ایجاد گرمخانه در فصل سرما یکی از مهمترین وظایف شهرداری است اما تاکنون به دلیل اختلاف شهرداری و بهزیستی این فضا برای افراد نیازمند مهیا نشده است و شهرداری زیر بار این اقدام نمی‌رود و در تمام جلسات تأکید بر راه‌اندازی گرمخانه شده است و اما نبود بودجه بر این توجه پیشی گرفته است.
کد خبر: ۳۳۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸ 27 November 2016
این شب‌ها به دلیل برودت هوا مردم همدان دمای ۱۸ درجه زیر صفر را گذراندند اما افرادی بی‌سرپناه سوزسرما را در گوشه و کنار شهر گذراندند تا اینکه با بسیج مردمی و هم‌افزایی دستگاه سقفی موقتی برای کارتن‌خواب‌های این شهر مهیا شد.

به گزارش تسنیم ، این روزها و شب‌های سرد به دلیل برودت هوا افرادی بی‌خانمان و در راه مانده سقفی بالای سر ندارند در شرایط سختی روزگار می‌گذرانند.

در شرایطی که دمای هوای شهر همدان به 16 تا 18 درجه سانتیگراد به زیر صفر رسید، در سطح شهر افرادی مشاهده می‌شوند که از آنها به عنوان "کارتن‌خواب" تلقی می‌شود و گوشه و کنار شهر چنبره زده و برخی با نگاه دلسوازنه مردم پتو و لباس گرمی نیز نصیبشان شده است حال باید دید از سمت مدیریت شهری چه نصیب این افراد شده است.

ایجاد گرمخانه در فصل سرما یکی از مهمترین وظایف شهرداری است اما تاکنون به دلیل اختلاف شهرداری و بهزیستی این فضا برای افراد نیازمند مهیا نشده است و شهرداری زیر بار این اقدام نمی‌رود و در تمام جلسات تأکید بر راه‌اندازی گرمخانه شده است و اما نبود بودجه بر این توجه پیشی گرفته است.

بهزیستی مسئول ساماندهی متکدیان

مدیرکل بهزیستی استان همدان در این رابطه اظهار داشت: بهزیستی آمادگی دارد تا در اجرایی شدن آیین‌نامه ساماندهی متکدیان وظایف قانونی خود را انجام دهد.

حمیدرضا الوند با اشاره به اینکه بهزیستی در راه‌اندازی گرمخانه وظیفه‌ای ندارد، افزود: براساس آیین‌نامه ساماندهی متکدیان مصوبه سال 87 مسئولیت ایجاد مجتمع‌های اردوگاهی (گرمخانه) شامل تأمین محل، امکانات و تجهیزات اولیه اردوگاه برعهده شهرداری است و  در صورت ضرورت به تشخیص استاندار، از سایر امکانات و اعتبارات استان نیز استفاده خواهد شد و اعتبارات مورد نیاز مجتمع‌های اردوگاهی از محل بودجه عمومی و کمک‌های مردمی تامین می‌شود.

وی افزود: همچنین شهرداری موظف است نسبت به شناسایی و جمع‌آوری و تحویل افراد به مجتمع اردوگاهی اقدام کند و نیروی انتظامی همکاری لازم را با شهرداری داشته باشد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان بیان کرد: مجتمع اردوگاهی موظف است نسبت به تحویل گرفتن، نگهداری موقت، شناسایی وضعیت و طبقه‌بندی براساس افراد متهم به ارتکاب جرم اعم از متکدیان و ولگردان حرفه‌ای، افراد بی‌سرپرست و مجهول‌الهویه، افراد در راه مانده و متواری، افراد معلول و ناتوان و افراد نیازمند غیرحرفه‌ای اقدام کند.

وی در خصوص وظایف سازمان بهزیستی نیز گفت: براساس آیین‌نامه ساماندهی متکدیان سازمان بهزیستی موظف است افراد بی‌سرپرست، ناتوان، معلول و سالمندان نیازمند را از مجتمع‌های اردوگاهی متکدیان تحویل گرفته در اماکن مناسب نگهداری کرده و تحت آموزش قرار دهد و در صورت نیاز مورد پوشش‌های حمایتی قرار دهد.

الوند تصریح کرد: بر این اساس بهزیستی آمادگی دارد معتادان متجاهری که تمایل به ترک ندارند را مطابق قانون به مرکز اقامتی ماده 16 واقع در جاده تهران ارجاع دهد و معتادانی که به صورت داوطلبانه تمایل به ترک دارند را نیز با بهره‌مندی از کمک هزینه درمان بهزیستی برای ترک یاری دهد.

وی عنوان کرد: یک مرکز سرپناه بانوان در همدان دایر شده است اما بهزیستی در حوزه سایر افراد کارتن‌خواب نمی‌تواند، ورود پیدا کند.

هلال احمر بشردوست، یاری‌گر افراد بی‌سرپناه

در گیر و دار بی‌سرپناهی افراد نیازمند و دست دست کردن مدیران برای مسئولیت‌پذیری در دمای 18 درجه سانتیگراد زیر صفر، جمعیت هلال احمر استان همدان با انعکاس عکس‌های افراد بی‌خانمان در فضای مجازی و درخواست‌های مردمی متعدد، آمادگی خود را برای تهیه و در اختیار گذاشتن غذا، پتو، وسایل گرمازا برای افراد بی‌سرپناه اعلام کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان در این رابطه به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: با همگانی که با فرماندار و شهرداری همدان به عمل آمد مکانی در میدان باباطاهر این شهر به عنوان گرمخانه برای اسکان افراد بی‌سرپناه در نظر گرفته شد و هلال احمر نیز اقدام به تجهیز این مکان کرد.

بهروز کارخانه افزود: در این راستا 82 تخته پتو، 10 تخته موکت، 48 قوطی کنسرو، دو شعله والور، 100 بطری آب معدنی، قند و چای، بیسکویت، کتری و خرما برای این مکان تهیه و تحویل داده شد.

وی بیان کرد: مردم بشردوست همدانی وقتی از وجود چنین مکان مناسبی برای افراد بی‌سرپناه آگاه شدند علاوه بر اینکه به صورت خودجوش غذای گرم به این مرکز تحویل می‌دادند با خودروهای شخصی افراد کارتن خواب را از محل اسکان انتقال دادند.

این اسکان به صورت موقتی انجام می‌شود و مطالبه اصلی ایجاد گرمخانه است که امیدواریم مدیریت شهری همدان این فضای امن را برای در امان ماندن افراد در راه ماندن و بی‌سرپناه هر چه سریعتر آماده کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار