تابناک تهران - شش روز است که نفس های شهر به شماره افتاده و به دنبالش نفس شهروندان تنگ شده.... راه حل هایشان یا تعطیلی مدارس و یا نهایتأ درخواست برای بیرون نیاوردن ماشین هاست... یعنی در نهایت باز هم این مردم هستند که باید کاری کنند تا شاید هوا بهتر شود....
کد خبر: ۳۲۸۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶ 14 November 2016
با فرارسیدن سرما و نزدیک شدن به فصل زمستان، مطابق معمول تهران بازهم شاهد هوای ناسالم و آلوده است. براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، هوای پایتخت که در هفته گذشته فقط برای «گروه‌های حساس» در شرایط «ناسالم» قرار داشت، در روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه برای تمامی افراد در «شرایط ناسالم» یا «وضعیت قرمز» قرار گرفت.
 
امروز ششمین روزی است که مردم تهران به همراه مردم چند کلانشهر دیگر کشورمان از جمله اصفهان در کیفیت بد هوا و در شرایط ناسالم نفس می‌کشند و این داستان هر ساله پاییز و زمستان در کلانشهرها است با اینکه این داستان هر سال تکرار می‌شود اما دریغ از یک راهکار عملیاتی که حداقل میزان آلودگی را کاهش دهد.
 لایحه مقابله با حیوان آزاری ارحج تر از نفس های به شماره افتاده انسان هاست؟؟؟؟؟
نهایت راهکارها یا به طرح زوج و فرد می رسد یا به تعطیلی مدارس، امسال هم سازمان حفاظت از محیط زیست طرح تعطیلی یک ماهه مدارس را مطرح کرده... که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس اینگونه پیشنهادات و ابتکارات یک دفعه‌ای که سر بزنگاه مطرح می‌شود و آرامش خانواده‌ها و دانش آموزان را از بین می‌برد نمی‌تواند راهکار حل مشکل آلودگی هوا باشد. تا چه زمانی مسئولان می‌خواهند با درمان‌های موقتی مانند طرح زوج و فرد خودروها از در منازل و افزایش ساعت محدودیت طرح ترافیک و تعطیلی مدارس بحران‌ها را از سر بگذرانند و بازهم سال بعد و تکرار دوباره همین داستان!
 
این روزها که  دیدن آسمان آبی تبدیل به رویای پایتخت نشینان شده و ماسک ها همراه همیشگی شان محسوب می شود، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، در کانال تلگرامی خود به تشریح پدیده وارونگی دما می‌پردازد در این پست تلگرامی خانم رئیس آمده است: "پدیده ای که با آن اکنون مواجه هستیم اینورژن یا وارونگی دما نام دارد که با شروع فصل سرما، تغییرات جوی و سکون هوا در سطح زمین موجب تجمع آلاینده ها می شود. با شروع روز و آغاز فعالیت ها، دمای هوای سطح زمین زیاد می شود.
 
این هوای گرم هنگام صعود و حرکت به سمت بالا یا هنگام جا به جایی به وسیله باد با لایه ای هم دما از هوا که توسط تابش خورشید در طبقات فوقانی جو تشکیل شده برخورد کرده و این مانع صعود و تبادل هوا می شود.
 
نتیجه آن تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیت های انسانی به دلیل حبس هوا در زیر این لایه، مانع از بالارفتن مواد آلاینده می شود.
 
در به وجود آمدن چنین پدیده ای، آلاینده ها دخیل نیستند و وضعیت جوی تعیین کننده است. در چنین مواقعی باید با اتخاذ تدابیری که تردد وسایل نقلیه و هر گونه منشاء آلایندگی را کاهش می دهد، از تشدید وضعیت جلوگیری کرد تا اینورژن خاتمه یابد."
 
در این روزهای تیره و تار تهران محمدعلی شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، معتقد است که سازمان محیط زیست از چند روز قبل می‌توانست این موضوع را پیش بینی کند و با برنامه ریزی اقدامات پیشگیرانه کاری کند که هم اکنون وضعیت در شرایط قرمز و بحرانی نباشد!
 
محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران، درباره پدیده وارونگی دمای این روزهای تهران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار تابناک تهران، گفت: "این پدیده در هواشناسی ها قابل پیش بینی است و اصولاٌ در فصل پاییز و زمستان اتفاق می افتد. البته گاهی پیش بینی کردیم ولی اشتباه شد و اصلا این پدیده اتفاق نیفتاد."
 
وی درباره اقدامات پیش گیرانه افزود: " هرساله با پیش بینی پدیده وارونگی دما اقداماتی از قبیل اطلاع رسانی، طرح زوج وفرد، تعطیلی مدارس و .... انجام می شود. "
 
حالا اینکه چرا اقدامات پیشگیرانه تنها به اقداماتی از این دست ختم می شود هم جای بسی تأمل دارد!!!!!! و اینکه چرا رئیس سازمان محیط زیست کشور به جای پیدا کردن راهکاری برای نجات جان انسان هایی که این روزهای در شهرهای مختلف کشور از خوزستان و اصفهان گرفته تا تهران نفس هایشان به شماره افتاده، به دنبال لایحه مقابله با حیوان آزاری است هم خود جای تأسف دارد!!!!!!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار