تابناک تهران - در این روزهای پرالتهاب فضای سیاسی کشورمان و اخبار داغ و لحظه به لحظه از تمدید تحریم ها و نگرانی ها برای برجام، خبر دستگیری یکی از اعضای شورای بخش بومهن به دلیل زمین خواری در کانال تلگرامی و رسانه ها اعم از داخلی و بیگانه ی منتشر شد، خبری که حقیقت آن متفاوت است...
کد خبر: ۳۳۸۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹ 04 December 2016
این روزها هم خبرها زیاد است و هم شیطنت ها... از خبرهای سیاسی و اقتصادی گرفته تا اخبار روزمره شهرستان ها... آنقدر این اخبار زیاد شده که گاهی بعضی ها را به سادگی از کنارشان میگذریم، شاید به نظر ما در کنار دیگر اخبار از اهمیت پایین تری برخوردار باشند... اما انگار همین خبرهای به ظاهر ساده و پیش پا افتاده برای ما، در چشم مخالفان بسیار هم مهم شده ...
 
در این روزهای پرالتهاب فضای سیاسی کشورمان و اخبار داغ و لحظه به لحظه از تمدید تحریم ها و نگرانی ها برای برجام، در کانال تلگرامی رسانه های بیگانه خبری منتشر شد:
 
"یکی از اعضای شورای شهر به اتهام ‘زمین خواری’ بازداشت شد
حیدر فتاحی، دادستان عمومی و انقلاب پردیس از دستگیری یکی از اعضای شورای شهر بومن به اتهام فروش قبرستان، غسالخانه و کتابخانه در بومهن خبر داد و گفت: "این فرد با ایجاد تغییر در صورتجلسه شورای بخش نسبت به واگذاری اراضی ملی به اشخاص عادی اقدام کرده است.”
آقای فتاحی افزود: "متهم با برخی عوامل اجرایی ارتباط داشته است و نهایتا این اراضی به جای استفاده عمومی به ویلاهای متعدد شخصی تبدیل می‌شود.”"
 
خبری به ظاهر ساده درباره زمین خواری که شاید دیگر برای خیلی از مردم عادی شده باشد. اما این خبر حقیقتی تلخ است که هم محیط زیست را تهدید می کند هم حقوق عمومی را....
 زمین خواری گسترده در بومهن
برای پیگیری موضوع گفت و گویی اختصاصی و تفصیلی در این باره با مرتضی حیدری، فرماندار پردیس داشتیم. این گفت و گو به این شرح است:
 
•    آقای حیدری نظر شما درباره موضوع زمین خواری بزرگ در شهر بومهن و فروش قبرستان، غسالخانه و کتابخانه که این روزها خبرساز شده چیست؟
 
با توجه به انعکاس اخبار وسیع فروش گورستان، غسالخانه و کتابخانه در رسانه ها، بنده با حضور بخشدار و اعضای محترم شورای بخش بومهن جلسه ای تشکیل و از موارد مذکور بازدید به عمل آوردیم. در حقیقت این موضوع دارای پیشینه ایست که بررسی آن مهم است.
 
•    درباره این پیشینه تاریخی برای ما توضیح می دهید؟
 
مسأله این است که سال 1369 عده ای از اهالی روستای طاهرآباد، بر روی قطعه زمینی دچار اختلاف می شوند و موضوع به دادسرای ناحیه 5 نارمک کشیده می شود؛ بعد از کش و قوس های فراوان از پاسگاه جوادیه تهرانپارس، مأموری در محل حاضر و بین اهالی مصالحه برقرار می کند،که این مصالحه توسط شورای روستای آن زمان که توسط جهادسازندگی تشکیل می شد و عده ای از اهالی و معتمدین محل به امضاء می رسد. طی این صورت جلسه دو طرف دعوا تعهد می کنند که اراضی را به سه قطعه تقسیم کنند؛ قطعه ای را به گورستان، قطعه ای دیگر را به درمانگاه و قطعه سوم را به غسالخانه و دفتر مخابراتاختصاص می دهند؛ و طی این صورت جلسه مقرر می شود اگر   احدی از طرفین نقض تعهد کند از طریق مرجع قضایی موضوع پیگیری شود.
 
بعد از آن تاریخ برای انجام تعهدات فوق اهالی به منابع طبیعی می روند و این سازمان زمین را برای گورستان مناسب ندیده و یا اجازه چنین اقدامی را به آنها نمی دهد؛ و در ضمن به آنها اعلام می کند این زمین ها ملی است و اساساٌ کسی حق تصرف این اراضی را ندارد.
علاوه بر مخالفت منابع طبیعی، مردم خود با بررسی موقعیت زمین، قطعه ی دیگری را برای مخابرات در نظر گرفته و قطعه ای را هم با توجه به دسترسی به آب برای غسالخانه اختصاص دادند.
 
•    پس زمین گورستان و غسالخانه ی به فروش رفته درحقیقت همین زمین هایی است که منابع طبیعی آنها را منابع ملی می داند؟
 
بله، البته زمین غسالخانه و گورستان به فروش نرفته بلکه زمین های منابع طبیعی که اساساٌ  تحت ید دولت به نمایندگی اداره راه و شهرسازی است به فروش رفته، و تکه ای از آن هم برای احداث کتابخانه اختصاص داده شده که به دلیل مشکلات اعتباری در مرحله خاکبرداری است.
 
•    یعنی شما معتقدید زمین خواری صورت نگرفته؟
 
نه، برعکس من معتقدم زمین خوار وسیعی صورت گرفته است. در حال حاضر هم اراضی فوق تحت تصرف زمین خوارانی است که دادستان محترم پردیس در حال پیگیری و بررسی آنها می باشند.
 
•    اقدامات قانونی برای مقابله با این زمین خواری چه بوده ؟
 
اولاٌ، اقدامات متصرفین قبل از سال های حضور بنده به عنوان فرماندار و هم چنین بخشدار منطقه صورت گرفته است.
 
ثانیاٌ، بعد از گزارشات مردمی و مشاهده آن بخشداری موضوع را به دستگاه اجرایی مربوطه یعنی اداره راه و شهرسازی تذکر داده است.
 
ثالثاٌ، اداره راه و شهرسازی اقدام به شکایت قانونی علیه متصرفین در دادگاه مطرح و تقاضای رسیدگی نموده است.
 
رابعاٌ، از آنجایی که این مکان در حریم شهر بومهن قرار دارد، پرونده اش پس از ساخت و ساز غیرمجاز در کمیسیون ماده 100 شهرداری مطرح و رأی به تخریب آن داده شد، نهایتاٌ موضوع به دیوان عدالت اداری ارجاع داده شد و با تأکید دستگاه اجرایی اقدام به قطع گاز و برق ویلاهای ساخته شده می شود؛ البته بعدها بازهم به دلایل نامعلومی گاز و برق هم وصل شد که این موضوع هم در دادستانی قابل پیگیری است تا بتواند ابعاد واقعی موضوع را روشن کند.
 
در مجموع این پرونده در حال رسیدگی است و اگر زمین ها مربوط به منابع طبیعی باشد به دولت بازگردانده می شود و اگر متعلق به مردم باشد نیز بازپس گرفته می شوند.
 
•    و تخلف عضو شورای بخش بومهن در این اتفاقات دقیقاٌ چیست؟
 
موضوع تخلف یکی از اعضای شورای بخش بومهن جدای از بحث فروش غسالخانه و گورستان است. قبل از حضور اینجانب در فرمانداری، تخلفات گوناگونی از این عضو شورا صورت گرفته که بعد از گزارش آنها موضوع را به مراجع ذیربط ارجاع دادم تا موضوع بررسی و پیگیری شود. پرونده ی ایشان هم در دادسرا در حال پیگیری بود؛ که نهایتاٌ در 28ام آبان ماه، دادستان نامه ای را مبنی بر صدور کیفر خواست این عضو شورا به فرمانداری ارسال کردند که طی همین هفته جلسه هیئت تخلفات هم به پرونده رسیدگی کرده و حکم نهایی صدر خواهد شد.
 
در حقیقت مسئله فروش گورستان و غسالخانه ربطی به اعضای شورای بخش بومهن ندارد؛ وشورای بخش فعلی صورت جلسه ای نداشته که در آن دخل و تصرفی صورت گرفته باشد؛ زیرا مصوبات شورای بخش حتماٌ در کمیته تطبیق باید تأیید شود، که بنده به عنوان فرماندار باید از این اقدام شورای بخش مطلع میشدم تا اگر دخل و تصرف غیرقانونی صورت گرفته از آن جلوگیری کنم؛ و چنین اتفاقی نیفتاده است.

 •   و بالاخره نظر شما درباره این زمین خواری گسترده در شهر بومهن چیست؟

باید با متخلفین برخورد قانونی صورت گیرد؛  نباید با تصرف کنندگان حق الناس مدارا کرد. ما در این موضوع هم فرمایش حضرت علی را سرلوحه  عمل خود قرار میدهیم که "باید حق الناس را از حلقوم غاصبین بیرون کشید"، در عین اینکه باید مراقب باشیم تا آسیبی به دستاوردهای اصیل نظام وارد نشود. این یعنی تدبیر امور و سیاست ورزی صادقانه بر اساس حکمت، مصلحت و عزت اسلامی.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار