تابناک تهران - شاید توانایی جسمی شان کم باشد اما ذهن شان توان دارد تا امکاناتی که دارند یا ندارند را حس کنند... در بیشتر مشاغل و تفریحات عادی نمی توانند فعال باشند ... گاهی تنها دل خوشی آنها حضور در اجتماع است، رفت و آمد در خیابان و مجامع عمومی که این روزها از آن هم محروم شدند....
کد خبر: ۳۰۶۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳ 04 October 2016
جامعه از اقشار مختلفی تشکیل شده است که معلولین نیز بخشی از آن هستند، هم اکنون نزدیک به یازده درصد از جمعیت کشور را معلولین تشکیل می دهند که بعنوان یکی از گروه های اجتماع و با توجه به شرایط خاصشان نیاز به خدمات ویژه تری برای حضور در اجتماع دارند، خدماتی که نیاز به تغییر نگاه مسئولین و حمایت بیشتر دارد تا فرصت برای توانبخشی این گروه نیز در جامعه مهیا شود.
 
نابینایان، ناشنوایان، معلولین ذهنی و جسمی و حرکتی از گروه های مختلف معلولین هستند که توجه به توانبخشی اجتماعی آن ها بسیار مهم است، مناسب‌سازی معابر عمومی شهر برای تردد و فعالیت اجتماعی معلولان هم اکنون یکی از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به مناسب سازی محیط در ساخت و سازهای جدید به کاهش مشکلات معلولان و استفاده بیشترآنها از امکانات و خدمات عمومی منجر خواهد شد.
 تهران معلول است...
مناسب سازی محیط زمینه استفاده از امکانات عمومی و خدمات شهری برای معلولان را مانند افراد عادی فراهم می کند و ضرورتی است که مسئولین باید خود را در اجرای آن متعهد بدانند. هم اکنون وضعیت مناسب سازی برای رفت و آمد معلولان در اراک مطلوب نیست و لازم است ضمن تصحیح ساختمان ها و معابر در ساخت و سازهای جدید به مناسب سازی محیط توجه ویژه شود.
جدای از معابر و اماکن تحت تردد معلولین ، وسایل نقلیه مناسب سازی شده خصوصا برای معلولین جسمی و حرکتی یک ضرورت و نیاز مهم برای حضور آنان در اجتماع است.
 
این مشکل معلولین تقریبا در کل کشور وجود دارد اما در تهران وضعیت وخیم تر است. دبیر کل کانون معلولان شهر تهران با اشاره به دشواری استفاده معلولین از وسایل حمل و نقل عمومی برای معلولان گفت: "تعداد و کرایه اتومبیل‌ها ی جا به جایی معلولان متناسب با توان و قدرت مالی آن‌ها نیست."
 
ترانه میلادی دبیر کانون‌های معلولان شهر تهران، در مورد مشکلات تردد معلولان در سطح شهر گفت: "علاوه بر اینکه به دلیل مناسب سازی نشدن معابر، معلولان دسترسی مناسبی به خدمات راهبری شهری مانند اتوبوس‌های BRT و مترو ندارند بلکه خود این وسایل نیز نیز مناسب شهروندان دارای معلولیت نیست."
 
وی افزود: "استفاده از مترو ویا اتوبوس در بسیاری از موارد برای معلولان آسیب زا بوده و حتی منجر به فوت یا آسیب دیدگی شدید جسمی آن‌ها شده است، بنابر این معلولان ترجیح می‌دهند از ون‌ها و اتوبوس‌های مناسب سازی شده استفاده کنند."
 
البته  سازمان بهزیستی سامانه جدیدی را هم در اختیار معلولین قرار داده است. اما این سامانه هم مشکلاتی دارد، این سامانه حدود ۴۰ ون و ۲۰ اتوبوس دارد که تنها معلولان جسمی و حرکتی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و قابل توجه است که فقط تعداد معلولان جسمی حرکتی که در کانون معلولان تهران عضو هستند به ۲۵۰۰ نفر می‌رسد.
 
دبیر کانون معلولان تهران با اشاره به اینکه تنها ۱۴۰۰معلول از سامانه حمل و نقل استفاده می‌کنند گفت: "استفاده از این سامانه فرآیند طولانی دارند، معلولین باید از یک روز قبل تماس گرفته و با اعلام مسیر خود ماشین رزور کنند و هر مسیر رفت و برگشت نیز حدود ۱۴۰۰۰تومان هزینه دارد."

میلادی افزود: "با تمامی این سختی‌ها معلولین سعی می‌کنند رفت و آمد‌هایشان را به حداقل برسانند و تنها برای تحصیل، درمان و یا کار از خانه خارج شوند بنابراین امکان بیرون رفتن معلولان از خانه برای تفریح و یا دل خودشان بسیار محدود است."
 
در هربار سؤال از شهرداری درباره مناسب سازی شهر تهران برای این قشر از جامعه تنها به این جواب رسیدیم که "تمهیداتی اندیشیده شده و در دست اقدام است که انشالله به زودی شاهد تغییرات خواهیم بود"... حالا این تغییرات چه زمانی صورت می گیرد و ما کی شاهد رفاه بیشتر این شهروندان خواهیم بود سؤالی مبهم و بی جواب است.... اما با تمام مشکلات مطرح شده ما به این تنیجه رسیدیم که کلان شهر تهران خود یک معلول است چراکه توانایی برطرف کردن نیاز شهروندان اش را ندارد...
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار