خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد، نویسندگان شهیر معاصر ایران در منطقه یک تهران، پس از پایان مرمت با تبدیل شدن به پاتوق فرهنگی، میراثی ماندگار و جاودان برای پایتخت خواهد شد.
کد خبر: ۳۳۹۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲ 06 December 2016
 سیمین دانشور و جلال آل احمد، نویسندگان شهیر معاصر ایران بودند که آثاری ماندگار در حوزه ادبیات داستانی از خود به یادگار گذاشته اند.
خانه سیمین دانشور و همسرش جلال آل‌احمد در بن‌بست ارض، در کوچه رهبری و خیابان دزاشیب در منطقه یک تهران قرار دارد؛ خانه‌ای که جلال آن را در زمانی که سیمین دانشور برای ادامه تحصیل درآمریکا بود به دست خود ساخت. 
این خانه سال‌ها محل گرد آمدن نویسندگان بسیاری بود و تا زمان مرگ جلال، محل زندگی جلال و سیمین بود.
بعد از مرگ جلال 1348 هم سیمین دانشور تا سال 1390 که جان به جان آفرین تسلیم کرد، به تنهایی در آن زندگی می‌کرد.
این خانه توسط شهرداری تهران از ورثه سیمین خریداری شده و پس از مرمت قرار است به پاتوقی فرهنگی برای اهالی و دوستداران فرهنگ و هنر تبدیل شود.
هادی مظفری معاون برنامه ریزی شرکت توسعه اماکن فرهنگی شهرداری تهران درباره مرمت این خانه گفته است، تلاش کردیم تا در جریان مرمت کمترین مداخله را داشته و این خانه به حالیت اولیه و زمان حیات سیمین و جلال حفظ شود.
وی افزود: این خانه تا پایان مرمت نیازمند 1.5 میلیارد تومان هزینه است و تلاش می شود در سال جاری به بهره برداری برسد.
وی تاکید کرد: این خانه شامل سه عمارت جدا از هم بود که سال 1331 توسط یک نویسنده ساخته شد و نباید انتظار بنایی مهندسی ساز از آن داشت.
احمد حکیمی پور عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: سیمین و جلال سمبلی از روشنفکری بودند که نگاهی به دورن داشتند.
وی افزود: آثار این دو نویسنده نیز بخشی از الگوی توسعه ایرانی که همان نگاه به درون است را نمایش می دهند.
وی با بیان اینکه منزل نیما یوشیج نیز در نزدیکی این خانه قرار دارد، اظهار کرد: پیشنهاد خریداری منزل نیما نیز به شهرداری داده شده و با خرید آن، قطب فرهنگی و ادبیات داستانی کشور در منطقه یک تهران ایجاد می شود.
حکیمی پور تاکید کرد: با توجه به پنانسیل های موجود در تهران باید سیاست گذاری مناسبی برای ترویج گردشگری ادبی در شهر انجام شود.
عضو شورای شهر تهران روز گذشته از روند تکمیل و مرمت خانه سیمین و جلال بازدید کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار