رئیس کمیسیون شوراها‌ وامور داخلی مجلس مطرح کرد:
تابناک تهران- رئیس کمیسیون شوراها‌ وامور داخلی کشور مجلس در رابطه با ضرورت اصلاح قانون مدیریت به منظور هماهنگی بیشتر میان دستگاه های اجرایی به ویژه استانداری ها با شهرداری ها گفت: نهایی شدن لایحه حوادث غیرمترقبه شرایط را برای مدیریت بحران پایتخت تسهیل می‌کند.
کد خبر: ۳۲۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴ 15 November 2016
مدیریت بحران و مقابله با حوادث غیرمترقبه در کشور به ویژه کلانشهر تهران از دغدغه‌های جدی است که بارها نسبت به آن هشدار داده شده است؛ به گفته بسیاری از کارشناسان پایتخت روی 4 گسل زلزله خیز قرار دارد و اگر روزی این گسل‌ها فعال شوند به طورحتم خسارت های جبران ناپذیری به بافت شهر وارد می‌شود، در چنین شرایطی دستگاه‌ها و نهادهای متولی و ذی ربط نیز تاکنون برای مقابله با بحران و بلایای طبیعی برنامه مدونی را ارایه ندادند و اقدامات دراین خصوص موفقیت آمیز نبوده است.

ستاد مدیریت بحران در وزارت کشور و شهرداری، همچنین جمعیت هلال احمر در کشور از جمله نهادهای موثر در مدیریت و مقابله با کاهش آسیب های ناشی از حوادث غیرمترقبه هستند اما وجود مشکلات بسیار در این دستگاه‌ها مانند نبود منابع و امکانات کافی برای مقابله با بحران حل معضل مدیریت بحران را با تنگنا و چالش روبه رو کرده است.

اگرچه بارها از سوی مسئولان هلال احمراز جمله رییس این جمعیت مطرح شده که هلال احمر در مدیریت یک زلزله با قدرت بالا مشکلات بسیاری دارد و دولت باید منابع مناسبی را برای مدیریت بحران در نظر بگیرد، اما به عقیده صاحبنظران با توجه به مسائلی از جمله پراکندگی دستگاه ها ، نبود بودجه مناسب و عدم تعامل نهادها مدیریت بحران در حوادث گذشته موفق نبوده است.

ازسوی دیگر شهرداری نیز به عنوان یک نهاد موثر دراین بخش موضوع زلزله و مدیریت بحران را جدی تلقی نمی کند، به طوری که گفته می شود سوله های مدیریت بحران توسط شهرداری به امکان تفریحی و ورزشی تبدیل شده است.

در همین رابطه نیز سید حسین هاشمی استاندار تهران امروز در گفت و گویی در رابطه با قانون مدیریت بحران با بیان اینکه در سال‌های اجرای آزمایشی قانون مدیریت بحران تعاملاتی بسیار خوبی بین استاندار و شهردار تهران وجود داشته است، تصریح کرد: در این مدت اجازه نداده‌ایم کوتاهی در خدمت رسانی به مردم پیش آید اما اختلافات بین شهرداری و استانداری تهران در گذشته این احتمال را محقق می‌سازد که بین استانداران و شهرداران آتی هم اختلاف پیش آید لذا اصلاح قانون مدیریت بحران ضروری است.

درهمین حال محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها‌ وامور داخلی کشور با تاکید بر اینکه نهایی شدن لایحه حوادث غیرمترقبه شرایط را برای مدیریت بحران پایتخت تسهیل می‌کند گفت: لایحه حوادث غیرمترقبه در مجلس نهم بررسی اما به سرانجام نرسید، لذا با اصرار دولت لایحه مذکور در مجلس دهم به کمیته ذی‌ربط ارائه شده و پس از بررسی نهایی در دستور صحن علنی قرار خواهد گرفت.
 
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سازمان مدیریت بحران کشور زیرمجموعه وزارت کشور در شرایط فعلی تا به سرانجام رسیدن لایحه مذکور بودجه لازم برای حواث غیرمترقبه را نمی‌تواند بلافاصله تخصیص دهد، چراکه سازمان مدیریت بحران پس از بررسی حادثه‌ و آثار و تبعات آن باید میزان خسارت برآورد شده را به سازمان برنامه و بودجه اعلام و پس از بررسی در دولت منابع مورد نیاز را دریافت کند.

وی در رابطه با چگونگی افزایش هماهنگی میان استانداری و شهرداری در مدیریت بحران گفت: همانطور که اشاره شد نهایی شدن لایحه حوادث غیر مترقبه این مشکل را حل خواهد کرد و نگرانی از بابت نداریم و این هماهنگی ذیل این لایحه ایجاد خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار