معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در زمان حاضر مدیریت تنش آبی مهم‌ترین اولویت ایران در همکاری با کشور ژاپن است.
کد خبر: ۳۰۲۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸ 26 September 2016
حمیدرضا تشیعی امروز (دوشنبه) در اجلاس سه روزه مرکز همکاری‌های منطقه‌ای ژاپن با اشاره به موقعیت جغرافیای ایران و وضعیت منابع آبی، وضعیت ذخایر نفتی ایران، توانمندی‌های ایران در صنعت آب و فاضلاب، بسترهای همکاری مشترک با صنعتگران ژاپنی در صنعت آب و فاضلاب را ارائه کرد.

وی بیان کرد: ایران کشوری پهناور و دارای زمینهای حاصلخیز است، ولی به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک بیابانی و کمبود نزولات جوی امکان بهره‌برداری مطلوب از آنان میسر نیست.

او با بیان این‌که امروز مهم‌ترین گلوگاه توسعه در کشور ایران کمبود آب است تصریح کرد: ایران، تنش آبی سختی را تجربه می‌کند و بروز این وضعیت ضرورت تدوین دستورکار واحدی را در مناطق یادشده ایجاب می‌کند؛ شاید یکی از مهم‌ترین حوزه‌های همکاری در کشورهای حاضر در این همایش، موضوع مدیریت تنش آبی است.

تشیعی ادامه داد: البته در این زمینه تنها نیستیم و تقریباً تمامی کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای غربی تنش آبی کم وبیش شدیدی را تجربه می‌کنند؛ نباید فراموش کنیم که در کشور ژاپن و کشورهای اروپای شمالی و مرکزی یکی از گلوگاه‌های مهم توسعه کمبود زمین است.

وی ضمن بیان سوابق تاریخی و باستانی طولانی ایران به گستره زبان ایرانی در فلات ایران، ریشه مشترک زبانهای ایرانی-هندی و اروپایی اشاره کرد و گفت: اشتراک‌های زبان ایرانی با زبان‌های دری و پشتو عمدتاً در افغانستان، اردو عمدتاً در پاکستان تاجیک (در تاجیکستان)، کردی (در ایران، عراق، ترکیه و سوریه)، بلوچ (در ایران و پاکستان) یکی از نقاط قوت و پتانسیل‌های ایران در جهت ارتباط با این کشورها است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران ژاپنی بسیار قابل توجه باشد.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در بخش دیگری از سخنان خود به امتیاز ویژه و منحصر به فرد ایران در دارا بودن ذخایر نفت و گاز در جهان به عنوان منابع عظیم انرژی که مورد توجه دولت ژاپن است اشاره کرد و گفت: ساختار فعالیت‌های آب و فاضلاب در ایران به ظرفیت سازی در حوزه‌های مدیریت تکنولوژی، توسعه نیروی انسانی، تدوین استانداردهای آب و فاضلاب، جلب مشارکت‌های بخش خصوصی معطوف شده و امروز در تمام این بخش‌ها موفق هستیم.

وی گفت: صنایع پشتیبان فعالیت‌های آب و فاضلاب در ایران به‌خوبی توسعه یافته است. این صنایع قادر به ارائه خدمات مهندسی، تولید کارخانه‌ای کالاها و سیستم‌ها، مدیریت و مهندسی ساخت و سایر خدمات است. صنعت آب و فاضلاب ایران توانایی انجام تمامی امور در طول عمر تاسیسات و شبکه‌های آب و فاضلاب را دارا است.

تشیعی بیان کرد: بزرگترین نیاز این صنعت در بحث مشارکت‌های بین‌المللی استفاده از پتانسیل سرمایه‌گذاران خارجی به منظور بهبود کیفیت خدمات و محصولات و تولید کالا و خدمات مشترک در داخل ایران با هدف ارتقای سطح دانش و تکنولوژی است.

وی به سابقه بیش از ۱۴۰ سال رابطه ایران و ژاپن به عنوان یکی از نقاط قوت همکاری‌های مشترک دو کشور اشاره کرد و از همکاری صمیمانه JCCME با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص آموزش بیش از ۲۴۰ نفر از مدیران و کارشناسان صنعت آب و فاضلاب ایران در کشور ژاپن قدردانی کرد.

تشیعی خاطر نشان کرد: دولت ایران زمینه را برای حضور همه‌جانبه بخش خصوصی، ملی و خارجی از صدور محصولات و خدمات تا تولید مشترک در ایران و انجام پروژه‌ها به شکل مشارکت عمومی- خصوصی فراهم کرده و وزارت نیرو آماده همکاری گسترده فنی و تجاری با سایر کشورها، در تمامی عرصه‌های آب و فاضلاب است.

اجلاس منطقه‌ای مرکز همکاری‌های منطقه‌ای ژاپن JCCME در دبی با حضور مقامات و شخصیت‌های سیاسی ژاپن از جمله وزیر خارجه ژاپن، سفرای ژاپن در کشورهای عربی وآفریقایی و سفیر ژاپن در ایران و تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ و مطرح ژاپنی و مدیرعامل و معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حال برگزاری است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار