روزنامه ایران در مطلبی با اشاره به حادثه اخیر برخورد دو قطار در سمنان به سوء استفاده سیاسی و جناحی با این حادثه ملی پرداخته و نوشته است 30 سانحه مرگبار در دولت احمدی‌نژاد رخ داد بدون آنکه شاهد یک استعفا باشیم.
کد خبر: ۳۳۶۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹ 29 November 2016
مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی در پی وقوع سانحه ریلی ایستگاه هفت‌خوان شاهرود استعفای خود را تسلیم وزیر راه و شهرسازی کرد و آخوندی هم استعفای پورسیدآقایی را پذیرفت، این اتفاق جدیدی بود که تاکنون مردم ایران شاهد آن نبودند چنانکه در دو دولت گذشته که اوج سوانح هوایی، ریلی و جاده‌ای بود، هیچ یک از مدیران تن به استعفا ندادند و در نهایت هم «حمید بهبهانی» وزیر وقت راه و ترابری با استیضاح نمایندگان مجلس کنار گذاشته شد.
سیستم ATC که پیشرفته‌ترین سیستم‌های کنترل هوشمند قطار در حوزه ریلی است، با دخالت نابجا و اشتباه نیروی انسانی از کار می‌افتد و قطار سمنان به حرکت در می‌آید. هر چند 6ثانیه قبل از برخورد دو قطار، لکوموتیوران قطار سمنان ترمز می‌کند اما به دلیل سراشیبی مسیر نمی‌تواند از برخورد دو قطار جلوگیری کند. مردم ایران تاکنون شاهد این سطح از عذرخواهی از سوی مدیران و مسئولان کشور نبودند چنانکه در دو دولت گذشته که اوج سوانح ریلی، هوایی و جاده‌ای بود هیچ یک از مدیران خم به ابرو نیاوردند و حتی بهبهانی، وزیر وقت راه و ترابری که پس از سقوط بویینگ ایران ایر و کشته شدن 78 نفر از مسافران این پرواز، کارش به استیضاح کشید، حتی در جلسه استیضاح خود حضور نیافت! حال اینکه شب گذشته یکی از کارآمد‌ترین نیروهای وزارت راه و شهرسازی که تاکنون طرح‌های ریلی متعددی را به سرانجام رسانده است، با پذیرش تقصیر‌ها از سمت خود کنارکشید و این در حالی بود که خطای عامل انسانی در این سانحه ریلی مسلم است.
سوانح مرگبار در دولت قبل و برخورد سیاسی با حوادث ملی :
اما غوغاسالارانی که حتی در غم و اندوه مردم هم به دنبال منافع سیاسی و جناحی هستند با نادیده گرفتن این اقدام و تصمیم وزارت راه و شهرسازی هنوز هم نمک بر زخم می‌پاشند. حال اینکه گویا آمار این سوانح در دولت‌های نهم و دهم را فراموش کرده‌اند که با توجه به حجم بالای کشته‌ها و از دست دادن هموطنان هیچ یک از مدیران حاضر به ترک مسند ریاست نشدند.
بر اساس آمار شرکت راه‌آهن طی هفت سال از سال 1385 تا 1391 در بخش حمل و نقل ریلی 54 سانحه رخ داده است که 36 مورد از این سوانح مربوط به سوانح درجه یک؛ یعنی سوانحی هستند که در آنها قطار توقف یا تأخیر داشته است و در 18 مورد حوادث منجر به خسارات جانی شده است. آمارسوانح مربوط به دو سال 1388 و 1391 حاکی است که درسال 88 میزان مجروح‌ها و جانباختگان 7کشته و 63زخمی و در سال 1391 این آمار 4کشته و 12 زخمی بوده است. پس با احتساب میانگین تعداد سوانح در هر سال، 8سانحه، در سال می‌شود. طبق این آمار در دولت گذشته مردم شاهد 18سانحه مرگبار ریلی بودند که در هیچ یک از آن هیچ مدیری حاضر به کناره‌گیری نشد.
عمق فاجعه در سوانح هوایی
اما عمق فاجعه را می‌توان در سوانح هوایی دید. پانزدهم آذر 1384 یک فروند هواپیمای سی-130 ارتش ایران که حاوی خبرنگاران و پرسنل ارتش بود، روی منطقه‌ای مسکونی در تهران سقوط کرد که بیش از 110 کشته برجای گذاشت. ششم آذر 1385 یک فروند هواپیمای آنتونوف 74 متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. در این حادثه 36 نفر کشته و 2 نفر زخمی شدند. دهم شهریور 1385 سقوط هواپیمای توپولوف-154 شرکت ایران ایرتور در فرودگاه مشهد. این هواپیما در مسیر بندرعباس-مشهد با 148 مسافر در حال حرکت بود. در این حادثه 28 نفر کشته و 50 نفر زخمی شدند. دوازدهم دی 1386 یک فروند هواپیمای فوکر 100 شرکت ایران ایر هنگام برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار حادثه شد. بیست و هفتم بهمن 1387 هواپیمای مسافربری ایران 140 در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند. سوم شهریور 1387 هواپیمای بوئینگ 737 ایرانی در اجاره شرکت هواپیمایی آیتک ایر قرقیزستان با 90 مسافر سقوط کرد که 70 نفر از آنان جان باختند.
چهارم بهمن 1388 یک فروند توپولف تی یو-154 با 157 مسافر پس از فرود روی باند فرودگاه مشهد آتش گرفت. در اثر این حادثه داخل هواپیما به کل سوخته و بال سمت راست و دم و چرخ هواپیما جدا شدند و 42 نفر از مسافران به بیمارستان منتقل شدند.
7شهریور ماه سال‌جاری بود که مدیرعامل مستعفی راه‌آهن در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: تمام شبکه راه‌آهن به سیستم کنترل اتوماتیک ATC تجهیز شده است. 113 ایستگاه به این سیستم مجهز شده است و 102 ایستگاه تا پایان سال مجهز خواهد شد. سیستم ATC به‌عنوان پیش نیاز تضمین ایمنی قطارهای متوالی در محدوده مابین دو ایستگاه در نظر گرفته می‌شود.در ایستگاه هفت خوان نیز این سیستم نصب شده بود.لذا در شرایطی که قطار تبریز –مشهد به دلیل افت فشار ترمز در 5 کیلومتری ایستگاه هفت خوان متوقف می‌شود، سیستم «ای تی سی» دو تراک قبل از خود را قرمز می‌کند.در 6 کیلومتری آن قطار بعدی که از سمنان راهی مشهد بوده می‌ایستد.با آنکه تمام علائم نشان می‌داد که قطار پشت سر نباید حرکت کند اما اپراتور ایستگاه شاهرود به سیستم ای تی سی اعتماد نکرد و به لکوموتیوران دستور حرکت داد.لذا این سیستم خاموش شد و قطار به حرکت خود ادامه داد و در نهایت 46 نفر از هموطنان به خاطر اهمال اپراتور فوت کردند. از حدود 8 ماه پیش دولت یازدهم برای آنکه از سوانح ریلی بکاهد بیش از 400 میلیارد تومان برای سیستم ای تی سی هزینه کرد.این سیستم که توانایی کنترل سرعت و ایمنی تمام قطارها را داشت به علت سهل‌انگاری اپراتور زیر سؤال رفته است.برخی‌ می‌گویند این سیستم ناکارآمد است و نتوانسته مانع این سانحه شود اما بررسی‌های کمیته سوانح و مکالمه‌هایی که بین اپراتور و لکوموتیوران صورت گرفته نشان می‌دهد که به صورت دستی این سیستم خاموش شده و قطار به راه افتاده است. با توجه به به‌روز‌رسانی دستگاه‌ها و تجهیز خطوط ریلی به سیستم ای تی سی که ایران جزو 8 کشور تولید‌کننده آن است تربیت نیروی انسانی نباید مورد غفلت قرار گیرد.اگر نیروی انسانی به این علائم توجه کرده بود اکنون وضعیت بدین شکل نبود.گفته می‌شود درصد خطا در این سیستم کمتر از یک صدم درصد است. لذا آشنایی جزئی با کارکرد آن قطعاً چنین اتفاقی را باعث نمی‌شد.‌


دوم مرداد 1388 پرواز شماره 1525 هواپیمایی آریا تور که از تهران به سمت مشهد حرکت می‌کرد در نتیجه باز نشدن چرخ جلو و همچنین اشکال در چرخ‌های عقب در هنگام فرود از باند خارج شد و به دیوار فرودگاه برخورد کرد. در این حادثه حداقل 17 نفر (3مسافر و 14 خدمه پرواز) کشته و 20نفر نیز مجروح شدند.
بیست و چهارم تیر 1388 یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف تی یو-154 متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که راهی ارمنستان بود دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران در 12 کیلومتری جنوب قزوین بین منطقه فارسیان و جنت‌آباد در بخش مرکزی قزوین سقوط کرد که منجر به کشته شدن تمامی 168 نفر سرنشین (مسافر و خدمه) این هواپیما شد.
نوزدهم دی ماه 1389یک فروند بوئینگ 727 متعلق به شرکت ایران ایر که از تهران به سمت ارومیه در حرکت بود حدود ساعت 19:45 در نزدیکی ارومیه سقوط کرد و 78 نفر از 105 مسافر و خدمه آن کشته شدند.
در دولت‌های نهم و دهم مردم ایران شاهد 12 سانحه هوایی مرگبار بودند که تعداد کشته‌های این سوانح به چند صد نفر رسید اما در طول 8 سال هیچ مدیری از این مجموعه حاضر به استعفا و برکناری نشد که هیچ؛ بلکه بهبهانی هم حتی در جلسه استیضاح خود برای جوابگویی به عملکرد ناوگان هوایی پس از سقوط بوئینگ ایران ایر در سال 89 حضور نیافت و عملاً پاسخگو نبود.
مدیران در آن زمان حتی برای عذرخواهی از مردم هم واژه کم می‌آوردند!
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار