بیش از 200 نوع ویروس مختلف می تواند باعث سرماخوردگی شود.
کد خبر: ۳۲۴۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸ 05 November 2016
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:دکتر محمدرضا کریمی مسئول گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گقت: بیش از دویست نوع ویروس مختلف، می تواند باعث سرماخوردگی شود و به همین علت بدن انسان در برابر این بیماری، ایمنی پیدا نمی کند و تاکنون، هیچ واکسنی هم برای پیشگیری از سرماخوردگی ساخته نشده است.
وی موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی را رعایت اصول بهداشتی به ویژه شستشوی مکرر دست‌ها و رعایت فاصله مطمئن در برخورد با افراد مبتلا به این بیماری، دانست و ادامه داد: بیشتر افراد در فصول سرد سال، نگران ابتلا به سرماخوردگی و ناخوشی ناشی از آن، مانند آبریزش و انسداد مجاری بینی، عطسه و سرفه، گلودرد و سردرد و تب خفیف هستند که این ناخوشی ها، باعث اختلال در کار و زندگی فرد می شود.
دکتر کریمی، اضافه کرد: طبق آمار، امکان دارد کودکان، به طور متوسط شِش بار در سال، نشانه های سرماخوردگی را پیدا کنند و این آمار در برزگسالان، به طور متوسط دو بار در سال و برای سالمندان، کمتر از یک بار در سال است.  
او افزود: لمس صورت، چشم و بینی یا خوردن غذا با دست‌ های آلوده شده در اثر دست زدن به دستگیره در، نرده، صفحه کلید رایانه، کلیدهای آسانسور، میله و دستگیره‌ درون وسایل نقلیه عمومی، کتاب، دفترچه و خودکار دیگران، شایع ترین راه انتقال ویروس سرماخوردگی است و دست دادن و روبوسی با افراد آلوده به ویروس سرما خوردگی یا تنفس ذرات آلوده موجود در هوا در اثر سرفه، عطسه و صحبت کردن افراد بیمار هم می تواند در انتقال بیماری سرماخوردگی، موثر باشد.  
مسئول گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه، با بیان اینکه مصرف خودسرانه‌ آنتی بیوتیک ‌ها در زمان سرماخوردگی نه تنها مفید نیست، بلکه گاهی آسیب هایی را هم به دنبال دارد و همچنین نباید به تبلیغات غیرواقعی در خصوص واکسن سرماخوردگی، اهمیت داد.
او چهار روز نخست پس از ظهور نشانه های سرماخوردگی را، اوج زمان واگیر دار بودن آن دانست و اضافه کرد: رعایت اصول پیشگیری و درمان این بیماری، به ویژه در دوره واگیر، ضروری است.  
دکتر کریمی، ادامه داد: شستن دست ها به صورت مرتب و چندین بار در روز با آب و صابون، لمس نکردن دست ها با چشم ها و بینی و صورت خود، شستن دست ها قبل از خوردن مواد عذایی، مصرف روزانه شِش تا هشت لیوان آب به ویژه مایعات گرم، روزانه نیم ساعت ورزش و پیاده روی، مصرف روزانه میوه و سبزی تازه، ماست و شیر، پرهیز از دخانیات، دوری از استرس، استفاده نکردن از وسایل شخصی افراد مبتلا، مرطوب نگه داشتن هوای منزل و محل کار، استراحت کافی، از اصول مهم پیشگیری و درمان بیماری سرماخوردگی، به شمار می رود.
مسئول گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه، گفت: سیگار نکشیم و در معرض دود سیگار هم قرار نگیریم، زیرا دود سیگار مژک هایی که در راه های هوایی هستند و با حرکت خود، مواد زائد و میکروب‌ها را از بدن خارج می کنند، به مدت سی تا چهل دقیقه فلج می کند و همچنین این مژک ها، اگر به صورت طولانی مدت در معرض  دود سیگار باشند، از بین می روند.
دکتر کریمی، نوشیدن هر چه بیشتر مایعات گرم، سوپ و آش، مرطوب کردن هوای منزل و اتاق، نوشیدن عسل و آبلیمو و آب مرکبات، قرقره کردن آب ولرم و نمک به صورت روزانه، مرطوب کردن مخاط بینی با پماد مناسب، را در بهبود بیماری در عرض چند روز، موثر دانست.
این مسئول گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه، یادآور شد: استرس بیش از حد سیستم دفاعی بدن را ضعیف می کند؛ بنابراین از استرس دوری و آرام باشیم؛ آرامش را در خانه و خانواده خود تقویت کنیم و همچنین هوای منزل و محل کار خود را تا می توانیم، مرطوب نگه داریم، زیرا خشکی هوا به ویژه در هوای سرد، افراد را مستعد ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی می کند.
دکتر کریمی، افزود: هر روز 30دقیقه ورزش و پیاده روی، باعث افزایش توان مقابله بدن در برابر عوامل بیماری زا، می شود و همچنین مصرف روزانه میوه و سبزی تازه، با وجود ویتامین های موجود در آن، مقاومت بدن را بیشتر و استفاده روزانه از ماست و شیر، سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عوامل بیماری زا، تحریک می کند.
مسئول گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه توصیه کرد: طول کشیدن نشانه های بیماری بیش از دو هفته، تب بالا، چرکی بودن ترشحات بینی و پشت حلق و گوش درد، از مواردی است که افراد باید حتما به پزشک خانواده، مراجعه کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار