معاون اداره تربيت بدني و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوي با بیان اینکه در سرانه فضاي ورزشي دانش آموزي جايگاه «بيست وسوم» کشور را داريم از کمبود حدود 800 معلم ورزش در مدارس استان خبر داد.
کد خبر: ۳۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۲ 10 May 2015

به گزارش تابناک از خراسان، مديران مدارس، دبيران تربيت بدني و همچنين ساير مسئولان مرتبط با ورزش در مدارس، همگي در نهادينه سازي ورزش مدارس نقش مهمي دارند و از آن ها انتظار مي رود با به کارگيري تمامي امکانات و تجهيزات، دانش آموزان را به سمت و سوي ورزش سوق دهند، اما در اين بين بايد ديد مسئولان آموزش و پرورش خراسان رضوي، دبيران ورزش و مديران مدارس تا چه اندازه در اين مسير گام برداشته اند؟ آيا توانسته اند امکانات کافي ورزشي را براي دانش آموزان فراهم آورند؟ آيا دبيران ورزش عملکرد قابل قبولي داشته اند؟ اين ها همه سوالاتي است که در گفت وگو با معاون تربيت بدني و سلامت اداره کل ورزش و جوانان استان به دنبال پاسخ آن بوديم.

کمبود معلم ورزش

هم اکنون در مدارس خراسان رضوي 3150 دبير تربيت بدني با حداقل مدرک کارشناسي و همچنين حدود 800 نفر در مقطع کارشناسي ارشد و دکترا مشغول به کارند که نيمي از آن ها را دبيران خانم تشکيل مي دهند. اما به گفته معاون اداره تربيت بدني و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوي، اين تعداد معلم پاسخگوي تمامي نيازهاي مدارس استان به ويژه در پايه ابتدايي نيست و لازم است حدود 800 معلم ورزش ديگر استخدام شوند.

عملکرد دبيران ورزش

معاون اداره تربيت بدني و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوي در گفت وگو با «خراسان» مي گويد: با اين که در مدارس استان با کمبود جدي تجهيزات رو به رو هستيم، با اين حال دبيران تربيت بدني مدارس توانسته اند با حداقل امکانات و با به کارگيري خلاقيت خود و مديريت صحيح و عشق و علاقه زياد، عملکرد خوب و موفقي را به نمايش بگذارند و در اين بين اگر کم و کاستي وجود دارد، از جانب ماست.

دوره هاي ضمن خدمت برگزار مي شود

«جواد پورجاهد» در ادامه صحبت هايش با اعلام برگزاري دوره هاي ضمن خدمت براي دبيران ورزش مدارس گفت: هر سال دوره هاي ضمن خدمت و کارگاه هاي آموزشي را براي به روز رساني دانش دبيران برگزار مي کنيم.

وي افزود: در سال گذشته دوره هاي بدمينتون، تيراندازي، کبدي، کارگاه هاي طناب زني و بازي هاي بومي محلي برگزار شد که با استقبال خوبي نيز همراه بود .

اعتبار کافي نداريم، ولي برنامه داريم

معاون اداره تربيت بدني و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوي در پاسخ به اعتراض برخي از دبيران مدارس درباره کمبود تجهيزات ورزشي مدارس عنوان کرد: گراني وسايل ورزشي و از طرفي آمار بالاي دانش آموزان در استان که با جمعيتي حدود يک ميليون و 200 هزار نفر، در رتبه اول کشور قرار دارند باعث شده است تا اعتبارات محدودي که از جانب وزارت به دست ما مي رسد همگي تنها صرف برگزاري مسابقات المپياد ورزشي درون مدرسه اي شود و براي تجهيز مدارس اعتبار کافي نداشته باشيم.

وي افزود: با اين وجود با انجام برنامه ريزي و در يک طرح مشارکتي با کمک شهرداري مشهد و دريافت اعتباراتي از استانداري، هرساله تجهيزاتي توسط اداره کل نوسازي مدارس خريداري مي شود که بين مدارس تقسيم مي کنيم.

سرانه فضاي ورزشي

«جواد پورجاهد» درباره سرانه فضاي ورزشي دانش آموزان نيز مي گويد: سرانه فضاي ورزشي استان در حال حاضر 12صدم مترمربع است، اين در حالي است که متوسط سرانه کشور 17 صدم مترمربع است و ما در اين زمينه در جايگاه 23کشور قرار داريم.

وي با اشاره به لزوم احداث 50 سالن ورزشي ديگر در استان افزود: در حال حاضر احداث دهکده المپيک دانش آموزي شرق کشور در زميني با مساحت 50 هکتار که توسط يکي از خيران استان اهدا شده است، در دستورکار قرار دارد.

وي گفت: اين دهکده مي تواند محل خوبي را فراهم آورد تا مسابقات ورزشي داخلي و آسيايي را در آن به صورت متمرکز برگزار کنيم.

در بخش پسران دوم و در بخش دختران پنجم کشور هستيم

آموزش و پرورش خراسان رضوي در آخرين ارزيابي وزارت آموزش و پرورش، توانسته است در بخش پسران مقام دوم و در بخش دختران مقام پنجم را کسب کند.

کارشناس مسئول معاونت اداره تربيت بدني و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوي هم درباره نحوه عملکرد ورزش دانش آموزي استان در سال گذشته به خراسان گفت: سال گذشته در بخش پسران توانستيم در پايه ابتدايي مقام اول شنا، مقام سوم واليبال، مقام دوم طناب زني، مقام سوم بدمينتون و همچنين در پايه متوسطه اول مقام دوم فوتسال، مقام دوم هندبال و مقام سوم دووميداني کشورو همچنين جايزه پهلوان پهلوانان را کسب کنيم. «محمدزاده» ادامه داد: در بخش دختران نيز در پايه ابتدايي مقام اول بسکتبال، مقام دوم دووميداني و مقام سوم شنا و در پايه متوسطه اول مقام سوم بسکتبال و در متوسطه دوم، مقام سوم واليبال را کسب کرده ايم.

تجليل از مقام آوران و قهرمانان دانش آموز

تقدير و تشکر از دانش آموزان و دبيراني که تلاش کرده و با حضور در مسابقات کشوري براي استان افتخارآفريني کرده اند قطعا موجب ايجاد انگيزه و شور واشتياق بيشتر براي گام برداشتن دانش آموزان در راستاي ورزش مي شود. به همين منظور اداره تربيت بدني و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوي هر ساله طي مراسمي تحت عنوان جشن ستارگان از دانش آموزان مقام آور و دبيران تربيت بدني آن ها تقدير و تشکر به عمل مي آورد که اين تجليل همه ساله در 6 ماهه دوم سال برگزار مي شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار