مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش آب بدون درآمد:
مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش آب بدون درآمد با تاکید بر اینکه حجم کل آب بدون درآمد در کشور سالیانه به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد، گفت: ۲۶ درصد آب ورودی به شبکه آب کشور بدون درآمد است.
کد خبر: ۳۰۲۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳ 27 September 2016
سیدعلی سیدزاده  در حاشیه دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب با بیان اینکه آب بدون درآمد به سه بخش تقسیم می‌شود، عنوان کرد: یک بخش از این هدررفت واقعی و بر اثر شکستگی و سرریز از مخازن و نیز مربوط به نشت از انشعابات مشترکان است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش آب بدون درآمد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: بخش دیگری از این هدررفت ظاهری است یعنی آب با وجود اینکه تحویل مشتری شده است، اما به دلیل شکستگی لوله این آب درآمدی ندارد و به آن مصارف غیرمجاز گفته می‌شود.

سیدزاده مصارف مجاز بدون درآمد را بخش سوم این مقوله برشمرد و گفت: طبق ارزیابی صورت گرفته حجم کل آب بدون درآمد در کشور سالانه به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد که از این میزان حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب مربوط به هدررفت واقعی، نشت از لوله، نشت از انشعابات و... می‌شود و مابقی آن نیز مربوط به هدر رفت ظاهری است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش آب بدون درآمد با تاکید بر اینکه ۲۶ درصد ورودی آب به شبکه بدون درآمد است، ادامه داد: براساس استاندارهای جهانی این عدد در بین کشورهای توسعه یافته ۱۵ درصد و در میان در کشورهای در حال توسعه به ۳۵ درصد می‌رسد.

وی یادآور شد: این رقم در کشور ما تا سال ۸۳ به حدود ۳۳ درصد نیز می‌رسید ولی با اقدامات منسجم و مدون صورت گرفته از سوی وزارت نیرو، ابلاغ استاندارهای و دستورالعمل‌های تعریف شده جهانی برای کنترل و کاهش هدررفت به شرکت‌های آب و فاضلاب و اختصاص منابع مشخص برای این بخش توانسته‌ایم این رقم را در وضعیت فعلی به ۲۶ درصد کاهش دهیم که با این اوصاف در میان کشورهای همسایه و مناطق در حال توسعه دنیا توانسته‌ایم رشد خوبی برای کاهش هدرفت آب داشته باشیم.

سیدزاده خاطرنشان کرد: در قالب قانون برنامه ششم توسعه برای کاهش هر یک درصد آب بدون درآمد اعتباری در حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون اختصاص پیدا کرده است ولی در دو سال اخیر با توجه به کاهش شدید اعتبارات عمرانی ریالی از این اعتبارات برای این طرح اختصاص نیافته است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش آب بدون درآمد همچنین به وضعیت مناطق مختلف کشور در زمینه هدررفت آب اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، استان‌های خوزستان، کرمانشاه و بوشهر با رقمی در حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد هدررفت آب به بیشترین و استان‌های یزد، اصفهان و مشهد با ۱۸ درصد کمترین میزان هدررفت آب را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۳۰ درصد شبکه آبرسانی شهری فرسوده است، تاکید کرد: در این بین ۵۰ هزار کیلومتر از شبکه روستایی نیز با چنین وضعیتی مواجه است که تنها برای اصلاح وضعیت شبکه شهری به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالی که تمامی اعتبارات عمرانی و جاری برای اصلاح وضعیت هدررفت آب در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار