یک پایگاه خبری محیط زیستی فاش ساخت: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ممکن است این کشور را به وضوح از معاهده یوراتم در زمینه انرژی هسته‌ای مجبور کند.
کد خبر: ۳۰۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳ 28 September 2016
به گزارش روزنامه گاردین، معاهده پوراتم که از سوی همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجرا می‌شود، به دنبال ترویج استانداردهای ایمنی هسته‌ای، سرمایه‌گذاری و تحقیقات درون این تحادیه است. اگر چه این معاهده از سوی موسسات اتحادیه اروپا اداره می‌شود امابه عنوان یک هویت قانونی از زمان تصویبش در 1957 حفظ شده است.

برایان کورتیس یکی از اعضای کمیته اقتصادی و اجتماعی اروپا (EESC ) به پایگاه خبری اندز اروپا ENDS گفت که این کمیته اخیرا با کمیسیون اروپا درباره‌ این‌که آیا برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ) به طور خودکار منجر به خروج بریتانیا از معاهده یوراتم می‌شود مشورت کرده است.

کورتیس اضافه کرد که کمیسیون اروپا پاسخ مثبت داده است و استدلال کرد معاهده اتحادیه اروپا تحت ماده 106 توافق نامه‌ بعدی شامل معاهده یوراتم می‌شود. این بدان معنا خواهد بود که عطف به کلمه اتحادیه در ماده 50 معاهده اتحادیه اروپا نه تنها شامل خود اتحادیه اروپا بلکه عضویت در یوراتم نیز می‌شود.

بر اساس اعلام کمیته اقتصادی و اجتماعی اروپا ترک یوراتم از سوی بریتانیا که به  تازگی پروژه18 میلیارد پوندی بحث برانگیزی هینکلی پونیت را تصویب کرد، می‌تواند پیامدهای استراتژیک عمده‌ای برای بخش هسته‌ای اتحادیه اروپا داشته باشد.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار