تابناک تهران - چهل روز گذشت .... چهل روز از آخرین خودکشی های ماه گذشته که دیگر داشت تبدیل به یک اپیدمی می شد... چهل روز از آخرین جان باخته قطار مرگ در تهران... و حالا پرونده نصب درهای حفاظتی در ایستگاه های مترو در جریان است....
کد خبر: ۳۳۶۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷ 29 November 2016
دوم آبان ماه بود که خانمی 35 ساله ساعت 21 و 10 دقیقه در هنگام ورود قطار مترو به ایستگاه کرج – تهران، خود را به جلو انداخت و بر اثر شدت جراحت های زیاد جان خود را از دست داد و تنها پاسخ مسئولین این بود که "این خانم به حریم ریلی تجاوز کرده و جان خود را از دست داده است."
 
البته آمار این تجاوز شهروندان به حریم ریلی مترو در پایتخت در ماه گذشته کمی تکان دهنده بود، و این تجاوز به حریم ریلی در ایستگاه های شادمان، شهدا، چیتگر و تهران پارس باعث جان باختگان چهار نفر از شهروندان تهرانی شده بود.
 نصب درهای حفاظتی راه حل قطار مرگ در تهران / بررسی نصب این درهای حفاظتی دستور کار یکشنبه ی شورای شهری ها
شهردار تهران هم با ارسال پیامی در کانال تلگرامی خود، ضمن اظهار تاسف از این حوادث و تسلیت به خانواده های داغدار ، رعایت هشدار ها و نكات ایمنی در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بخصوص مترو را موكداٌ از شهروندان عزیز خواستار شد.
 
آن روزها ما مسئولین را صدا کردیم تا مسئولیت پذیر تر باشند... مسئولیت پذیر باشند تا شهروندان را تنها راه حل مشکلات ندانند، تا راهی پیدا کنند، راهی فراتر از یک خط زرد در لبه ایستگاه های مترو... به مدیران پیشنهاد دادیم: تا خودشان بیایند و برای یک بار هم که شده، در زمان اوج مصرف و شلوغی مترو با خانواده هایشان پشت آن خط زرد بایستند تا ببینند فشار جمعیت چگونه می تواند آنها را پشت آن خط نگه دارد... حالا فکر کنید پیرمرد باشید یا کودک چگونه توان مقابله با فشارجمعیت را دارید؟؟؟؟؟ یا  نه یکی از این جوانانی باشید که دیگر انگیزه ای برای زندگی ندارند و خود دنبال چنین شرایطی برای خودکشی هستند پس دیگر توانی برای مقابله در برابر این فشار نیست!!!!
 
این ها حرفای ما بوده و هست.... اما امروز خبرهایی شنیدیم از محمد احمدی بافنده، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در خصوص ضرورت نصب درهای حفاظتی در ایستگاههای مترو تهران که اگر شورای اسلامی شهر تهران به این نتیجه برسد که نصب درهای حفاظتی یک ضرورت است و این موضوع تصویب شود، با پیش بینی اعتبار این درها نصب می شود.
 
یکی از روش های افزایش ایمنی در سکوهای مترو، استفاده از درهای جدا کننده محدوده سکو از محدوده قطار است که تحت عنوان درهای لبه سکو و یا درهای جداکننده سکو شناخته می شوند. این درها به‌ صورت ثابت روی لبه سکو قرار می‌گیرند که در زمان رسیدن قطار و براساس برنامه زمان بندی شده برای خروج و ورود مسافر باز و بسته می‌شوند . چنین سیستمی نه‌ تنها منجر به افزایش ایمنی مسافران می‌شود بلکه حساسیت بیشتر در زمانبندی حرکت واگن‌ها را نیز در پی دارد. این درها تا زمانی که قطار به ایستگاه نرسد و کاملا آماده ورود یا خروج مسافر نشود، ارتباط بین سکو و مسافران را برقرار نمی کند. با توجه به اینکه اجرای سیستم درهای   P.S.D(جداکننده) تا هزار برابر ایمنی ایستگاه‌های مترو و مسافران را افزایش می‌دهد، لزوم اجرایی کردن چنین تمهیداتی برای صیانت از جان شهروندان در شهر محرز می‌شود.
 
با توجه به اهمیت موضوع برای نصب این درها به سراغ شورای شهری ها رفتیم. محسن پیرهادی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار تابناک تهران درباره تصمیمات شورای شهر برای تصویب این طرح گفت: " این طرح امروز قرار بود در صحن مطرح شود، اما به دلیل اینکه این موضوع باید با ادله علمی بررسی شود و هنوز تحقیقات کارشناسی در این حوزه تمام نشده بود از دستور خارج شد."
 
وی با اشاره به قطعی بودن بررسی این طرح ادامه داد: "قرار بر این شد تا روز یکشنبه این تحقیقات کارشناسی به اتمام رسیده و بررسی آن در دستور کار همان روز قرار گیرد."
 
پیرهادی افزود: "تصویب این طرح منوط به بررسی میزان اعتبار برای اجرای آن و میزان خساراتی است که از نبود این امکانات متوجه جامعه
خواهد شد. انشالله روز یکشنبه این بررسی ها انجام خاهد شد تا تصمیم نهایی اتخاذ شود."
 
سنگاپور اولین کشوری است که در سال ۱۹۸۷ از سیستم‌های PSD در ایستگاه‌های مترو استفاده کرد، البته پیش از آن نیز سن پطرزبورگ بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۲ اقدام به ساخت ۱۰ ایستگاه مجهز به درهای فولادی غیر متحرک کرد. در حال حاضر تعداد زیادی از ایستگاه های مترو در اروپا و آسیا از این تجهیزات ایمنی در ایستگاه های مترو بهره مندند؛‌ اما متاسفانه در شهر تهران، ایستگاه‌هایی که سال‌های اخیر مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، فاقد ایمنی لوازم و تجهیزات هستند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار