زنجیرزنی همراه با نوای حماسی طبل، سنج و شیپور در ماه محرم آیین رایج عزاداری مردم شهرستان ابرکوه در سوگواره سیدالشهداء علیه السلام است.
کد خبر: ۳۱۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲ 12 October 2016
به گزارش تابناک یزد،این آهنگ حماسی که باعنوان آوا نوای محرم ابرکوه به ثبت رسیده بیش از یک قرن سابقه در همراهی زنجیرزنی این شهرستان دارد و با نواختن آهنگ عزا شرکت کنندگان در مجالس روضه و عزا متاثر می شوند .
نوع عزاداری رایج ماه محرم درابرکوه بیشترزنجیر زنی است که این شیوه عزاداری ابوکوه از نمونه های بی نظیر عزاداری درکشور محسوب می شود.
رواج آهنگ حماسی ماه محرم درابرکوه که بیش از یک قرن قدمت دارد به بزرگان این شهرستان بویژه مرحوم آیت الله میرزاعبدالغنی ازمجتهدان نامی ابرکوه نسبت داده می شود، زمانی که میرزا عبدالغنی برای زیارت به کربلا مشرف شده بود در میان آهنگ هایی که به مناسبت سوگواری سیدالشهدا(ع) رواج داشت این سبک الگوبرداری و با فرهنگ بومی ابرکوه انطباق یافته است .
آیت الله میرزا عبدالغنی بر 14علم اجتهاد داشته که یکی از آن علم آهنگ مذهبی بوده است.
آوا نوای محرم ابرکوه که با طبل، شیپور و سنج نواخته می شود درمحله 'دربقلعه' این شهرستان سابقه تاریخی دارد و این میراث به هنگام ورود زنجیرزنان در تکایا، حسینیه ها، میادین، کوچه ها و محافل روضه هر کدام با یک ریتم اجرا می شود .
این آهنگ بیشتر در صبح عاشورا و در محله دربقلعه برای تعزیه خوانی استفاده شده و وزنی حماسی دارد که با اجرای آن اشک بر گونه های عزاداران جاری می شود و حادثه عاشورا را در اذهان تداعی می کند .
اجراکنند گان این موسیقی به صورت موروثی این وظیفه را برعهده دارند و هر سال بخاطر علاقه مردم تعداد اجرا کنندگان این آهنگ بیشتر می شود.
طبل، شیپور و سنج زنان ابرکوه بیشتر از خانواده های فتح الله اسماعیل، حسین فتح الله، علی فتح الله، شیرخوان فتح الله، غلامحسین محمدی پور، حسن کارگر، زین العابدین عزیزی، حاج محمد عزیزی و عباس عزیزی پناه معروف به عباس شیپورزن و علی عطوف و فردی بنام اسکندر از محله بازار که طبل بزرگی بر دوش داشته و امروز آن طبل معروف است به طبل اسکندر این آهنگ را اجرا کرده اند.
در زمان های قدیم ابرکوه یک هیأت داشته و مردم شهر با حضور در محله دربقلعه که بیشترین جمعیت را دارا بوده، هیأت را راه اندازی می کردند و هم اکنون طبالان از شب سوم محرم در تکایا و حسینه ها آماده می شوند تا در ایام عزاداری محرم ابرکوه که از روزهای ششم تا دهم عزاداری ها اوج می گیرد، هیات زنجیر زنی را همراهی کنند .
طبلی که امروزه در ابرکوه زده می شود اغلب با این آهنگ ها همراه است مظلومم حسین محرومم حسین، یاحسین ، حسین ، حسین .
آهنگ آوا نوای محرم ابرکوه بیش از یک قرن سابقه در عزاداری محرم این شهرستان دارد و در فهرست معنوی آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
این آوا نوا که آهنگ حماسی و بومی شهرستان ابرکوه است سال 91 در شورای ثبت کشور مطرح شد و بخاطر اصالت مذهبی و حماسی آن با شماره 699 در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسید .
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار