معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان فعلا برای تبادل گونه های جانوری با دیگر کشورها برنامه ای ندارد.
کد خبر: ۳۳۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸ 27 November 2016
موضوع دومین مبادله پلنگ ایرانی با ببرآمورروسی روز جمعه (پنجم آذرماه) درمذاکرات مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و مراد کریموف معاون وزیر منابع طبیعی و محیط زیست این کشور بررسی شد.
دراین مذاکرات که در سفارت جمهوری اسلامی در مسکو برگزار شد، سفیر ایران و معاون وزیر منابع طبیعی و محیط زیست روسیه ضمن بررسی مشکلات محیط زیستی، راه های همکاری و تبادل تجربیات برای حل مسائل مختلف در این زمینه را بررسی کردند.
بنا به اعلام کانال تلگرامی سفیر ایران درمسکو، وزیر منابع طبیعی و محیط زیست روسیه پیشتر در نامه ای به ابتکار نسبت به مبادله دو قلاده ببر آمور روسی در قبال دو پلنگ ایرانی اظهار علاقه کرده بود.
معصومه ابتکاردرگفت و گو با خبرنگارعلمی ایرنا اظهار کرد:نامه ای از روسیه در مهرماه به سازمان محیط زیست ارسال و این موضوع در آن مطرح شد اما در حد درخواست بود.
وی با بیان اینکه فعلا سازمان محیط زیست در این زمینه برنامه ای ندارد گفت: ما هنوز نظر خود را اعلام نکرده ایم و در حال بررسی آن هستیم.
برای اولین بار در سال 1389 دو قلاده پلنگ ایرانی با 2 ببر آمور مبادله شد که یکی از ببرها بعد از ورود به ایران به دلیل بیماری مشمشه جان باخت و ببر دیگر که مشکوک به این بیماری بود 5 سال در قرنطینه زندگی کرد که بالاخره با تلاش دوستداران محیط زیست و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و انجام آزمایش های متعددی مشخص شد که این ببر بیمار نیست و از قرنطینه رها شد.
این در حالی است که دو قلاده پلنگ ایرانی در قفقاز روسیه زادآوری کرده اند و تاکنون سه پلنگ به دنیا آمده است.
اکنون در روسیه حدود 524 تا 540 قلاده ببر وجود دارد و حدود 80 قلاده پلنگ نیز در این کشور نگهداری می شود.
*** پلنگ ایرانی
پلنگ ایرانی بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه ‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران ' در معرض خطر انقراض' اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) قرار دارد.
ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و جمعیت مناسب پلنگ در این کشور امکان بقای گروه‌های کوچک این حیوان در قفقاز، شرق ترکیه و احتمالا ترکمنستان را از راه مهاجرت‌ های بین ‌مرزی افزایش می‌ دهد.
اصلی ‌ترین تهدید پیش ‌روی بقای این حیوان جدا شدن زیستگاه‌ها و قطع ارتباط ژنتیکی گروه‌های مختلف این حیوان است که معمولا به تشکیل گروه‌های بسیار کوچک منجر شده ‌است به ‌طوری‌ که در همه قلمرو زیستی این حیوان هیچ گروه جمعیتی وجود ندارد که دربرگیرنده بیش از ۱۰۰ پلنگ بالغ باشد.
کاهش طعمه بر اثر شکار انسان‌ها، گسترش زیربنایی، مزاحمت‌ های انسانی و از میان رفتن زیستگاه
عواملی ا‌ست که منجر به تکه ‌تکه ‌شدن زیستگاه‌های این حیوان شده ‌است.
در ۳ خرداد ۱۳۹۴ بهای شکار و صید پلنگ ایرانی از ۵ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان افزایش یافت که این نشان از اهمیت دولت ایران برای حفظ این گونه ارزشمند دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار