نخستین مرکز دولتی خدمات جامع ژنتیک امروز،سه شنبه در بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد.
کد خبر: ۳۰۲۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰ 27 September 2016
وحید یاسایی، رئیس مرکز جامع خدمات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم افتتاح این مرکز که با حضور معاون درمان و تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و نیز رئیس سازمان بهزیستی برگزار شد، جزئیات خدمات مرکز یاد شده را تشریح کرد.

وی گفت: شروع ساخت نخستین مرکز جامع خدمات ژنتیک دولتی در تهران سال 91 بود و طی سال 94 در دولت یازدهم ایجاد این مرکز در وزارت بهداشت تصویب شد.

یاسایی افزود: با توجه به تغییر الگوی جمعیتی کشور و تغییر هرم سنی و پیرشدن جامعه و نیز ازدواج هایی که در سن بالا رخ می دهد و همچنین تغییر الگوی بیماری ها ایجاد چنین مراکزی در کشور ضرورتی انکار ناپذیر است.

وی ادامه داد: تصویب اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و فبل از فرزندآوری در برنامه توسعه ششم، لزوم افزایش مراکز خدمات ژنتیک را در کشور بیش از گذشته نشان می دهد.

رئیس مرکز جامع خدمات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد:در این مرکز بخش های مختلفی مانند بخش طب مادر و نوزاد، آزمایشگاه های تشخیص ژنتیک مولکولی پیشرفته و آزمایشگاه تشخیصی سیتوژنتیک پیشرفته وجود دارد.

وی ادامه داد: مرکز دولتی خدمات جامع ژنتیک ، امکان فعالیت در زمینه شناسایی نقشه ژنوم ایرانیان را دارد و یکی از اولویت های این مرکز، شناسایی پروفایل ژنومیکی سرطان پستان در کشور است.

یاسایی تاکید کرد: برنامه نوین نظام سلامت کشور باید استفاده هر چه بیشتر از دانش ژنتیک در پزشکی باشد و برای نجات کشور از هزینه های سرسام آور اقتصاد سلامت، هیچ راهی جز این مسیر نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در آمریکا هزینه چهار میلیارد دلاری در حوزه ژنتیک در 15 سال گذشته، 178 برابر سودآوری؛ یعنی هزار میلیارد تومان برگشت سرمایه داشته است.

رئیس مرکز جامع خدمات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی از مسئولان وزارت بهداشت و بیمه ها خواست تا هزینه خدمات سرپایی آزمایش های ژنتیک را حمایت کنند و این خدمات به ویژه آزمایش های ژنتیک تشخیص سرطان را زیر پوشش بیمه ببرند.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار