/ویترین های سنگی/
اغلب روزهایی که از خانه بیرون می‌آییم در مسیر با دستفروش‌ها برخورد می‌کنیم، افرادی که برای کسب درآمد، کالاهای خود را به صورت دوره گردی عرضه می‌کنند. یکی از کالاهایی که به صورت دستفروشی ارایه می‌شود مواد غذایی است که بیشترین نمود آن کودکانی هستند که به جای چشیدن طعم بازی‌های کودکانه، آدامس و لواشک می‌فروشند. سوال اینجاست که خرید مواد غذایی از دست فروشان چه خطراتی به دنبال دارد؟
کد خبر: ۳۱۲۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴ 17 October 2016
منتظر آمدن اتوبوس هستم، اتوبوس شلوغی می‌آید، دم در ورودی می‌ایستم جا نیست و حتی باید کیفت را از روی شانه‌ات برداری و بغل کنی؛ پسر بچه‌ای حدود شش الی هفت ساله خودش را به زور در اتوبوس جا می‌دهد و در میان شلوغی شروع به التماس کردن می‌کند "تو را خدا یک بسته آدامس بخر، شکلات بخر" پول خرد همراهم نیست، به اندازه پنج هزار تومان از او آدامس و شکلات می‌خرم؛ ایستگاه بعدی پسر پیاده می‌شود و من هم دنبالش پیاده می‌شوم.

اسمش را می‌پرسم. با ترس جواب می‌دهد"برا چی می‌خوای؟" دلیل روشنی برایش نمی‌آورم با این حال مشروط به خرید دوباره آدامس‌ و شکلات‌، شروع به صحبت می‌کند. اسمش حامد است و خودش می‌گوید هشت ساله است و پدرش را از دست داده و به همراه مادرش دست فروشی می‌کند. می‌گوید اهل بوکان است. "برای فروش آدامس و شکلات سوار بی آر تی‌های میدان آزادی- زندان می‌شوم. راننده‌ها من رو می‌شناسن، مسافر نیستم، مسیرم دربست تا آزادی است."

به این سوال که آدامس‌ها و شکلات‌ها را از کجا می‌آورد جواب درستی نمی‌دهد، یک بار می‌گوید مادر آدامس‌ها را می‌خرد و یک بار می‌گوید یه نفر هر شب آدامس و شکلات‌ها را برایمان می‌آورد. به آدامس‌هایی که خریدم نگاه می‌کنم هیچ کدام تاریخ مصرف و یا سایر نشانه‌های بهداشتی را ندارند.

دوباره با حامد سوار اتوبوس می‌شوم، یک بسته دیگر از آدامس‌هایش را می‌فروشد و توی ایستگاه پیاده می‌شود، از خریدار می‌پرسم به تاریخ تولید و انقضا توجه کردید؟ می‌خندد...

به گزارش ایسنا، حامد نمونه‌ای از دست فروشان مواد غذایی است که در اصفهان به وفور یافت می‌شوند، دستفروشی مواد غذایی به صورت فروش برخی نان‌ها، باقالا در فصل‌های سرد، میوه و سبزیجات و... در همه شهرها رایج است و اگرچه در سال‌های اخیر تلاش بسیاری برای آگاهی عمومی در خصوص توجه به علائم بهداشتی، استاندارد و تاریخ تولید و انقضای مواد غذایی شده است اما لواشک‌ها، آدامس‌ها و شکلات‌های دستفروشانی امثال حامد به فروش می‌رسد و به نظر نمی‌رسد خریدارانی که به دلایل احساسی مشتری دستفروشان هستند، پس از خرید، اقلام خریداری شده را دور بریزند.

حضور دست فروشان مواد غذایی در شهر در حالی است که فروش محصولات غذایی به صورت دست فروشی و دروه گردی ممنوع است و به گفته مهدی رفیعی، رییس اداره بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، برخورد و توقیف دست فروشان مواد غذایی با هماهنگی مقامات قضایی همواره در دستور کار مرکز بهداشت است.

وی با بیان این‌که برای ساماندهی دستفروشان دوره گرد، نیروی انتظامی و شهرداری باید همکاری مستمری با مرکز بهداشت داشته باشند، خاطرنشان می‌کند: حتی در صورت این که دستفروشان خارج از محدوده شهر اقدام به دستفروشی کنند اداره راه و شهر سازی نیز باید در این خصوص اقدام کند تا شاهد توقف خودروهای دوره گرد فروش مواد غذایی کنار جاده‌ها نباشیم.

رییس اداره بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح می‌کند: محل فروش دستفروشان دوره گرد مشخص نیست و مواد اولیه تولیدات آن‌ها با کیفیت بسیار پایین، فاقد شرایط بهداشتی و رعایت بهداشت فردی است.

رفیعی ادامه می‌دهد: اغلب دستفروشان تجهیزات نگهداری مواد غذایی ندارند و ممکن است غذای فاسد را به فروش برسانند، برای نمونه مواردی از دستفروشی کنار خیابان توسط مرکز بهداشت جمع آوری شده که شیر تاریخ گذشته و خرمای ترش شده می‌فروشند.

وی به شهروندان توصیه می‌کند به هیچ عنوان از فروشندگان دوره گرد مواد غذایی خریداری نکنند زیرا بهداشت و ایمنی مواد غذایی در محصول خوراکی دستفروشان رعایت نشده است و دستفروشی مواد غذایی را در صورت مشاهده به سامانه 190 وزارت بهداشت اطلاع دهند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار