چرا سریال فرونشست‎ها در پایتخت طولانی شد؟
تابناک تهران- نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل فرونشست‌ها در تهران به ویژه فرونشست‌های ناشی از حفر تونل‌های مترو حاصل عدم نظارت دقیق و رعایت استانداردهای عالی و امینی به ویژه در حوزه مدیریت خاک دانست.
کد خبر: ۳۱۳۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴ 17 October 2016
محمدرضا نجفی، با بیان این مطلب درباره دلایل تعدد و تکرار حوادث ناشی از فرونشست زمین در تهران به ویژه در پی حفر تونل‌های مترو در گفت‌و‌گو با تابناک تهران گفت: در دنیایی که با رشد تکنولوژی، تدوین ضوابط و استانداردهای عالی و ایمنی قبل از انجام کار روبرو هستیم، اینگونه حوادث قابل مدیریت و پیشگیری است. 

وی افزود: به واقع دلیلی وجود ندارد که امروز با دانش عمیق و گسترده‌ای که در حوزه مدیریت خاک وجود دارد شاهد ریزش و نشست در تونل‌ها یا مترو باشیم و با آسیب‌های جانی و مالی زیادی روبرو شویم. 

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: بر این اساس با توجه به رشد تکنولوژی از مدیریت شهری در تهران انتظار می‌رود که با انجام اقدامات زیربنایی و اصولی و رعایت استانداردهای امینی لازم مانع از وقوع چنین حوادثی شود. 

وی افزود: شهرداری باید ضمن انجام این کارهای زیربنایی و اصولی در شهر و توسعه قابل قبولی که باید به این زیربنا‌ها و زیرساخت‌ها دهد، می‌تواند با ارتقاء استاندارد‌ها و نظارت و کنترل در تمام مراحل کار مانع اینگونه حوادث شود. 

وی یادآور شد: اگرچه شهرداری پروژه‌های خود را به پیمانکار واگذار می‌کند اما در ‌‌نهایت مسئولیت نهایی حقوقی و کیفری این اقدامات متوجه شهرداری است لذا باید تدوین قرارداد‌ها و نظارتی که بر کار پیمانکار انجام می‌گیرد به گونه‌ای باشد تا تمام محاسبات، برنامه‌ریزی‌ها و نظارت‌های لازم از ابتدا تا ‌‌نهایت صورت ‌گیرد تا شاهد اینگونه حوادث نباشیم که این مهم جزو مطالبه عمومی و به حق مردم از دستگاه‌ها به ویژه شهرداری است. 

نجفی افزود: به نظر می‌رسد ستاد مدیریت بحران شهری که از سوی شهرداری ایجاد شد می‌تواند نقش موثری را با هماهنگی دستگاه‌های مسئول اعم از ادارات مختلف مانند برق، آتش نشانی و... داشته باشد و در این میان نیاز است این دستگاه‌ها فعال‌تر عمل کنند زیرا صرف ایجاد یک ستاد و بودن اسامی آن دستگاه‌ها در آن ستاد رافع مسائل و نیازهای شهر تهران نیست. 

وی در خاتمه با تاکید بر ضرورت تصویب نظام جامع مدیریت شهری گفت: با توجه به رشد فزاینده‌ای در حوادث شهری اعم از حوادث رخ داده در تونل‌ها و مترو فرونشست زمین به نظر می‌رسد دامنه و گستره این موارد به گونه‌ای است که نیازمند اقدامی جامع و اصولی است و نخستین موضوعی که شهرداری در مدیریت شهری باید در پروژه‌ها در نظر گیرد و با دقت و جامعیت به آن بپردازند بحث محاسبات و طراحی پروژه‌ها مبتنی بر استانداردهای قابل قبول است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار