رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: براساس نتایج برگرفته از تحقیقات میدانی از سوی این مرکز، حدود پنج هزار و 500 نفر در تهران به دستفروشی اشتغال دارند.
کد خبر: ۳۱۶۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶ 23 October 2016
بابک نگاهداری روز یکشنبه افزود: در این میان بساط گستری با سه هزار و 891 مورد در بالاترین رتبه و دستفروشی با 678 مورد، دوره گردی با چرخ دستی با 538 مورد، وانت با 358 و موتورسیکلت با 29 مورد فراوانی در رده های بعدی قرار دارند. 

وی خاطرنشان کرد: بیشترین تمرکز دستفروشی با یکهزار و 463 مورد در منطقه 19 مشاهده می شود و پس از آن بالاترین آمار دستفروشی مربوط به مناطق 12 با 842 مورد، منطقه 16 با 392 مورد و منطقه 15 با 332 می باشد. 

نگاهداری تصریح کرد: طبق نتایج بدست آمده از تحقیقات، محل سکونت افراد دست فروش بیشتر در محدوده جنوب شرقی تهران (مناطق 15، 16 و 20) است و 22 تن از آنان بیمار و نیازمند حمایت هستند. 

به گفته وی دستفروشی شغل ثابت 36 درصد از این افراد بوده و 40 درصد از آنان به دلیل اخراج از کار و 10 درصد نیز به دلیل ورشکستی به دستفروشی روی آورده اند. 

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با بیان اینکه میانگین سنی دستفروشان 19 تا 50 سال است یادآور شد: 40 درصد از این افراد بی سواد یا کم سواد، 30 درصد دارای مدرک سیکل و 24 درصد دارای مدرک دیپلم هستند. 

وی با اشاره به اینکه اغلب دستفروشان را مهاجران تشکیل می دهند گفت: استان های شمال غربی ( آذربایجان شرقی و غربی، زنجان و اردبیل ) با 35 درصد و استان های غربی (کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان) با 26 درصد بیشترین آمار دستفروشان را تشکیل می دهند. 

نگاهداری با بیان اینکه سه ماه اسفند، خرداد و شهریور اوج فعالیت دستفروشان است افزود: بیشتر کالاهای عرضه شده متعلق به گروه پوشاک با 46 درصد و مواد خوراکی با 20 درصد است. 

وی تصریح کرد: 90 درصد از دستفروشان به طور پیوسته در طول سال فعال هستند و اغلب خریداران آنها بزرگسالان (خانم ها با 47 درصد و آقایان با 40 درصد) هستند. 

نگاهداری ممانعت از گسترش دستفروشی، کاهش جذابیت دستفروشی و افزایش هزینه های آن برای دستفروشان، ایجاد راهکار برای نظارت بیشتر بر دستفروشان، افزایش ریسک دستفروشی برای دستفروشان و بویژه فروشندگان کالای قاچاق، عدم اجرای ضربتی و بدون بررسی، ایجاد مکان های مجاز عرضه (روز بازار/ شب بازار) جدید و در دسترس مشتریان و دلسرد کردن شهروندان برای خرید از دستفروشان را از جمله راهکارهای مقابله با دستفروشی عنوان کرد. 

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران خاطرنشان کرد: از آنجایی که موضوع دست فروشی برآمده از نابسامانی وضعیت اقتصادی و اجتماعی است، شهرداری نقش اساسی در ایجاد این پدیده نداشته و براساس قانون جز رفع سد معابر ابزاری برای مقابله با آن ندارد و دستگاه های دولتی باید در سه حوزه پیشگیری از دست فروشی، مقابله با آن و حمایت از اقشار آسیب پذیر فعالیت کنند. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار