پله اسطوره فوتبال جهان و برزیل 76 ساله شد.
کد خبر: ۳۱۶۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷ 24 October 2016
اگر بخواهید بهترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان را نام ببرید، شاید اولین اسمی که به ذهن‌تان خطور کند، سوپراستار سامبای برزیلی، "پله" است.

پله 18 سال در سانتوس بازی کرد و 619 گل به ثمر رساند. او در طول دوران بازی خود بیش از هزار گل به ثمر رساند و عامل موفقیت برزیل در سه قهرمانی در جام‌های‌ جهانی 1958، 1962 و 1970 بوده است. بابی چارلتون درباره پله می‌گوید: "فوتبال برای هنرنمایی او اختراع شد." یوهان کرایف نیز پله را تنها بازیکنی می‌داند که از محدوده جادو فراتر رفته است. پله در جام‌جهانی 1958 در 17 سالگی توانست همراه تیم ملی برزیل به قهرمانی در جام‌جهانی برسد و به انتظار این کشور فوتبالی برای تاج گذاری در فوتبال جهان پایان دهد. پس از این سال بود که دوران باشکوه "پله" به عنوان بازیکن شروع شد و توانست به هر آن چه یک فوتبالیست را از بقیه متمایز می‌کند، برسد. بسیاری فوتبال را با ادسون آرانتس دوناسیمنتو می‌شناسند.

استعداد او را یکی دیگر از تساره های سابق برزیل به نام دی بریتو کشف کرد که در سال 1934 حضور در جام جهانی را تجربه کرد و همین باعث شد تا خیلی زود شاهد حضور این بازیکن در فوتبال باشیم. پله در 15 سالگی فوتبال خود را شروع کرد و دو سال بعد در 17 سالگی در جام جهانی بازی و توانست در دیدار نهایی گلزنی کند و تیمش را به قهرمانی برساند. هر چند خیلی ها به تیم های ضعیف در دیدارهای دوستانه و بازیهای محلی به عنوان بازیهای ضعیف برای پله اشاره دارند ولی به نظر می رسد رسیدن به رکودی که پله از خود به جای گذاشته است ناممکن باشد.

من برای فوتبال به دنیا آمدم، همانطور که بتهوون برای موسیقی به دنیا آمد.

پله در 1363 بازی در دوران فوتبال خود موفق شده است 1281 گل به ثمر برساند. از او به عنوان برترین بازیکن تاریخ فوتبال یاد می شود. در حالی که پله 76 ساله شده است، نگاهی به بهترین اظهارنظرها درباره او می پردازیم:

6 قهرمانی در لیگ برزیل

10 قهرمانی کشوری 

2 قهرمانی کوپا لیبرتادورس

2 جام بین قاره ای

3 قهرمانی جام جهانی

در کنار جوایز فردی زیادی که این بازیکن در طول دوران پربار فوتبالش داشته باعث شده است تا پله بازیکن متمایزی نسبت به بازیکنان دیگر باشد. از توپ طلای بهترین بازیکن جام جهانی تا بهترین بازیکن قاره آمریکا همه در کلکسیون افتخارات پله است.



اظهارنظرهای جالب درباره پله

فرانتس بکن باوئر

پله کامل ترین فوتبالیستی است که در فوتبال دیدم.

تارکیسیو بورگنیش (کسی که مامور مهار پله در جام جهانی 70 بود)

قبل از بازی فکر می‌کردم پله هم مثل بقیه از پوست و گوش است،  ولی بعد از پایان مسابقه فهمیدم اشتباه می‌کردم.

اریک کانتونا

از نظر من هنرمند کسی است که بتواند یک اتاق تاریک را روشن کند. من هیچ وقت ندیدم و نخواهم دید فرقی بین پاس پله به کارلوس آلبرتو در جام جهانی 1970 ، مانند یک شعر روان بود. یک زیبایی انسانی به تمام معنا.

سربابی چارلتون

بعضی مواقع فکر می‌کنم فوتبال برای جادوی این بازیکن فقط اختراع شد.

یوهان کرایف فقید

پله تنها بازیکنی است  که مرز معجزه را رد کرده است.

آلفردو دی‌استفانو

بهترین بازیکن جهان؟ پله. مسی و رونالدو هر بازیکنان بزرگی هستند، ولی پله بهتر بود.

جاجینتو فاکتی

وقتی بازی‌های پله را دیدم به خودم گفتم که وقتش رسیده است که از فوتبال خداحافظی کنم.

ژوست فونتین (آقای گل جام جهانی 58)

پله بهترین بازیکن تمام ادوار است که ترکیبی از مارادونا، دی استفانو، کرایف و مسی است.

بابی مور (کاپیتان تیم قهرمان جام جهانی 66)

پله، کاملترین بازیکنی که دیدم. روپایی خیلی خوب، جارو در هوا، سریع، قدرتمند و منحصر به فرد.

میشل پلاتینی

بازی کردن مثل پله، مثل بازی کردن مثل خدا است.

کریستیانو رونالدو

پله، بهترین بازیکن تاریخ است و فقط یک بازیکن مثل او برای همیشه وجود خواهد داشت.

روماریو

مسی تمام ویژگی‌ها برای تبدیل شدن به بهترین‌ها را دارد،  ولی اول باید مارادونا را شکست دهد بعد من را شکست بدهد و بعد هم پله را شکست دهد.



پله فقط به گلزنی و کسب موفقیت خلاصه نمی‌شود. تاثیری  که او روی تیم و هم تیمی‌هایش داشته است و همچنین فوتبال به طور کل، نمی‌تواند با آمار و ارقام خلاصه شود. در حالی که بازیکنان بزرگی همچون جوزپه مه‌آتسا، استنلی ماتئوز، دی استفانو و آندره‌دا پیش از پله وجود داشتند. با این حال اولین سوپر استار فوتبال جهان پله است. کسی که با سانتوس و برزیل در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 توانست درخشش بسیار زیادی داشته باشد و در سال‌های آخر فوتبالی‌اش به نیویورک کاسموس رفت و در آمریکا فوتبال بازی کرد.

با این حال پله در جام جهانی 1970 بود که توانست نامش را اثبات کند و خودش را به عنوان یک ستاره در کنار بازیکنانی مثل جلما سانتوس و گارینشا توانست با برزیل قهرمان جام جهانی شود. او در ادامه دو بار قهرمانی در جام جهانی را تجربه کرد تا نام پله در تاریخ فوتبال برزیل و جام جهانی جادوانه شود.

آخرین بازی او در روز اول اکتبر ۱۹۷۷ در دیداری دوستانه بین سانتوس برزیل و کاسموس نیویورک بود که پله برای هر کدام از تیم ها یک نیمه بازی کرد و آنگاه برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد. هنرمندی که در ۱۳۶۴ مسابقه، ۱۲۸۳ گل به ثمر رسانده بود، درپایان قرن بیستم برترین ورزشکار قرن معرفی شد ومدتی بعد جایزه ی ویژه یفیفا به او تعلق گرفت. 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار