عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تاکید کرد
تابناک تهران- نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به طرح ادغام مناطق پایتخت تاکید کرد که با توجه به اینکه هر یک از مناطق تهران جمعیتی به اندازه یک شهر دارند بهتر است به جای بزرگ تر کردن مناطق این مناطق کوچک شوند.
کد خبر: ۳۳۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷ 23 November 2016
طراحی «تهران جدید» در قالب تغییر اساسی نقشه مناطق، نواحی و محله‌های فعلی پایتخت در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. 


مناطق تهران باید کوچک شوند نه بزرگ

در الگوی تحقیقات مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران که با تکیه بر مطالعات طرح جامع ارائه شده، پیشنهاد شده است که تعداد مناطق شهری پایتخت از ۲۲ منطقه فعلی به ۱۱ منطقه کاهش پیدا کند.

در قالب طرح جامع که تهران شهری با ۲۲ منطقه، ۱۱۶ ناحیه و ۳۷۶ محله معرفی شده است پیشنهاد شده که تعداد مناطق از طریق تفکیک مناطق بزرگ‌تر و ادغام مناطق کوچک‌تر و ایجاد مرزبندی کاهش پیدا کند به این صورت که مناطق پایتخت از ۲۲ به ۱۱ منطقه کاهش و در مقابل تعداد نواحی از ۱۱۶ به ۱۶۱ و تعداد محلات از ۳۷۶ به ۵۳۹ محله افزایش پیدا کند؛ در نظام منطقه‌بندی جدید شهر تهران که در یک برنامه سه مرحله‌ای اجرایی خواهد شد «نام مناطق» جایگزین «شماره مناطق» می‌شود.

به این معنی که به جای مناطق ۲۲‌گانه، شهر تهران شامل ۱۱ منطقه با نام‌های شهرری، قصر فیروزه، راه‌آهن، یافت‌آباد، لویزان، شمیران، پردیسان، تهران‌قدیم، مهرآباد، چیتگر و عباس‌آباد می‌شود.

تغییر مناطق به گونه‌ای است که ۸ منطقه فعلی پایتخت شامل مناطق ۵، ۷، ۹، ۱۱،۱۳،۱۵،۱۹، و ۲۲ به دو قسمت نامساوی تقسیم می‌شوند. همین‌طور منطقه ۴ به‌ عنوان بزرگ‌ترین منطقه شهر به سه قسمت تفکیک می‌شود.

در عین حال منطقه دو نیز به چهار قسمت تجزیه خواهد شد. در بین مناطق جدید پردیسان بزرگ‌ترین منطقه خواهد بود.

علاوه بر این الگو در قالب مطالعات انجام‌ شده از سوی کمیسیون عمران شورای شهر تهران سه مدل برای ایجاد تغییر در نظام منطقه‌بندی شهر تهران پیشنهاد شده‌ است. در دو مدل این مطالعات پیشنهاد شده است با ادغام و ترکیب برخی مناطق همچون مناطق ۹ و ۱۰، مناطق ۱۳ و ۱۴ و مناطق ۷ و ۸ شهر تهران به ۱۷ منطقه یا آن که به ۱۵ منطقه تبدیل شود.

در مدل سوم از این تحقیقات نیز پیشنهاد شده‌است برای ایجاد تغییر در نقشه تقسیم‌بندی تهران به جای استفاده از نظام منطقه‌بندی از نظام حوزه‌بندی استفاده شود؛ به این صورت که شهر تهران از ترکیب مناطق با بکدیگر در مجموع به ۷ حوزه اصلی شامل شمال، جنوب، مرکز، شمال‌ شرق، شمال‌ غرب، جنوب غرب و جنوب‌ شرق تقسیم‌بندی شود.

در این نظام تمامی هفت حوزه به لحاظ وسعت و جمعیت با یکدیگر انطباق و هماهنگی دارند. این در حالی است که در نقشه فعلی برخی مناطق شهری همچون منطقه چهار جمعیتی معادل پنج منطقه شهری و بیش از دو برابر جمعیت مرکز استان یزد دارد.

همین امر سبب نگرانی های شده است که آیا این تقسیم بندی تازه و  با ادغام مناطق تهران و تغییر هر یک از مناطق به اندازه یک شهر آیا عقلانی است؟

پروانه مافی، نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور  در مجلس در این رابطه گفت: تهران با جمعیت میلیونی بسیار نیازمند مدیریت مشخص است؛ در واقع برای اداره پایتخت نیاز به تفکیک بیشتر مناطق و محلات است تا نه تنها اداره شهر توسط شهردار منطقه یا ناحیه راحت‌تر باشد بلکه خدمات بیشتر و با کیفیت‌تری به مردم ارائه شود.

تصریح کرد: مناطق مختلف پایتخت با شرایط خاصی که داراست، باید به صورت مجزاتر مدیریت شود؛ بنابراین ادغام مناطق فعلی مدیریت را سخت‌تر خواهد کرد.

وی افزود: هم‌اکنون هر منطقه از تهران به لحاظ جمعیتی، یک شهر کوچک محسوب می‌شود؛ بنابراین ادغام این مناطق آسیب‌هایی به همراه خواهد داشت و موجب انباشت مشکلات و مسائل مناطق می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: کوچک کردن مناطق به جهت تقسیمات شهرداری ضرورت بیشتری دارد چراکه این اقدام ارائه خدمات را سهل‌الوصول‌تر و بهنگام‌تر خواهد ساخت.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
آیا تا بحال در تهران مشکل پارک داشته اید ؟
چرا شهرداری برای حل مشکل پارکینگ از فاینانس استفاده نمیکند آیا دوست دارند با این وضعیت مردم زجر بکشند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار