این نگاه مدیریت شهری که برج میلاد به عنوان نماد مدرن ملی برای مردم قابل دسترس باشد، قابل تقدیر است، اما حضور بیش از ظرفیت مردم و نبود برنامه ریزی مناسب باعث می شود برج هر روز مستهلک‌تر شود.
کد خبر: ۳۲۶۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳ 09 November 2016
مدیریت شهری از سال ۷۱ به دنبال احداث سازه‌ای به عنوان نماد شهر تهران بود و به همین منظور، مطالعات مکان‌یابی برای ساخت برجی در آن مقطع زمانی آغاز شد. از میان ۱۷ کاندیدایی که در فاز مطالعاتی مناسب این منظور شناخته شده بود، چهار منطقه شامل تپه‌های عباس آباد، لویزان، یوسف آباد و کوی نصر به عنوان گزینه‌های برتر برای ساخت برجی با کاربری غالب مخابراتی ـ تلویزیونی پیشنهاد شد. در نهایت به دلیل برخی ویژگی‌های فنی واقتصادی و نیز ارتفاع تپه‌های کوی نصر در جنوب بزرگراه شهید همت، این منطقه انتخاب شد.

برج ۴۳۵متری تهران پس از برج‌های مخابراتی گوانجوی چین، تورنتوی کانادا، مسکوی روسیه و شانگهای چین، روی پله پنجم ارتفاع ایستاده است.

اکنون برج میلاد به یکی از جاذبه های گردشگری اصلی کشور بدل شده است و توانسته با ارائه برنامه های متنوع، جمعیت بسیاری را به خود جلب کند. برج میلاد تهران به‌عنوان محلی که برای حضور مردم آماده سرویس‌دهی است، دارای فضای سبز بی‌نظیری است و یک مکان عمومی برای حضور همه شهروندان تهرانی و ایرانی است.

برجی که روز به روز مستهلک می‌شود

فرزاد هوشیار در مصاحبه ای در سال ۹۱ با اشاره به میزان استقبال مردم از برنامه های برج میلاد گفت: مجموعه برج میلاد در نوروز، روزی ۲۵هزار نفر بازدیدکننده داشت و در مجموع در ایام تعطیلات عید نوروز میزبان ۱۶۰هزار نفر از سراسر کشور بود.

وی با مقایسه این بازدید با سال ۹۰ گفت: این در حالی است که در طول سال ۹۰مجموعه برج میلاد تنها ۳۰۰هزار نفر بازدیدکننده داشت.

حال کافی است این عدد را با سال ۹۴ و ۹۵ مقایسه کنیم:

مدیر بخش فرهنگی و ارتباطات برج میلاد با اشاره به استقبال شهروندان و مسافران نوروزی پایتخت در سال ۹۵ از ویژه برنامه های نوروزی برج میلاد تهران، از حضور روزانه ۱۰۰ هزار نفر در برج خبرداد.

حامد رهنما با بیان این مطلب گفت: جشنواره نوروزی برج میلاد از دوم فروردین ماه با محوریت برنامه های فرهنگی، معرفی هویت و اقوام ایرانی و همچنین ویژه برنامه های کودک آغاز به کار کرد و تا روز پنجم فروردین ماه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مسافران نوروزی پایتخت از این ویژه برنامه ها بازدید کردند.

بر اساس آمار حامد رهنما، برج میلاد تنها در ۱۲ روز، ۴ برابر سال ۹۰ بازدید کننده داشته است.

اجرای برخی برنامه ها در مدیریت‌های پیشین برج میلاد باعث شد تا برخی برج را مجموعه ای لوکس بنامند و عنوان کنند فقط برای اقشار خاص طراحی شده است.

رسول خادم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای سوم شهر تهران در تذکری عنوان کرده بود: بخشی از مسائل برج میلاد هزینه چند ده‌میلیاردی برای تهران داشته ضمن اینکه هزینه‌های بهره‌برداری از آن نیز بسیار سنگین و تاکنون بر دوش مردم تهران بوده است. لذا نمی‌توان به برج میلاد به عنوان یک مجموعه لوکس نگاه کرد و فقط اقشار خاصی از آن استفاده کنند، بلکه باید شرایط استفاده برای طبقات متوسط به پایین نیز فراهم شود.

این انتقادها باعث شد تا نگاه مدیریت شهری به برج میلاد و ظرفیت های آن تغییر کند و به سمت حضور حداکثری اقشار مردم برود؛ موضوعی که البته با مدیریت درست، تصمیمی شایسته و قابل تقدیر است.

حلقه گمشده ای به نام ظرفیت

این روزها در برنامه های مختلفی که در برج میلاد برگزار می شود، نه تنها پارکینگ خالی پیدا نمی کنید، که بارها پیش می آید اصلا شما را از درهای ورودی هم با اتومبیل تان راه نمی دهند؛ در مجموعه برج هم برنامه های متعددی طراحی کرده اند و آن قدر میزبان برای این برنامه ها حضور دارد که «هدف» گم می شود و شما برای استفاده از ظرفیت های برج مانند بازدید از سازه راس ساعت ها در صف بایستید.

اقبال شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برنامه های متنوع برج میلاد گفت: برج میلاد تهران جایگاه ویژه‌ای دارد و در حقیقت برای کارهای عمومی طراحی نشده است، بر همین اساس باید خدماتی در آن ارائه شود که امکان ارائه آن در سایر نقاط نیست.

رئیس کمیته عمران شورا خاطرنشان کرد: نباید اجازه داده شود که سطح برج میلاد تهران به یک سالن عمومی تنزل پیدا کند.

مجتبی عبداللهی معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به برنامه های آتی برج گفت: ما در ارتباط با موضوع برج میلاد با همین روندی که کارها جلو می رود ادامه داده و این روند را با تلاش بیشتری انجام می‌دهیم.

وی افزود: برج میلاد به نماد مدرن ملی تبدیل شده و تلاش ما این است که اینجا به عنوان یک نماد ملی و قطب گردشگری مورد بهره برداری قرار گیرد.

عبداللهی تاکید کرد: نگاه ما این است که همه اقشار از آن استفاده کنند و این گونه نباشد که شرایط آن به گونه ای است که افراد خاص ا ز آن استفاده کنند. نگاه ما این است که همه مردم با هر شرایطی که دلشان بخواهد و درخواستشان باشد از این برج بازدید کنند این اتفاق بیفتد.

همان طور که پیش از این بیان شد، استفاده همه مردم از نماد ملی ایران قطعا مورد توجه و تاکید همه است، اما این نگاه نباید به شکلی باشد که این نماد ملی را با استهلاک های دائم رو به رو سازد و از عمر مفید آن بکاهد.

احمد دنیامالی عضو شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت موجود در برج میلاد گفت:  در آخرین بازدیدی که از برج میلاد داشتم، وضعیت آن بسیار به هم ریخته بود و اگر قرار بود آن کاربری ها را آن جا داشته باشیم اصلا از اول طراحی می کردیم. آن جا فضای خاصی است که باید آرامش خودش را داشته باشد.

وی افزود: فضا و معماری برج تعریف شده است و نمی شود آن جا را دائم غرفه غرفه و چادر چادر کرد. این نوع نگاه کلاس کار برج را پایین می آورد.

دنیامالی اضافه کرد: ما آن جا باورمان آن است که بر اساس تعریف باشد و فضاها متناسب با کاربری تعریف شده دیده شود.. هر چیز که مقطعی باشد و وصله پینه ای، کلاس عملکرد برج میلاد را با مشکل رو به رو می کند و ما پیگیر این موضوع هستیم.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این نگاه که برج برای همه مردم باشد خیلی نگاه خوبی است. اینکه مردم از بخش های مختلف آن استفاده می کنند مناسب است یا کنسرت ها و همایش ها خیلی خوب است اما اگر از حدی عبور کند فضا را با اختلال جدی رو به رو می کند. من اخیرا اختلال را کامل آن جا دیدم.

دنیامالی در خاتمه گفت: ما آن جا باید شرایطی پیش آوریم که همه مردم استفاده کنند. برای مردم نباید زیاد سخت بگیریم تا طبقات مختلف جامعه بتوانند بیایند آن جا. اما همه چیز باید برنامه ریزی شده و بر مبنای ظرفیت واقعی باشد، نه صرف انجام کار و بالابردن آمار بازدید.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار