تابناک تهران - انگار این روزها زباله ها و دفن پسماند آنها به قصه ای پرغصه تبدیل شده، از پایتخت گرفته تا روستاها... وقتی در شمال پایتخت مشکل جمع آوری زباله هست در روستاها هم مشکل دفن پسماند هست...
کد خبر: ۳۰۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹ 24 September 2016
روستای ایرین از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلامشهر در استان تهران است، که در آخرین سرشماری جمعیت آن ۱٬۸۵۹ نفر بود. اما همین ۴۵۷خانوار هم با مشکل زباله و دفن پسماند حسابی درگیر شدند. کارگاه های موجود در این روستا بدون توجه به سلامت اهالی زباله ها و ضایعات خود را در مجاورت محل سکونت اهالی روستای ایرین آتش می زنند. علاوه بر ضایعات کارخانه های فوم سازی و سایر کارگاه های موجود در این شهرک؛ بسیاری از کارگاه های نجاری سایر نقاط شهرستان نیز از روستای ایران به عنوان نقطه ای جهت سوزاندن زباله ها و ضایعات خود استفاده می کنند که این امر تا کنون اسیب های بسیاری به اهالی این شهرک وارد کرده است.
چالش زباله از تهران تا ایرین 
رضا شایسته، رییس اداره محیط زیست اسلامشهر، در گفت و گویی اظهار داشت: "در آن منطقه نزدیک به ۱۰۰ کارگاه درحال فعالیت هستند که هیچ کدام از آنها از ما مجوز ندارند و همگی به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند؛ حال سوالی که پیش می آید این است که آن کارگاه ها چگونه ساخته شده اند؛ مگر غیر از این است که شهرداری مجوز ساخت آن کارگاه ها را داده است."
 
وی در ادامه شهرداری را موظف به جمع آوری این پسماندها دانست و افزود: "کلیه عملیات مربوط به پسماند از جمله جمع آوری، حمل و نقل و نگهداری پسماندها بر عهده مدیریت اجرایی پسماند است و محیط زیست طبق ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماند وظیفه نظارت بر حسن اجرای مسئولیت را برعهده دارد؛ در این روستا هم این قضیه مطرح است که چرا نباید پسماندها جمع آوری شود که بعدها صاحبان آن مشاغل اقدام به سوزاندن آنها کنند."
 
رییس اداره محیط زیست اسلامشهر عنوان کرد: "بسیاری از این مشکلات به دلیل تصویب نشدن طرح جامع مدیریت پسماند در اسلامشهر است؛ دلیل تصویب نشدن این طرح در شهرستان نیز کوتاهی شهرداری است. طبق ماده چهار آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند باید تا پایان سال ۹۲ در شهرهای زیر یک میلیون نفر طرح جامع مدیریت پسماند تصویب می شد که شهرداری اسلامشهر به این وظیفه خود عمل نکرده است."
 
اما شهرداری اسلامشهر نظر متفاوتی دارد و معتقد است سازمان محیط زیست با متهم کردن شهرداری فرار رو به جلو کرده تا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند و اصل قضیه این است که دادستان می خواهد برای پیشگیری از وقوع جرم یک سری از ادارات را تحت پیگیری قرار دهد و دوستان محیط زیست شهرستان نیز برای رفع فشار از خودشان می خواهند دیگران را مقصر جلوه دهند.
 
داود سرمدی، رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اسلامشهر، گفت: "در آن روستا کارگاه های صنعتی وجود دارند که در بین سال های ۶۱ تا ۷۲ تاسیس شده اند که در آن زمان شهرداری مسئولیتی در رابطه با آن منطقه از شهرستان نداشته است. حریم شهرداری در آن زمان از میدان قائم تا میدان نماز و از سمتی دیگر تا چهارپل احمدآباد مستوفی(خط راه آهن) بوده است و از سال ۸۰ ایرین به شهرداری تحویل داده شده است."
 
سرمدی با تاکید مجدد بر دخیل نبودن شهرداری در مشکل ایجاد شده در روستای ایرین، عنوان کرد: "در بحث کارگاه های روستای ایرین مجوزی از سوی شهرداری صادر نشده است و اگر مجوزی هم صادر شده باشد در زمان تاسیس کارگاه ها از سوی بخشداری صادر شده است. ضمن اینکه مدیریت پسماند شهرداری ها طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند وظیفه جمع آوری زباله های عادی را دارند درحالیه زباله های کارگاه های روستای ایرین زباله های صنعتی هستند. با تمام این اوصاف حتی در بحث جمع آوری زباله های عادی نیز شهرداری به خاطر کمک به آن روستا زباله هایشان را منتقل می کند زیرا دهیاری آن روستا عوارض مربوط به زباله ها را دریافت می کند."
 
رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اسلامشهر عنوان کرد: "اشکال اصلی در بحث عدم اجرای طرح جامع مدیریت پسماند در شهرستان به اداره محیط زیست برمی گردد. در ماده ۱۲ قانون مدیریت پسماند قانونگذار با اشاره به کلمه«سازمان»؛ وظیفه تعیین محل دفع زباله ها را برعهده سازمان حفاظت از محیط زیست گذاشته است و شهرداری هیچ نقشی در تعیین محل دفن و دفع زباله ها ندارد."
 
وی تصریح کرد: "همچنین در تبصره اول ماده ۱۲ قانون مدیریت پسماند قانونگذار می گوید شورای عالی شهرسازی و معماری باید مناطق مناسبی را برای دفن زباله ها در شهر درنظر بگیرد. رییس اداره محیط زیست نیز یکی از اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری شهرستان است. حال سوالی که از رییس اداره محیط زیست به وجود می آید این است که شما که نقشه ای برای شهر تعیین کرده اید که محل دفن زباله در آن را دیده نشده است چگونه شهرداری را مقصر می دانید؟"
 
حالا با تمام این بحث ها و جواب های هر دو ارگان، انگار هیچ یک از این سازمان ها زیر بار مسئولیت نرفته و تنها یک مسئله باقی مانده و آن هم کودکانی هستند که این زمین های خاکی برایشان هم زمین بازیست و هم باشگاه ورزشی آنها... و حالا به جز گرد و خاک، دود حاصل از سوخت پسماندهای زباله هم به امکانات شان اضافه شده....
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار