايان سال به اتمام مي رسد.
قاليباف تاکيد کرد: از ابتداي سال تا الان 25 کيلومتر مترو در تهران شامل حفاري، لاينينگ و ريل گذاري انجام شده است، اين در شرايطي است که در گذشته اين رقم 3 کيلومتر در سال بوده و خود ما متوسط 15 تا 17 کيلومتر مترو مي ساختيم اما امسال ساخت مترو در تهران را به 25 کيلومتر در سال رسانده ايم.
شهردار تهران با بيان اينکه اساس کار در شهرداري رسيدگي به موضوعات اجتماعي و فرهنگي شهر است، تاکيد کرد: در اين زمينه جوهره کارهاي فرهنگي و بحث هاي اجتماعي نيز يک جوهره کاملا ديني و براساس مباني اسلام است.
وي با اشاره به توجه به نماز، اذان و قرآن در شهر تهران گفت: جايي در تهران نيست که صداي اذان در آن شنيده نشود. همچنين براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته توسعه مساجد و حسينيه ها و توجه به هيات ها در کنار توجه به مسايل فرهنگي صورت گرفته است، به نحوي که به سالن هاي تئاتر، سينما، مراکز ورزشي و... توجه کرده ايم و سعي کرده ايم همه نيازها را در بخش هاي مختلف تامين کرده و اوقات فراغت مردم نيز شاداب و با نشاط باشد تا در اين محيط ها گناه اتفاق نيفتد يا گناه کمتري اتفاق بيفتد.
شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود به رويکرد فرهنگي و توجه به خانواده محوري اشاره کرد و گفت: قطعا هيچ سازماني که در کارهاي فرهنگي مسئوليت رسمي داشته باشد به اندازه شهرداري تهران در بخش فرهنگي و اجتماعي اثر گذار نيست و اين موضوع براي مردم هم مشهود است. در کنار اين بحث موضوعات مهم ديگري در حوزه آسيب هاي اجتماعي مخصوصا رسيدگي به محرومان در دستور کار شهرداري تهران قرار دارد.
قاليباف رسيدگي به فقرا را يکي از بحث هاي جدي شهرداري تهران عنوان و اظهار کرد: طبيعتا براي حل موضوع اشتغال دولت بايد برنامه ريزي هاي عميق و دقيقي داشته باشد اما ما نيز به سهم خودمان براي کارهاي کوتاه مدت و مقطعي برنامه ريزي کرده ايم.
وي با پرداختن به موضوع ساماندهي بي خانمان ها در شهر تهران تاکيد کرد: البته موضوعات ديگري در حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي، اعتياد، طلاق و... از موضوعات و آسيب هاي جامعه است که شهرداري در ابعاد مختلف در بخش هنري، فرهنگي، اجتماعي، پيشگيري و کنترلي در اين زمينه ها فعال است و با همکاري جدي مردم کارهاي خوبي را انجام مي دهد. البته که اين کارها کفايت نمي کند و حتما بايد بيش از اين فعال شويم.
شهردار تهران ابراز داشت: روزهاي اولي که به شهرداري آمده بوديم و  مرکز 137 را راه اندازي کرديم، بيشترين درخواست ها را در حوزه خدمات شهري براي جمع آوري زباله و جدول کاري از ما داشتند اما امروز اين اقدامات به کارهاي روتيني تبديل شده و مردم بيشتر مطالبه کارها و پروژه هاي بزرگ را دارند.  خداوند را شاکريم که مردم احساسشان اين است که اگر کاري بر زمين مانده است، به شهرداري مراجعه کنند و اين براي ما يک افتخار است.
وي به رسيدگي به مسايل داخلي شهرداري تهران اشاره کرد و گفت: در بحث مسئولان و عزل نصب ها تاکيد داريم کساني در مسند کار قرار بگيرند که اثرگذار بوده و خود آن ها افراد تاثيرگذار و شناخته شده باشند. همچنين در کنار رسيدگي به معيشت کارکنان، با فساد اداري در سيستم به طور جدي مبارزه کنيم. هرچقدر بيشتر مجموعه درون سازمان را اصلاح کنيم اين خودش از کارهاي فرهنگي بزرگ به شمار مي رود چرا که مردم در جمهوري اسلامي توقع دارند مفسده اي در سازمان ها نباشد.
قاليباف تاکيد کرد: البته هيچ زماني اين ادعا را نداريم که فساد را ريشه کن مي کنيم، مهم اين است که روحيه مبارزه با فساد وجود داشته باشد، در عزل و نصب ها دقت لازم صورت گيرد و اگر خطايي ديده شد با آن خطا برخورد جدي شود.
 
 آيت الله علوي گرگاني: اثر مثبت خدمات شهرداري تهران در رضايت مردم دنبال مي شود
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، آيت الله العظمي علوي گرگاني نيز طي سخناني دراين ديدار ضمن تقدير از ارتباط شهردار تهران با مراجع عظام گفت: امام (ره) فرمودند انسان ها همه نيازمند کمک يکديگر هستند و همه بايد به همديگر کمک دهيم. علما نيز رهبران ديني و امرا رهبران دنيايي هستند و  به گفته پيامبر بايد کنار همديگر باشيم و تبادل نظر داشته باشيم.
اين مرجع تقليد شيعيان با تاکيد بر اينکه خدا رضاي خودش را در رضاي مردم قرار داده است، گفت: رضاي مردم يک موضوع بسيار مهم است و چنين حالتي در وجود شما شهرداري ها بيشتر است چرا که انتظار مردم بيشتر روي شهردار است. تا جايي که اگر ادعا کنيم در ميان مسئولان مهم ترين افرادي که مردم نسبت به کار از آن انتظار دارند شهرداري است، درست است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به ساختار کلي شهرداري ها در کشور پرداخت و گفت:  وظايف شهرداري در دو بخش برون مرزي و درون مرزي تقسيم مي شود. يکي وظايف دروني شهردار است که مراقب باشد تا افرادي را انتخاب کند که خودشان هم روحيه آن شهردار را داشته باشند و رضاي مردم و خدمت به مردم را مدنظر داشته باشند. البته نمي شود هر شهرداري بلافاصله نيروها را عوض کند، چون مردم تابع دين خود هستند.
آيت الله علوي گرگاني تاکيد کرد: بخش برون مرزي يعني اجتماع بيرون مردم که جنبه اجتماعي، عمراني و خدماتي به دست شهرداران است؛ حتي در بعضي مواقع ممکن است مردم خارج از وظايف شهرداري ها از آن ها انتظار داشته باشند و اينگونه است که اميد مردم بالا مي رود. اثر مثبت حسن خدمات شما در اينجا دنبال مي شود.
اين مرجع تقليد شيعيان در ادامه به موضوعات مربوط به شهر تهران اشاره کرد و گفت: يک سلسلسه مشکلات و انتظاراتي در تهران وجود دارد که در ساير کلانشهرها و شهرستان ها نيست. امروز همه شهرداري ها به تهران نگاه مي کنند، از اين رو شما در شهرداري تهران مي خواهيد اسوه شويد و کاري مي کنيد که شهرداري هاي کلانشهرها ، اداره کردن شهر را از تهران ياد بگيرند.
وي تاکيد کرد: مسئوليت شما در تهران بالاتر از مسئوليت ديگر عزيزان است و انتظار ما اين است که اين اقدامات با شتاب گذشته ادامه پيدا کند. صد در صد بدانيد که در اين مسير يک سلسله موانعي هم سر راهتان پيش مي آيد که بايد مراقب باشيم در اين جوامع چگونه هم خودمان و هم سليقه هاي مختلف را حفظ کنيم. چرا که افراد به اندازه اي که خوششان نمي آيد، اشکال تراشي مي کنند و در اين زمينه بايد مراقب باشيم که آن ها را قانع کرده و جاذبه و دافعه را در کنار هم داشته باشيم.
آيت الله علوي گرگاني در ادامه از اقدامات شهرداري تهران در خدمت رساني به زائران کربلاي معلي در ايام اربعين حسيني (ع) تقدير کرد و گفت: صميمانه از اينکه برنامه اي براي کربلا گذاشتيد تقدير مي کنم. اين کار جنبه بسيار مثبتي بود و نشان دهنده اين است که نسبت به خانواده اهل بيت (ع) علاقه خاصي داشتيد.
اين مرجع تقليد شيعيان در پايان با تقدير از اقدامات و خدمات شهرداري تهران ابراز اميدواري کرد تا شهرداري تهران در ادامه مسير نيز موفقيت بيشتري در کار خود داشته باشد.

درديدار آيت الله مکارم شيرازي با شهردار تهران مطرح شد:
ورود شهرداري تهران به کارهاي فرهنگي ابتکار و افتخار بزرگي است/قاليباف: بالغ بر 4ميليون مترمربع به فضاهاي فرهنگي شهر افزوده شده است
  گروه فرهنگ وجامعه: شهردار تهران عصر پنجشنبه با حضور در دفتر آيت الله العظمي مکارم شيرازي ضمن بيان برنامه هاي شهرداري پايتخت در حوزه هاي مختلف از رهنمودهاي اين مرجع تقليد شيعيان بهره برد.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، محمد باقر قاليباف روز گذشته طي سخناني در ديدار با آيت الله العظمي مکارم شيرازي، ضمن تبريک دهه مبارک فجر، تاکيد کرد: کمتر در تاريخ شهرداري تهران اتفاق افتاده است که مديران طول دوره زيادي را در شهرداري باشند. يکي از ضعف هاي شهرداري ها در کشور اين است که خيلي زود مديران جا به جا مي شوند و هم اکنون نيز اين آسيب ساختاري و اداري وجود دارد که بايد به آن توجه شود.
وي تاکيد کرد: شهر تهران که داراي بزرگترين شهرداري است و حساسيت هاي خاص خود را دارد در طول مدت تاسيس بلديه تا کنون داراي 57 شهردار بوده است. اين موضوع بدان معنا است که متوسط دوره مديريت شهرداران 18 ماه بيشتر نبوده است و طبيعي است که در اين زمان نمي توان کارهاي عميق و اساسي در شهرداري ها انجام داد. به اضافه اينکه شهرداري ها به جهت ساختاري نيز نقص بزرگي دارند که نمي توانند مديريت يکپارچه شهري را داشته باشند.
قاليباف خاطرنشان ساخت: در طول مدت فعاليت شهرداري تهران در مجموعه تاريخ بلديه شايد 4 شهردار بيشتر نبودند که عمر بالاي کار داشته اند که اين موضوع هم يک فرصت و هم يک تهديد براي شهر است. تهديد از اين جهت که ممکن است به روزمرگي بيفتيم و انگيزه کار را از دست دهيم و فرصت از اين جهت که کارهاي عميق و ماندگاري در شهر انجام دهيم.
شهردار تهران در ادامه به مسائل ساختاري در شهر اشاره کرد و گفت:  شهرداري در گذشته خيلي به موضوعات فرهنگي، اجتماعي و هنري توجه خاصي نداشتند و اگر بعضا توجهي داشتند نيز رويکردهاي صحيحي در کارشان دنبال نمي کردند که اين موضوع باعث چالش هايي در جامعه نيز شد. با اين وجود در دوره اي که توفيق خدمت در شهرداري تهران را داشتيم بسترهايي در شهر تهران فراهم شده و کارهاي زيرساختي خوبي صورت گرفته است تا جايي که موافقان، مخالفان، داخلي ها و خارجي ها اگر با ذره اي انصاف نگاه کنند، شاهد هستند که به همت همکاري مردم، اقدامات خوبي صورت گرفته است.
وي تاکيد کرد: هم اکنون مجموعه کارگران، کارمندان، متخصصان و مديران شهرداري انصافا کار جهادي مي کنند و  شبانه روز فعاليت دارند. شايد در گذشته يک اتوبان پنج - شش کيلومتري انجام کارش يک دهه طول مي کشيد اما حالا اتوباني مثل امام علي (ع) که بيش از 10 هزار خانه در مسير آن قرار داشت و داراي 14 لاين ترافيکي است در کمتر از 20 ماه اجرايي مي شود.
قاليباف افزود: اين اتوبان تمامي تاسيسات شهر را قطع کرده و از عرض شهر عبور مي کند. در عين حال مي خواستيم با اجراي اين اتوبان شهر را دو تکه نکنيم تا اشکالي که در احداث اتوبان نواب صفوي اتفاق افتاده  و در طول 6 – 7 کيلومتر شهر دو تکه شده  را مجددا تکرار نکنيم. به همين منظور در اتوبان امام علي (ع) بيش از 30 کيلومتر اتوبان ايجاد شده و در عين حال شهر دو تکه نشده است به نحوي که تمامي دسترسي هاي پياده و سواره اين مسير را به قوت خودش باقي گذاشتيم . ما در اين اتوبان شش لاين بالا را در اختيار مردم محلي قرار داده ايم و هشت لاين پائين نيز در اختيار افرادي است که مي خواهند عبور کنند.
شهردار تهران با بيان اينکه شهري که يک کيلومتر تونل ترافيکي نداشت امروز داراي 20 کيلومتر تونل ترافيکي است، تصريح کرد: يکي از ايرانيان مقيم انگليس در حرم حضرت معصومه (س) من را ديد و گفت وقتي از تونل نيايش عبور کردم، از زيبايي، نوع ساخت و طراحي اين پروژه  لذت بردم.
محمدباقر قاليباف با اشاره به برخي از کارهاي زير ساختي در بخش هاي فضاي سبز، زيباسازي و محيط زيست شهر تهران، عنوان کرد:  دوشنبه هفته آينده در کهريزک که محل دپو زباله شهر تهران بوده است،  اولين کارخانه زباله سوز توليد کننده برق را به بهره برداري مي رسانيم. به نحوي که در اين زباله سوز با سوختن روزانه بيش از 400 تن زباله، 3 مگاوات برق توليد مي شود.
وي تاکيد کرد: اين کار کاملا با حفظ مسايل زيست محيطي و استاندارد روز دنيا براي اولين بار در کشور اتفاق مي افتد و از اين زباله سوز، برق وارد مدار مي شود.
قاليباف به روند توسعه مترو در شهر تهران اشاره کرد و گفت: اعداد و ارقام نشان مي دهد هميشه دولت در هر سال 30 درصد بودجه شهرداري را  پرداخت مي کرده است که اين رقم در بعضي از سال ها به 38 درصد نيز رسيده است، اما در مجموعه دولت نهم، دهم و يازدهم اين عدد به حدي سير نزولي پيدا کرده است که هم اکنون به زير 3 درصد رسيده است؛ اما با وجود اين مساله، فقط در سال جاري 25 کيلومتر مترو ساخته شده است که اين موضوع کيفيت کار را نشان مي دهد.
شهردار تهران يادآور شد: گاهي بعضي افراد، بعضي حرف ها را مي زنند. به عنوان مثال مي گويند پل صدر از سه هزار ميليارد تا شش هزار ميليارد هزينه داشته است. اين پل با طول 11 کيلومتر از جهت فني در دنيا رتبه اول را آورده و با احداث آن تحولي در پل سازي کشور اتفاق افتاد. در اين پل يک دهانه 57 متري ظرف مدت 27 ساعت در هواي سرد زمستان نصب شد تا جايي که مشاوران خارجي از کيفيت کار در اين بخش متعجب بودند. اما واقعا از برآورد اوليه که انجام داديم اين پروژه به جهت قيمت حدود هزار و 200 ميليارد تومان درآمد. اين در حالي است که حداقل قيمتي که بعضي رسانه هاي مي زنند سه هزار ميليارد تومان است و تا شش هزار ميليارد تومان نيز براي آن عنوان کرده اند، با اين وجود ما  خيلي به اين حرف ها گوش نمي دهيم، چون در اين صورت ديگر نبايد کار کنيم.
دکتر قاليباف تاکيد کرد: در همين دوره هم کارهاي عمراني شتاب گذشته خودش را دارد، اين در شرايطي است که در کشور رکود است، وضع اقتصادي مناسب نيست و  دولت به خاطر مشکلات موجود نمي تواند وظايف قانوني خودش را انجام دهد، اما با اين وجود ما سعي کرديم به اقتصاد مقاومتي در شهر توجه کرده و درآمد شهرداري را يک درآمد پايدار کنيم. البته  اين به واسطه زحماتي بوده که در يک دهه کشيده شده است تا با يک سيستم، منطق اصولي و علمي و يک باور کاملا جهادي بتوانيم شهر را اداره کنيم.
قاليباف در ادامه به کاشت 5 ميليون درخت در شهر تهران در سال جاري اشاره کرد و گفت: هم اکنون سرانه فضاي سبز شهر تهران از 9 متر به 15.5 متر افزايش پيدا کرده است. همچنين در خيابان حضرت ولي عصر (عج) حدود دو هزار درخت چنار بالاي 10 سال را کاشته و جايزين درختان قطع شده و خشک شده کرده ايم.
شهردار تهران در ادامه به توسعه زير ساخت هاي فرهنگي در شهر تهران اشاره کرد و گفت: در اين دوره بالغ بر چهار ميليون مترمربع به توسعه فضاهاي فرهنگي شهر افزوديم. اين بدان معني است که قريب به 200 مسجد در تهران يا ساخته شده و يا در دست ساخت است، 374 سراي محله در تمامي محلات داير شده است و مراکز متعدد فرهنگي و هنري در شهر ايجاد شده است.
قاليباف تاکيد کرد: هم اکنون در شهر تهران براي ساخت مسجد زمين را بدون اخذ وجه در اختيار مي دهيم و پروانه صادر مي کنيم، بخشي از پول ساخت مسجد را نيز تقبل مي کنيم اما در عين حال نمي خواهيم مسجد را دولتي کنيم بلکه معتقديم مردم بايد در اين عرصه حضور داشته باشند. در اين زمينه بايد سرانه اي براي مسجد در نظر بگيريم  تا بتواند نيازمندي هاي خودش را دنبال کرده و استقلال مالي داشته باشد.

وي يادآور شد: امروز با صراحت مي گويم که شهرداري تهران يک نهاد عمومي غير دولتي است که مهم ترين سازمان تاثير گذار فرهنگي شهر تهران محسوب مي شود و هيچ کدام از سازمان هاي ديگر مثل شهرداري تهران تاثير گذار نيستند.
شهردار تهران تاکيد کرد: در کنار اين موارد سعي کرديم در کارهاي فرهنگي، توجه به مشکلات اقتصادي مردم را در دستور قرار دهيم چرا که اين مشکلات باعث شده سبد فرهنگي، از سبد خانوار حذف شود. همه سياست هاي ما اين است که اين کمبود را جبران کرده و سبد فرهنگي را به سبد خانواده باز گردانيم. به نحوي که با اقدامات صورت گرفته در سراي محلات و فعاليت هايي همچون «باز باران» بتوانيم ضمن توليد کالاي فرهنگي، نسبت به فروش آن ها  نيز کمک کنيم.
قاليباف همچنين تاکيد کرد: پيش از اين سرانه کتاب در مدارس شهر تهران 3 کتاب به ازاي هر دانش آموز بوده که هم اکنون اين سرانه به 11 کتاب به ازاي هر دانش آموز رسيده است، به اين منظور هر سال چند ميليارد تومان کتاب مشخص شده اي که مورد بررسي قرار گرفته بود را به مدارس، حوزه هاي علميه، مساجد و دانشگاه ها هديه کرديم.
وي گفت: در نمايشگاه ياد يار مهربان بيش از 20 هزار عنوان کتاب در سقف 4 ميليارد تومان به صورت رايگان به مدارس توزيع شده  که اين امر در سبد فرهنگي خيلي مهم است و مي تواند اثر گذار باشد.
به گفته قاليباف توسعه حوزه هاي علميه در دستور کار شهرداري تهران قرار گرفته و شهرداري هم اکنون ساخت حوزه علميه با ظرفيت بيش از هزار نفر را دنبال مي کند.
وي با بيان اينکه در اين دوره زيرساخت هاي ما در حوزه هاي کالبدي فرهنگي کامل شده است، تصريح کرد:  باغ کتاب در مجموعه تپه هاي عباس آباد، در طراز مجموعه هاي باغ کتاب دنيا است. به نحوي که اين مجموعه با 60 هزار متر فضاي مسقف و و بيش از 110 هزار متر فضاي دائمي نمايشگاه کتاب در بهترين نقطه شهر تهران مي تواند تحول اساسي در بخش به زمين مانده اقتصاد نشر داشته باشد و رونق جدي و اساسي به اين بخش دهد.
شهردار تهران همچنين با ارايه گزارشي از ساخت باغ موزه دفاع مقدس و باغ موزه قصر در تهران، گفت: جوهره اصلي فعاليت ما متمرکز به خانواده است و  براي کودکان و جوانان نيز با نگاه خاص به موضوعات پرداخته مي شود، در  سند فرهنگي  و اجتماعي نيز متمرکز سه موضوع سبک زندگي، هويت و فضاهاي مجازي و مديريت تغييرات فرهنگي هستيم و کاملا هدفمند حرکت مي کنيم. در حوزه هويت نيز کاملا روشن است که متمرکز به هويت ملي، هويت محلي و هويت ديني و انقلابي هستيم و وقتي از هويت انقلابي سخن مي گوييم، به سه شاخص قدس، دفاع مقدس و امام (ره) تمرکز داريم در اين راستا اقدامات عميق ريشه اي انجام مي دهيم.
به گفته قاليباف، اقدامات شهرداري تهران در حوزه سبک زندگي، زيست شهري و اخلاق کاملا روشن است و کارهاي فرهنگي در 18 سرفصل تعريف شده است که بدون شک تمامي کارهاي فرهنگي و اجتماعي، جوهره ديني دارد .
وي در پايان با اشاره به تاکيدات پيشين آيت الله مکارم شيرازي به منظور انتقال تجريبات به ساير شهرداري ها، گفت: براي اين منظور يک دبيرخانه در شهر تهران ايجاد کرده ايم و شهرداري هاي سراسر کشور نيز دائما به تهران مي آيند. ما در اين دبيرخانه دوره هاي آموزشي را براي آن ها برگزار کرده و همه تجربه ها را منتقل مي کنيم.

آيت الله مکارم شيرازي:ورود شهرداري تهران به کارهاي فرهنگي ابتکار و افتخار بزرگي است
همچنين آيت الله مکارم شيرازي طي سخناني در اين ديدار با اشاره به گزارش شهردار تهران از اقدامات انجام شده، گفت: بدون شک کارهايي که در شهرداري تهران انجام داده ايد بيش از اين ها است. شما افتخار بزرگي کرديد که کارهاي فرهنگي را هم به عنوان يکي از امور مربوط به شهرداري در نظر گرفته و کارهاي فرهنگي را هم وظيفه شهرداري کرده ايد.
وي تصريح کرد: معمولا شهرداري ها کاري به مسايل فرهنگي و مخصوصا مسايل فرهنگي مذهبي نداشتند و حتي از کارهاي فرهنگي مذهبي که مردم به جا مي آوردند نيز عوارض اخذ مي کردند،اما شما در اين زمينه موفق شديد و دوش به دوش کارهاي عمراني، کارهاي فرهنگي را هم در دستور کار قرار داديد.
اين مرجع تقليد شيعيان در ادامه تاکيد کرد: شهر هم يک جسم و هم يک روح دارد  و دليلي ندارد تنها جسم شهر را پرورش دهيم بلکه بايد روح شهررا هم پرورش دهيم. به اين علت که اگر دومي به نتيجه رسيد اولي هم به نتيجه نمي رسد؛ اگر شهري پر از تونل ها و انواع مراکز تفريحي بسازيم و عده اي جوان معتاد و آلوده به انواع مفاسد بخواهند از اين مراکز و پارک ها استفاده کنند اين افتخار نمي شود. ولي اگر به هر دو جنبه پرداخته شود سبب مي شود از قسمت هاي عمراني و زيرساخت ها استفاده بهينه شود.
آيت الله مکارم شيرازي در ادامه عنوان کرد: اگر کسي مقيد به مسايل مذهبي هم نباشد، صرفه بر اين است که هر دو جنبه را رعايت کند تا مکمل يکديگر باشد؛ وقتي هر دو با هم باشد عده اي با تربيت اسلامي و زير ساخت هاي خوب مي توانند از امکانات استفاده کنند و اين سبب مي شود تا  شهر کامل شود.
وي تاکيد کرد: ورود شهرداري به مسايل فرهنگي ابتکار خوبي بود و اگر قبلا هم صورت مي گرفت، به صورت کم رنگ بوده و چيز جدي در اين زمينه دنبال نمي شد به همين جهت از عنوان ابتکار براي اين اقدام استفاده مي کنم.
اين مرجع تقليد شيعيان خطاب به شهردار تهران تصريح کرد: من ديده ام که شما تسليم بعضي از جنجال ها نمي شويد و وظيفه خودتان را انجام مي دهيد. بعضي ها تصورشان اين است که ممکن است اين کارهاي فرهنگي نمايش باشد اما شما تسليم اين ها نمي شويد و کار خود را با جديت دنبال مي کنيد.  افراد قوي، افرادي هستند که وقتي وظيفه را تشخيص دادند پيش مي روند و وقتي به موانع برخورد کردند، بر نمي گردند بلکه سعي مي کنند مانع را کنار بزنند. اين رمز پيشرفت امام (ره) در انقلاب بود. وقتي افراد قوي هدف خود را درست تشخيص دادند، بايد مقاومت کرده و هزينه هاي آن را هم بپردازند و وقتي به نتيجه برسند، اين هزينه ها جبران مي شود.
آيت الله مکارم شيرازي در ادامه بر ضرورت انتقال تجريبات از سوي شهرداري تهران به ساير کلانشهرها و مراکز استان ها تاکيد کرد و گفت:  هرچه تجربيات را منتقل کنيد، شهرها هم مي توانند در مسايل زير ساختي و فرهنگي پيش روند و اين موضوع خوبي خواهد بود.
وي افزود: اين خدمات شهرداري در سه جا حساب مي شود، يک جا پيش مردم است که مي گويند شهر آرام مي شود. يک جا پيش خارجي ها که مي گويند با وجود فشارهاي وارد شده به ايران، چقدر پيشرفت کرده است و يک جا هم به حساب انقلاب گذاشته مي شود که ببينيد بعد از انقلاب تهران چه بود و چه شد؟
آيت الله مکارم شيرازي در ادامه تاکيد کرد: بعضي ها حرف ها و کارهاي شما را مي بينند اما حاضر نيستند از آن تعريف کنند و نمي گذارند حق بعضي از کارهاي شما ادا شود که اين طبيعي است و نبايد نگران باشيد.
اين مرجع تقليد شيعيان در ادامه بر ضرورت حمايت از افراد محروم در شهر تاکيد کرد و گفت: در بعضي از مسايل مربوط به شهرداري ها بايد به مردم آموزش داد چرا که مشکل در عدم آگاهي است، اما راه اينکه مردم راضي شوند اين است که مسايل با حوصله، به صورت عام و به وسيله هاي مختلف براي آن ها تبيين شود؛ اگر اين تفکر جمعي زنده شود، براي مردم نيز آسان مي شود

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار