تابناک تهران - دهیاری و شهرداری های پاکدشت به وظایف خود در حوزه مدیریت پسماند عمل نمی کنند وبه تشدید آلودگی های زیست محیطی در پاکدشت کمک می کنند.
کد خبر: ۳۳۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶ 06 December 2016
مرکز دفن زباله شهرستان پاکدشت، به عنوان تنها مرکز دفن زباله شهری شهرستان است که متاسفانه مجوزهای زیست محیطی لازم را اخذ ننموده و علیرغم تذکرات محیط زیست  به صورت غیر اصولی به فعالیت خود ادامه می دهد و اگر روند فعالیت این مکان دفن به همین منوال ادامه یابد تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان و محیط زیست خواهد بود.
 کم کاری دهیاری و شهرداری های پاکدشت در مدیریت پسماند
این مرکز نواقص زیادی دارد از جمله، فرایند زباله سوزی، تفکیک زباله های بیمارستانی در محل، تحویل و دفن زباله صنعتی، پذیرش پسماندهای درمانی با زباله های عادی بصورت مخلوط، تخلیه و سوزاندن پسماندهای شیمیایی و دارویی و دفن لاشه های جانوران، مشکلاتی است که محیط زیست پاکدشت را تهدید می کند.
 
عزیز میکائیلی، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاکدشت، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار تابناک تهران درباره روند نامناسب مدیریت پسماند در این شهرستان گفت: " در شهرستان پاکدشت وضعیت مدیریت پسماند نامناسب است. در بحث پسماند شهری، شهرداری و دهیاری ها به وضایف خود عمل نمی کنند و در نقاط مختلف شهر ما شاهد تخلیه و دفن غیر اصولی پسماند هستیم، در بحث پسماند پزشکی هم هیچ مدیرریتی توسط مدیران اجرایی از جمله، شبکه بهداشت، سازمان نظام پزشکی و مراکز خدماتی بهداشتی درمانی اصلاٌ وجود ندارد. در بحث پسماند صنعتی هم مسئولین به روش کاملاٌ غیراصولی اقدام به دپو، تفکیک و حتی سوزاندن این پسماندها می کنند. در حالی که بر اساس مصوبات کارگروه مدیریت پسماند استان نحوه ی برخورد با پسماندها مشخص  و ابلاغ شده، اما اجرا نمی شود."
 
وی در مورد شیوه ی مدیریت پسماند صنعتی ادامه داد: "در مورد پسماند صنعتی سایت هایی در نظر گرفته شده که مسئولین این کارخانجات صنعتی باید هزینه آن را پرداخت و این پسماند را هدایت می کردند که متأسفانه این اقدام صورت نگرفت."
 
میکائیلی با اشاره به مشکلات انتقال زباله های شهری و آلودگی های ناشی از آن در سطح شهر افزود: "در مورد پسماند شهری هم در سنوات گذشته فضایی در نزدیکی نیروگاه دماوند اختصاص داده شده، و به صورت کاملاٌ ابتدایی و غیراصولی این پسماند در حال دفن است. در صورتی که مجوزی وجود نداشته و سیستم دفن هم که در برنامه پنجم توسعه طرحی منسوخ شده است، اما چون راحت ترین و سریع ترین گزینه است این روش عملی می شود.. البته در طول انتقال این پسماند هم توسط خودروهای حامل، آلودگی و تراکنش زباله در مسیر منتهی به این صورت می گیرد."
 
وی درباره پسماندهای پزشکی نیز اظهار کرد: "در خصوص پسماند پزشکی هم هیچگونه سیستم منظمی وجود ندارد و این زباله در کنار مرکز دفن زباله پاکدشت دفن شده است. این دفن پسماند برای آب های زیرزمینی هم بسیار خطرناک است و به راحتی آلودگی قابل سرایت در بین شهروندان است."
 
عزیز میکائیلی، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاکدشت، در پایان با ابراز نارضایتی از نابسامانی امر مدیریت پسماند در این محل که وضعیت زیست محیطی منطقه را تحت تاثیر قرار داده گفت: " دهیاری و شهرداری ها به وظایف خود در حوزه مدیریت پسماند عمل نمی کنند و برنامه جامع مدیریت پسماند را که باید در آخر سال 93 به پایان می رسید را هنوز ارائه ندادند. البته اخطاریه برای این مدیران ارسال داده، از طرف کارگروه مدیریت پسماند شهرستان و همچنین استان نیز این تکالیف ابلاغ شده، اما متأسفاته هنوز نتیجه ای که مورد نظر سازمان محیط زیست استان تهران بوده محقق نشده، اگر همین رویه توسط آنها ادامه پیدا کند قطعاٌ به مراجع نظارتی و مراجع ذی صلاح قضایی معرفی می شوند. چرا که تمام این کم کاری های مسئولین مربوطه تهدید کننده سلامت شهروندان پاکدشتی است."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار