تاکید نمایندگان مجلس:
تابناک تهران- با نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی نگرانی از بابت سو استفاده از تریبون های مذهبی و همچنین آلوده کردن آن به خرافات توسط مداحان افزایش یافته است. موضوعی که نمایندگان مجلس هم نسبت به آن ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۳۰۹۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲ 09 October 2016
ماه محرم امسال در حالي آغاز شده است كه ماه های پیش رو برای سیاست ایران با در پیش بودن دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا، ماه های پرتلاطمی است. با توجه به تغییر رویه مداحان در سال هایی گذشته از تمرکز بر روضه و نوحه خوانی به مسائل سیاسی و استفاده از تریبون های مذهبی برای تخریب جریان سیاسی رقیب، نگرانی از بابت ایجاد حاشیه از هم اکنون توسط مداحان افزایش یافته است. مسئله ای که می تواند به بدبینی نسبت به تریبون های مذهبی دامن بزند.

بر همین اساس حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی افتخاری، عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس خطاب به مداحان تاکید کرد: مداحان و ذاکران اگر واقعا پیرو مقام معظم رهبری هستند باید به جای طرح مسائل سیاسی و آمیخته به خودخواهی‌ها و منیت‌ها، بصیرت‌آگاهی کنند.

افتخاری با بیان اینکه مداحان باید معضلات و چالش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را با الفاظ محترمانه و مُبادی آداب در هیات‌های عزاداری بیان کنند به ایسنا گفت: امام (ره) و رهبری نکاتی را حول اتحاد،‌ وحدت، همدلی و همزبانی بیان کردند، مقام معظم رهبری در جمع مداحین، ذاکرین و مبلغین از آنان خواستند عظمت نهضت سیدالشهداء(ع) به درستی تبیین شود نه اینکه خدای نکرده از فضای محرم برای قدرت‌نمایی و جلوه‌گری خط و خطوط سیاسی استفاده شود.

وی با تاکید به اینکه هدف، راه و پیام امام حسین(ع) باید بدور از آمیختگی‌های سیاسی و سلیقه‌ای برای مردم تبیین شود گفت:‌ تبیین درست و واقعی سیره اباعبدالله(ع) در زندگی فردی و اجتماعی مردم تاثیرگذار است. مردم مشتاق شنیدن معارف اسلامی و سیره اهل بیت (ع) هستند. 

نماینده مردم فومن در مجلس با انتقاد شدید از آلوده کردن مجالس عزای سیدالشهداء به ترویج تفکرات ضدحسینی، گفت: مداحین و ذاکرین وظیفه تبیین راه و اندیشه امام حسین(ع) را بدون تحریف و کم و کاست دارند، آنان نباید عشق مردم به مجالس اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) را با سخنان یک سویه و غیراخلاقی و غیردینی البته در لوای دین و مجالس عزاداری خدشه‌دار کنند. خدای نکرده اگر فضاهای عبادی و هیات‌های عزاداری، به سخنان سیاسی تهی از عبودیت اختصاص یافت، کل نظام ضرر می‌کند. مداحین و ذاکرین باید شخصیت فکری و رفتاری امام و یاران ایشان را به درستی تبیین کنند، اگر فرصتی باقی ماند، خط و خطوط سیاسی را به رخ جریان فکری مقابل خود بکشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی،‌ در رابطه با مراسم های عزاداری محرم به ایسنا گفت: شور بدون شعور و تفکر آسیب‌زاست و شورهای ما در مراسم‌های مذهبی باید در انسان تحول ایجاد کند و حال افراد قبل و بعد از حضور در مراسمات متفاوت باشد.

پروانه مافی با تاکید بر اینکه عزای امام حسین (ع) و شعائر مذهبی شرایط و ویژگی‌های خود را دارد و نباید تریبون مراسم امام حسین (ع) همراه با کینه‌جویی، ستیزه‌جویی و پرخاش باشد چرا که حتماً امام حسین (ع) از این اتفاق راضی نیست گفت: شأن صاحب عزای حسینی اجل از برخی رفتارها و گفتارها است و حفظ اخلاق و ادب در مراسم‌های مذهبی از اوجب واجبات است و اگر اخلاق در فضای جامعه وظیفه هر شخصی است رعایت آن توسط مداحان و واعظان آن هم در مراسم‌های مذهبی اهمیت بالاتری دارد.

نایب رئیس کمیسیون شوراها با اشاره به اینکه نظارت بر مداحان و سخنران‌ها ناکافی است، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی مسئول نظارت بر هیأت‌های مذهبی است و بر تمامی شئونات مراسم‌ها باید نظارت کنند اما این نظارت کافی نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار