تابناک تهران- بعد از سه هفته تعطیلی نمایندگان مجلس به بهارستان بازگشتند تا بیست و هشتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را برگزار کنند؛ جلسه ای که با حاشیه هایی همراه بود؛ از جمله مناقشه بر سر تعیین کمیسیون بررسی کننده حقوق های نجومی.
کد خبر: ۳۰۱۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸ 25 September 2016
بهارستان‌نشینان امروز پس از سه هفته تعطیلات تابستانی به صندلی سبز خود تکیه زدن و همچون گذشته  گزارش ها و لوایح قانونی را در دستور کار خود قرار دادند.

جلسه علنی امروز میهمانی از پشت خاک‌ریزها هم داشت، سردار حسین دهقان (وزیر دفاع) در ابتدای جلسه از دستاوردهای دفاع مقدس به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت و در ادامه مجلس  از نمایندگان ایثارگر و خانواده سه شهید مدافع حرم تجلیل کرد.

پس از آن و در ادامه برگزاری جلسه علنی مجلس، نماینده اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری طرقبه و چناران با انتقاد شدید از نحوه مدیریت رییس مجلس در پارلمان، از ارجاع طرح حقوق‌های نامتعارف به کمیسیون اصل ۹۰ گلایه کرد؛ گلایه ای که سرآغاز یک مناقشه در مجلس و باز شدن پرونده حقوق های نجومی شد.

حقوق های نجومی که به فیش‌گیت نیز شهرت یافت، به انتشار سلسله‌ای از فیش‌های حقوقی برخی مدیران دولتی ایران در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی و پیش از آن اشاره دارد.

این جنجال در خرداد ۱۳۹۵ با انتشار فیش‌های حقوقی برخی مدیران بیمه مرکزی ایران، رئیس صندوق توسعه ملی، مدیران بانک رفاه کارگران و مسئولان و مدیران چند سازمان دیگر رخ داد و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و افکار عمومی در پی داشت.

علاوه بر استعفای چند نفر از مدیران صنعت بیمه، بانک‌ها و موسسات اقتصادی دیگر، نام بسیاری از مدیران مالی، بیمه ای و بانکی مطرح است.

پس از این بود و با حساس شدن افکار عمومی، نمایندگان مجلس، طرح دو فوریتی حقوق‌های نامتعارف را در دستور کار قرار دادند که با رای نیاوردن یک فوریت آن، ابتدا این طرح به کمیسیون اجتماعی و سپس با دستور علی لاریجانی رییس مجلس به کمیسیون اصل 90 ارجاع شد.  

همین امر سبب شد که محمد دهقان در جریان نشست علنی امروز مجلس و در تذکری، اعلام کرد: طرح یک فوریتی حقوق‌های نجومی پس از تصویب به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد و شخصاً دو بار در کمیسیون حضور پیدا کردم تا این طرح به نتیجه برسد اما هیات رییسه این طرح را از کمیسیون اجتماعی گرفت و به کمیسیون اصل ۹۰ واگذار کرد، در حالی که کمیسیون اصل ۹۰ مسئول رسیدگی به شکایات از طرز کار قواست.

او ادامه داد: تعجبم از هیات‌رییسه و به‌ویژه رییس مجلس است که با وجود اینکه کمیسیون اصل ۹۰ مسئول رسیدگی به شکایات است، این طرح را به آن کمیسیون ارجاع داد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کمیسیون اصل ۹۰ در چنین جایگاهی نبود، این اتفاق را بی‌سابقه خواند و گفت: رهبری در هفته دولت به دولت فرمودند نگذارید مساله حقوق‌های نجومی مشمول زمان شود. جمعی از نمایندگان نیز احساس مسئولیت کردند و فوریت آن تصویب شد. اما حال پس از دو ماه این طرح در نوسان بین کمیسیون اصل ۹۰ و اجتماعی است.

او اضافه کرد: امروز هم آقای رییس گفتند چون کاری نداشتیم، طرحی که ۱۰ روز از تصویبش نگذشته را در دستور کار قرار دادند.

دهقان با بیان این‌که جایگاه کمیسیون اصل ۹۰ رسیدگی به طرح‌ها و لوایح نیست، یادآور شد: افکار عمومی و مقام معظم رهبری و همچنین نمایندگان مجلس خواستار پیگیری مساله حقوق‌های نجومی هستند اما معلوم نیست که چرا این مساله در هیات رییسه بلاتکلیف مانده است؟

این در حالی است که با وجود مخالفت دهقان یک عضو کمیسیون اصل 90 بر ارجاع طرح حقوق های نجومی  به این کمیسیون تاکید کرد.

ولی داداشی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) در تذکری مستند به مواد 40 و 41 آئین نامه داخلی مجلس اظهار کرد: طبق قانون اساسی رسیدگی به شکایات از طرز کار قوای سه گانه در کمیسیون اصل 90 انجام می شود و اساسا این کمیسیون یک کمیسیون تخصصی نیست بلکه کمیسیون خاص است.

وی افزود: موضوع حقوق های نجومی باید در کمیسیون اصل 90 رسیدگی شود به این معنا که بررسی شود اگر تخلفی شده به دستگاه قضا ارجاع شود. بنابراین هرگونه طرح در این باره باید به این کمیسیون ارجع شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار