معاون فنی مدیریت بیماری‌های غیرواگیر گفت: همه افراد از 20 آبان ماه به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های جامع سلامت برای بررسی علائم خطر و تست سلامتی فراخوانده می‌شوند.
کد خبر: ۳۱۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱ 23 October 2016
علیرضا مغیثی معاون فنی مدیریت بیماری‌های غیرواگیر گفت:همه گروه‌های سنی علی‌الخصوص 30 تا 70 سال از 20 آبان به خانه‌های بهداشت در روستاها و پایگاه‌های جامع سلامت در شهرها فرا خوانده می‌شوند و بر اساس چارت وزارت بهداشت و وجود علائم خطر، میزان ابتلا به سکته‌های کشنده در آنها بررسی می‌شود.
 
مغیثی،تدوین سند ملی سلامت بیماری‌های غیر واگیردار را بر اساس برنامه جهانی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر سازمان بهداشت جهانی دانست که این سازمان، مراقبت‌های اولیه سلامت را به کشورها توصیه کرد و از کشورها خواست  4 بیماری دیابت و سرطان دهانه رحم و پستان، روده بزرگ و بیماری‌های تنفسی و آسم به علاوه 4 فاکتور رفتاری را کنترل کند.
 
وی اضافه کرد: سند ملی سلامت برنامه‌های غیرواگیردار وزارت بهداشت 6 المنت دارد که در آن دخانیات یکی از 4 عامل خطر رفتاری در کنار مواردی همچون مصرف الکل، فعالیت پایین بدنی و تغذیه نامناسب قرار دارد.
 
 معاون فنی مدیریت بیماری‌های غیرواگیر افزود: این 4 عامل به علاوه 4 بیماری سکته قلبی و مغزی، دیابت و سرطان دهانه رحم و پستان، روده بزرگ و بیماری‌های تنفسی و آسم 67 درصد مرگ‌ومیر افراد زیر 70 سال را تشکیل می‌دهد.
 
وی گفت: اجرای این برنامه از 19 بهمن ماه سال گذشته در 4 شهر مراغه، شهرضا، بافق و نقده  اجرایی شد و از 20 آبان ماه امسال نیز در سراسر کشور اجرا می‌شود. در این برنامه با تمرکز بر گروه سنی 30 تا 70 سال، خطرسنجی بیماری‌های قلبی در خانه بهداشت انجام شده و میزان ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی در آنها بررسی می‌شود.
 
مغیثی ادامه داد: این مراکز مجهز به دستگاه‌های قند خون و کلسترول خون هستند و افراد بر اساس شانس ابتلا به بیماری‌ها، به پزشک موردنظر ارجاع داده می‌شوند همچنین بر اساس نمره ارزیابی سلامتی که به افراد داده می‌شود درمان بیماری و مراقبت از آنها صورت می‌پذیرد.
 
معاون فنی مدیریت بیماری‌های غیرواگیر ادامه داد: بهورز در این مراکز موظف به کنترل علائم فرد است و بعد از بررسی در صورت لزوم ارزیابی مجدد و ارجاع دوباره به پزشک یا متخصص، موضوع پیگیری می‌شود.  
 
مغیثی این طرح را در قالب طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت برنامه‌های غیرواگیر دانست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار