تردید در تفحص از شهرداری پس از حضور قالیباف درمجلس؛
دیروز خبری منتشر شد که تعجب بسیاری را برانگیخت به‌ویژه آنانی که به واگذاری املاک از سوی شهرداری با تخفیف زیاد آگاه بودند
کد خبر: ۳۲۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷ 15 November 2016
برخی معتقدند درباره 2 پرونده رفتار دوگانه‌ای در بهارستان صورت می‌گیرد؛ و 2 پرونده مهم تحقیق و تفحص از صندوق فرهنگیان و همچنین پرونده املاک به اصطلاح نجومی شهرداری تهران که در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد. 
پرونده اول بیشتر مدنظر اصولگرایان مجلس است و پرونده دوم را اصلاح‌طلبان و اعتدالیون پیگیری می‌کنند. دیروز یکی از اعضای کمیسیون عمران پس از جلسه این کمیسیون با شهردار تهران به «تسنیم» گفت: «فعلا امکان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به علت یک تبصره قانونی آن هم مربوط به قوانین داخلی مجلس، وجود ندارد.» 
هر چند این نماینده به‌طور کلی تحقیق و تفحص را منتفی ندانست. تبصره مدنظر نمایندگان کمیسیون عمران، تبصره 7 ماده 214 آیین‌نامه داخلی است که تاکید دارد:«تحقیق و تفحص مجلس شامل شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و پرونده‌های جریانی مراجع قضائی و امور‌ماهیتی قضائی نمی‌شود» 
نمایندگان کمیسیون عمران معتقدند با توجه به این تبصره و مطرح بودن پرونده واگذاری املاک شهرداری تهران در قوه قضائیه، امکان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران برای مجلس مقدور نیست.

امکان تحقیق و تفحص مقدور نیست
مهدی افتخاری، عضو کمیسیون عمران مجلس از توقف طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران خبر داد. وی با اشاره به جلسه کمیسیون عمران و بررسی طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران که با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران برگزار شد، گفت: برخی همکاران ما در این جلسه بر این نکته اشاره کردند که با توجه به اینکه پرونده رسیدگی به واگذاری املاک شهرداری تهران در قوه قضائیه در حال بررسی است، براساس آیین‌نامه داخلی مجلس امکان تحقیق و تفحص در مجلس مقدور نیست.

تحقیق و تفحص منتفی نخواهد شد
افتخاری همچنین درباره نقل خبر از وی مبنی بر منتفی شدن این طرح تحقیق و تفحص را مردود دانست و تصریح کرد که این طرح فعلا بنا به اشاره‌ای که درباره مغایرت با آیین‌نامه داخلی مجلس دارد، مسکوت و متوقف مانده تا در این خصوص کسب تکلیف شود.

اعتراض کواکبیان
پس از اعلام این خبر، کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس نسبت به منتفی شدن تحقیق و تفحص از شهرداری تهران اعتراض کرد. وی در تذکری در جلسه علنی اظهار کرد: روز گذشته در کمیسیون عمران مجلس اتفاق عجیبی افتاد. 
در این جلسه که آقای قالیباف هم تشریف آورده بودند کمیسیون به متقاضیان تحقیق و تفحص از املاک نجومی اجازه نداد بحث‌شان را مطرح کنند و استدلال می‌کردند که چون پرونده قضائی تشکیل شده مجلس حق تحقیق و تفحص ندارد.

تفحص درباره شهرداری ممنوع اما صندوق فرهنگیان آزاد
این عضو فراکسیون امید افزود: این اتفاق در حالی افتاد که فردای روزی که آقای غندالی دستگیر شد، تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس به تصویب رسید. 
ما از هیات رئیسه می‌خواهیم حتما به کمیسیون عمران تذکر دهد زیرا این کار از طرف هیات رئیسه به کمیسیون ارجاع شده بود و کمیسیون حق ندارد جلوی تحقیق و تفحص را بگیرد. مجلس خانه ملت است و قطعا این مسائل نباید علیه مجلس مطرح شود و رئیس مجلس هم موظف بود از مجلس دفاع کند.

دیدار منتقدان لغو تفحص با لاریجانی
عصر دیروز نماینده مردم تهران در مجلس خبر دیگری اعلام کرد. محمود صادقی گفت: برای رفع ابهام مطرح در بحث املاک شهرداری که از محورهای تحقیق و تفحص است و همچنین اعتراض به رویه کمیسیون عمران، متقاضیان تفحص از شهرداری امروز با لاریجانی دیدار می‌کنند. 
وی با تاکید بر اینکه مساله تفحص از شهرداری تهران منتفی نشده است گفت: ابهامی در یکی از سوالات وجود داشت که باید این ابهام برطرف شود. 
وی افزود: بنده طبق صحبت کوتاهی که با آقای لاریجانی داشتم، گفتم که باید به این مساله رسیدگی شود. به همین منظور امروز (سه شنبه) بعدازظهر تعدادی از متقاضیان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران جلسه‌ای با آقای لاریجانی خواهند داشت و ضمن بررسی این ابهام اعتراض خود را نسبت به رویه کمیسیون عمران در جریان رسیدگی به این موضوع منتقل می‌کنند. 
نماینده مردم تهران در مجلس همچنین اظهار کرد: درباره یکی از سوالات مربوط به املاک تردیدی مطرح کردند مبنی بر اینکه استناد تبصره 7 ماده 214 ایین نامه که می‌گوید تحقیق وتفحص شامل پرونده‌های جاری قضائی نمی‌شود و چون درباره املاک پرونده‌ای در مرجع قضائی وجود دارد، این ابهام مطرح شد که آیا امکان ورود به این مساله وجود دارد یا خیر؟ 
صادقی خاطرنشان کرد: در بحث پروژه‌های مشارکتی و تغییر کاربری که از محورهای تحقیق و تفحص است تردیدی وجود ندارد، اما درباره املاک ابهامی پیش آمده که باید به آن رسیدگی شود. 
این عضو هیات رئیسه فراکسیون امید تصریح کرد: کمیسیون عمران نسبت به این موضوع خوب عمل نکرده. شهردار، معاونان وی و متقاضیان تحقیق و تفحص در جلسه کمیسیون حضور داشتند اما مدیریت کمیسیون ضعیف بود، در حالی که باید به مساله ورود می‌کردیم. لذا کمیسیون عمران تصمیم گرفت که از هیات رئیسه استعلام کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار