کامران گردان با بیان اینکه در سال 95، شهرداری وضعیت مالی خوبی ندارد، افزود: اگر مکانی وجود داشته باشد، شهرداری امکان بازسازی و تجهیز آن را خواهد داشت.
کد خبر: ۳۲۴۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴ 07 November 2016
احداث گرمخانه در همدان برای کارتن‌‌خواب‌ها در انتظار تأمین اعتبار است.

به گزارش فارس ؛ فصل سرما که از راه می‌رسد برای برخی از انسان‌ها سختی‌ها چند برابر می‌شود، برخی سقفی ندارند که زیر آن شب را سپری کنند و برخی نیز به هر دلیلی در راه ماندند و مکانی برای سر کردن شب ندارند. از همین رو قانون شهرداری را مکلف کرده که مکانی به نام گرم‌خانه احداث کند تا این افراد در جایی گرم شب را سپری کنند.

این وظیفه را قانون برای شهرداری تعریف کرده است، البته این مکان تنها برای معتادان بی سرپناه نیست بلکه در راه ماندگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

این مکان پیش‌بینی‌ شده در قانون در همدان هنوز احداث نشده است و از همین رو هر ساله شاهد از دست دادن برخی افراد هستیم که به دلیل نبود جا از شدت سرما جان خود را از دست می‌دهند. اهمیت والای جان انسان باعث شده که قانون پیش‌بینی‌های لازم را برای جلوگیری از این اتفاق داشته باشد، اما متأسفانه این مهم هنوز در همدان عملیاتی نشده است.

در این میان باید عنوان کرد وظیفه ساماندهی معتادان بر عهده بهزیستی و کارتن‌خواب‌ها بر عهده شهرداری گذاشته شده است. با این وجود بهزیستی برای همکاری در برپایی گرمخانه اعلام آمادگی می‌کند و از سوی دیگر شهرداری نیز این تکلیف را پذیرفته، اما نبود اعتبارات باعث عدم اجرای آن شده است.

از سوی دیگر همه امیدوارند در سال آینده اعتبارات لازم تأمین شود تا بتوان عملیات احداث گرمخانه را آغاز کرد. اما امروز شهرداری اعلام آمادگی کرده که اگر مکانی تعریف شود، به تجهیز و مرمت آن مبادرت خواهد ورزید.

بهزیستی در احداث گرمخانه وظیفه ندارد، اما کمک می‌کند

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه احداث گرم‌خانه در حوزه کاری این اداره کل نیست، اظهار کرد:‌ بهزیستی به معتادینی که خواهان ترک هستند، خدمات ارائه می‌دهند.

امیر کوکاییان با اشاره به اینکه معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد و یا مرکز سرپناه‌ شبانه برای معتادان کارتن‌خواب خانم در نظر گرفته شده است، افزود:‌ معتادان متجاهر نیز در مرکز ماده 16 سازماندهی می‌شود و اگر بار دیگر به سمت اعتیاد بروند، روانه زندان خواهند شد.

وی با بیان اینکه بهزیستی درباره کارتن‌خواب‌ها مسئولیتی ندارد، تصریح کرد:‌ بهزیستی با شهرداری برای احداث گرم‌خانه همکاری خواهد کرد، اما فضای کافی که بخواهد برای گرم‌خانه اختصاص دهد، وجود ندارد.

معاون اداره کل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه بهزیستی درباره ساماندهی معتادان کارتن‌خواب به شهرداری کمک خواهد کرد، ادامه داد:‌ در حال حاضر یک مرکز سرپناه بانوان در همدان وجود دارد اما بهزیستی در حوزه سایر افراد کارتن‌خواب نمی‌تواند ورود کند.

آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای احداث گرم‌خانه در شهرداری همدان

معاون خدمات شهرداری همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه پیگیری‌ برای احداث گرم‌خانه در شهرداری همدان آغاز شده است، خاطرنشان کرد:‌ گرم‌خانه برای افرادی است که در راه مانده‌اند و شرایط خاصی دارند.

مجید درویشی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای احداث گرم‌خانه در دستور کار قرار گرفته است، گفت:‌ احداث گرم‌خانه از وظایفی است که بر عهده شهرداری گذاشته شده و حتماً انجام خواهد شد.

کمبود اعتبارات احداث گرم‌خانه را به تعویق انداخته است

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه مرکز NA همدان قرار بود توسط شهرداری تجهیز و به گرم‌خانه تبدیل شود، اظهار کرد:‌ در شورای شهر همواره بحث گرم‌خانه مطرح بوده و در بودجه سال 96 نیز به آن توجه خواهیم کرد.

تخصیص بودجه برای گرم خانه در سال 96

کامران گردان با بیان اینکه در سال 95، شهرداری وضعیت مالی خوبی ندارد، افزود: اگر مکانی وجود داشته باشد، شهرداری امکان بازسازی و تجهیز آن را خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری به دلیل مشکلات مالی امکان احداث گرم‌خانه برای شهرداری فراهم نشد، تصریح کرد:‌ یکی از مهمترین اولویت‌های کاری شهرداری در سال آینده احداث گرم‌خانه خواهد بود.

همه انتظار دارند تا در نهایت برای حفظ جان انسان‌ها احداث گرم‌خانه هرچه زودتر آغاز شود و مسؤولان نسبت به این امر مهم حساسیت بیشتری به خرج دهند.

اما امروز بنا به دلیل فرارسیدن فصل سرد، به نظر می‌رسد شهرداری می‌تواند مکانی را به طور موقت به این کار اختصاص دهد تا در سال آینده با تأمین بودجه کافی گرم‌خانه‌ای استاندارد احداث شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار