تابناک تهران - این روزها پارکبان‌ها با رشد قارچ‌گونه‌شان، هر گوشه‌ از کوچه و خیابان شهر را ملک شخصی خود دانسته و آن را با هر قیمتی برای پارک خودرو به افراد اجاره می‌دهند؛ رشد قارچ‌گونه آنها در گوشه و کنار شهر که چه عرض کنیم کشور روز به ‌روز زمینه‌های نارضایتی مردم را از عملکرد مسئولان شهری بیشتر کرده است.
کد خبر: ۳۳۳۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۶ 23 November 2016
این روزها اگر چه شهروندان دیگر به حضور پارکبان‌ها در خیابان‌های شهر عادت کرده‌اند اما به نظر می‌رسد با وجود گذشت چند سال از زمان آغاز اجرای طرح پارکبان، همچنان نحوه فعالیت پارکبان‌ها در سطح شهر با ابهاماتی همراه است و این در حالی است که با وجود این مشکلات و در برخی اوقات بروز تخلفات احتمالی از سوی برخی عوامل پارکبان، اهرم نظارتی دقیقی از سوی شهرداری‌ها یا راهنمایی و رانندگی بر نحوه عملکرد پارکبان‌ها وجود ندارد.
پارکبان ها، کلاف سردرگم این روزهای تهران / حضور پارکبان ها وجاهت قانونی دارد؟؟؟؟ 
شاید در سایه نظارت‌های کمرنگ شهرداری بر عملکرد شرکت‌های پارکبان بوده که امروز شرکت‌های غیرقانونی و پارکبان‌های تقلبی در سطح شهر شکل گرفتند، تخلفات ریز و درشت پارکبان‌ها افزایش یافت تا جایی که نارضایتی و گزارش‌های شهروندان از عملکرد برخی پارکبان‌ها به گوش نیروی انتظامی و دادگستری رسید.
 
شهریوور ماه امسال بود که سرهنگ حسن عابدی گفت: "تنها اخذ مکانیزه هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو قانونی است و اخذ وجه نقد به پارکبان‌ها در حاشیه برخی معابر پایتخت هیچ توجیهی ندارد؛ و مردم باید بدانند که با توجه به اصل بودن اخذ الکترونیکی هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی در خصوص اماکنی که به دستگاه‌های مکانیزه و پارکوتر مجهز نیستند انجام نخواهد داد."
 
بعد از این سخنان بود که مردم درباره نحوه مواجهه با این اشخاص دچار بلاتکلیفی شدند. برخی از پارکبانها، به محض توقف خودروی شهروندان، درخواست وجه می کنند و برخی می گویند شهروندان باید کارت اعتباری بخرند و با کارت اعتباری، پارکومتری که در مقابل آن ایستاده اند را شارژ کنند.
 
البته موضوع پارکبان ها این روزها به رستوران ها و مراکز خرید هم کشیده شده، که پارکبان‌هایی برای خود استخدام کرده و پارک‌های حاشیه خود را برای مشتریان خود نگه می دارند که به گفته مازیار حسینی، معاون شهردار تهران، تعیین تکلیف آنها قاعدتا در مراجع ذی ربط باید صورت پذیرد.
 
حسینی درباره نحوه قرارداد شهرداری با پارکبان ها ادامه داد: " شهرداری تهران از پارسال تاکنون قراردادی با شرکتهای پارکبانی نبسته، و پولی که مردم می پردازند به حساب شهرداری واریز نمی شود، بلکه به حساب خزانه می رود."
 
این صحبت ها دقیقاٌ بلاتکلیفی مردم را بیشتر کرده و شهروندان را در سردرگمی گذاشته آیا با این پارکبان ها همکاری کنند یا خیر؟ و یا حتی حضور آنها وجاهت قانونی دارد؟
 
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار تابناک تهران، درباره وضعیت این پارکبان ها در سطح شهر گفت: " نحوه فعالیت پارکبان‌ها اعم از چگونگی جذب، گزینش، ضوابط صدور قبوض و... در قوانین مشخص شده است. هدف و فلسفه ایجاد پارکبان‌ها نظم بخشی و مدیریت پارک حاشیه‌ای و زمان توقف بود، نه اینکه این مسئله به شغل برخی افراد بدل شود و افراد از این راه امرار معاش کنند."
 
وی ادامه داد: " حالا پارکبان‌ها به این فعالیت به چشم شغل  نگاه می‌کنند و سعی می‌کنند تا از این راه برای خود درآمدی داشته و حتی برای شهروندان جای پارک تعیین می‌کنند، شورای شهر بارها با این رویه و  موضوع مخالفت کرده و در حال بررسی موضوع هستیم تا این موضوع تعیین و تکلیف شود."
 
ما هم امیدواریم این بررسی ها ادامه دار باشد و تعیین و تکلیف مناسبی برای این پارکبان ها صورت گیرد، هرچند ایجاد شغل امری مهم برای جامعه است اما منبع درآمد این شغل ها نباید جیب مردم باشد!!!!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار