دبیر دومین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان نسترن گفت: 30 درصد از سرطان‌ها با غربالگری قابل پیشگیری هستند.
کد خبر: ۳۰۳۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴ 28 September 2016
دکتر مریم مقدم متین امروز هفتم مهر ماه در دومین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان نسترن که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: اگر غربالگری سرطان به موقع صورت گیرد؛ می‌توان از 30 درصد سرطان‌های از قبیل پستان، روده، معده در کشور پیشگیری کرد.
 
وی با اشاره به مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز سرطان در کشور، ادامه داد:  تغذیه نامناسب و مصرف فست فودها، استعمال دخانیات، آلودگی هوا، اشعه خورشید و عدم تحرک از جمله عوامل ابتلا به سرطان در کشور محسوب می‌شوند.

 دبیر دومین سمپوزیوم بین المللی سرطان نسترن، سرطان پستان در زنان و معده در مردان را مهم‌ترین سرطان‌های شایع در کشور دانست و تصریح کرد: استان خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌های کشور در شیوع به سرطان رتبه بالاتری دارد.

مقدم‌متین تاکید کرد: متاسفانه فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش ابتلا به سرطان در ایران بسیار ضعیف است بنابراین از مسئولان خواستار انجام اقدامات جدی‌تری در این زمینه هستیم هرچند برخی اقدامات از جمله راه‌اندازی مدرسه سلامت در مشهد صورت گرفته است اما هنوز کافی نیست.
 
وی با اشاره به برگزاری دومین سمپوزیوم سرطان بیان کرد: حدود 20 میهمان از کشورهای مختلف خارجی از جمله آمریکا، استرالیا، سوئد، آلمان و هند در زمینه علوم پایه و سایر علوم مرتبط با سرطان در این سمپوزیوم حضور دارند.
 
دبیر دومین سمپوزیوم بین المللی سرطان نسترن  گفت: 313 چکیده مقاله به این همایش ارسال شده که از این میان 236 چکیده به عنوان پوستر و 6 چکیده به صورت سخنرانی کوتاه ارایه خواهد شد.
 
مقدم متین با اشاره به استفاده از علوم مختلف در برگزاری این دوره از سمپوزیوم، اضافه کرد: متاسفانه در ایران ارتباط چندانی میان علوم مختلف برقرار نیست که در این سمپوزیوم تلاش کردیم این فاصله را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه در دوره گذشته این سمپوزیوم دو طرح همکاری در خصوص جداسازی سلول‌های سرطانی و تشخیص زودرس با کشورهای خارجی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این سمپوزیوم ارتباط میان ایران و کشورهای خارجی و به اشتراک گذاشتن یافته‌های علمی در حوزه سرطان است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار