تابناک تهران - ترافیک بی سابقه پاییزی امسال در پایتخت همه را در فکر فرو برد هرچند بررسی ها نشان داد این ترافیک چندان هم بی‌سابقه نبوده و در سال‌های گذشته نیز چنین ترافیکی حاکم بوده اما این روزها همه چیز عامل ترافیک است از پارکینگ ها گرفته تا خودروهای سرازیر شده به پایتخت...
کد خبر: ۳۴۸۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴ 25 December 2016
تهران بیست‌وپنجمین شهر پرتراکم جهان به لحاظ تراکم جمعیتی است اما در شهرهای بزرگ کشورهایی نظیر چین، ژاپن و آمریکا که تراکم جمیعت از تهران بیشتر است نیز معضلات ترافیکی تا این حد پررنگ نیست. علت آن را باید در اولویت دادن به توسعه حمل‌ونقل عمومی به جای توسعه شبکه معابر بزرگراهی در این شهرها نسبت داد و این در حالی است که در تهران حجم قابل توجهی از پروژه‌های عمران شهری معطوف به فراهم کردن عرصه برای تردد خودروهای شخصی به جای توسعه مترو و دیگر سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی است.
 
روزهای آخر آذر ماه بود که الهه راستگو، رئیس کمیته مشارکت های مردمی شورای اسلامی شهر تهران، پارکینگ طبقاتی در شهر تهران را یک معضل دانست و در مقابل وجود پارکومترها را عامل کاهش ترافیک ناشی از سرگردانی رانندگان در پارک خودروها دانست.
ترافیک زخم کهنه ی پایتخت 
وی افزایش کمی پارکینگ های طبقاتی و متناسب شدن تعداد پارکینگ ها با واحدهای تجاری و مسکونی و همچنین تعیین جرایم سنگین و بازدارنده برای افراد منفعت طلبی که با تبدیل پارکینگ خود به واحدهای تجاری و مسکونی به ترافیک شهر دامن می زنند را از راهکارهایی دانست که می تواند تا حدودی مشکلات مرتبط با کمبود پارکینگ در پایتخت را برطرف کرد.
 
مهدی ذاکری، رییس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران در مخالفت با صحبت های این عضو شورای شهر گفت: " از عضو شورای شهر بعید است که عوامل بدیهی ترافیک تهران را نادیده بگیرد و آن را به یک عامل موهوم و کذب نسبت دهد  مگر می توان ورود روزانه حدود هزار خودرو به این شهر را نادیده گرفت. عدم رعایت تکالیف قانونی برای خروج خودروهای فرسوده را نادیده گرفت."
 
رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران ادامه داد: "مگر راه حل ریشه ای ترافیک تهران جز توسعه حمل و نقل عمومی راه دیگری دارد؟ مگر منتخبان محترم شورای شهر بارها از تلاش شبانه روزی حدود بیست هزار کارگر مترو در سه شیفت در زیرزمین تقدیر نکردند؟ مگر در این شهر هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح نمی شود؟ مگر اعضای محترم شورای شهر از بی توجهی دولت به تکالیف خود در قبال توسعه حمل و نقل عمومی مانند اعتبارات مترو و تحویل واگن و ... همیشه شکایت نمی کنند؟ مگر در صحن شورا بارها نسبت به برگزاری نمایشگاه های پربازدید در شهر هشدار ندادند؟ پس این اظهارنظرهای عجیب چه معنی دارد؟"
 
مهدی ذاکری افزود: "این سخنان فقط شان گوینده را تخفیف می دهد. چون مردم قطار میلیونی خودروها در شهر را می بینند و صرفا به این خیال پردازی ها به دیده حیرت می نگرند که چقدر عضو شورا نسبت به درد همیشگی این شهر غریبه است."
ذاکری تاکید کرد: "مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای شهر با اختصاص سهم عمده بودجه شهر به توسعه حمل و نقل عمومی شبانه روزی برای حل این معضل تلاش می کند. اما متاسفانه برخی به جای همکاری در جهت رفع این معضل و پیگیری مطالبات به حق شهروندان به دنبال حاشیه سازی هستند."
 
البته چهار روز پیش، رئیس پلیس راهور تهران در جلسه مشترک با شورای شهری ها 10 راه حل برای کنترل ترافیک تهران  پیشنهاد کرد: "پرداخت عوارض، بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی با تسریع در افزایش تعداد واگن‌های مترو و افزایش تعداد اتوبوس‌های BRT، سازماندهی تردد وسایل نقلیه عمومی حمل بار بر اساس زمان و مکان، بازتنظیم زمان‌بندی بازگشایی و تعطیلی مراکز اداری، آموزشی و تجاری، تقویت نیروی انسانی و تجهیزات الکترونیکی و وسایل نقلیه پلیس، ارسال پیامک برخورد با تخلفات به مالک خودرو بلافاصله بعد از ثبت تخلف (با هدف بازدارندگی از تخلفات تشدیدکننده ترافیک)، اخذ پیوست ترافیکی قبل از احداث مجتمع‌های تجاری و جاذب سفر، نیاز به برخی اصلاحات هندسی و تغییر برخی از دوربرگردان‌ها از همسطح به غیرهمسطح، ساماندهی سیستم تاکسیرانی با ابزارهای کنترلی مانند GPS و در نهایت تعیین تکلیف نقاط جاذب سفر مثل مناطقی که میزبان مال‌های تجاری هستند به نحوی که از طریق مهار تردد خودروهای شخصی به وسیله تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی از تشدید ترافیک این نقاط جلوگیری شود."

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار