خبرگزاری رویترز انگلیس روز جمعه به نقل از سه منبع اعلام کرد: عربستان سعودی پیشنهاد کرد در صورتی که ایران با جلوگیری از افزایش تولید نفت خود در سال جاری موافقت کند، این کشور نیز تولید نفت خود را کاهش خواهد داد.
کد خبر: ۳۰۰۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳ 23 September 2016
رویترز نوشت: این منابع خواستند نامشان بیان نشود. آنها به رویترز گفتند این پیشنهاد که هنوز پذیرش یا رد آن توسط تهران مشخص نیست در ماه جاری - سپتامبر یا شهریور - داده شد.
به گفته این منابع، ریاض در قبال فریز تولید ایران در سطوح فعلی آن که معادل سه میلیون و 600 هزار بشکه در روز است، آماده کاهش تولید خود به سطح آن در اوایل سال 2016 است. 
یکی از این منابع گفت: سعودی ها آماده کاهش تولید هستند، اما تهران باید با فریز تولید موافقت کند.
دو منبع دیگر نیز تائید کرده اند که این پیشنهاد به تهران داده شده است.
منبع نخست به مقدار کاهش تولید ریاض در صورت موافقت تهران با فریز تولید در سطح سه میلیون و 600 هزار بشکه نفت که متوسط تولید روزانه ایران در سه ماه گذشته است، اشاره نکرد.
تولید نفت ریاض از ماه ژوئن (اواسط خرداد) به بهانه افزایش تقاضای ناشی از مصرف بنزین در فصل تابستان بالا رفت و در ماه ژوئیه (اواسط تیر تا اواسط مرداد) به رکورد 10 میلیون و 630 هزار بشکه در روز رسید. در ماه اوت (اواسط مرداد تا اواسط شهریور) نیز تولید این کشور معادل 10 میلیون و 630 هزار بشکه در روز بود که به رکورد تولید آن نزدیک است.
عربستان سعودی از ماه ژانویه تا ماه مه (اواسط دی تا اواسط اردیبهشت) روزانه به طور متوسط 10 میلیون و 200 هزار بشکه نفت تولید کرده است. 
دو منبع از سه منبع مورد استناد رویترز گفتند: متحدان خلیج (فارس) عربستان سعودی یعنی امارات متحده عربی، قطر و کویت نیز در صورت حصول این توافق با آن موافقت خواهند کرد.
این منابع همچنین مدعی شدند که بیشتر بار کاهش تولید اوپک را عربستان سعودی که بزرگ ترین تولید کننده این سازمان است، به عهده می گیرد. 
رویترز، این پیشنهاد را تغییر سیاست عربستان سعودی توصیف کرد و نوشت، عربستان سعودی در سال 2014 با کاهش تولید و بالا بردن سطح قیمت ها مخالفت کرد و سیاست دفاع از سهم بازار در برابر رقبا به ویژه رقبایی که هزینه تولید آنها زیاد است را برگزید. 
کاهش قیمت های نفت از 115 دلار در ژوئن 2014 (خرداد 1393) به 30 تا 50 دلار در هر بشکه منجر به افزایش تقاضای جهانی نفت و کاهش عرضه تولیدکنندگان پرهزینه ای مانند آمریکا شد.
این سیاست عربستان سعودی میان اعضای اوپک که کشورهای فقیرتر آن با بحران بودجه و نآرامی های ناشی از آن روبرو شده بودند، شکاف ایجاد کرد. بعدها ریاض و متحدانش نیز برای مقابله با کسری بودجه ناچار به کاهش هزینه های دولتی شدند. 
رویترز افزود: با طولانی شدن دوره ارزانی قیمت نفت و سخت شدن تامین مالی برنامه های دولت در عربستان سعودی، اکنون ریاض برای بالا بردن قیمت های نفت، از خود انعطاف پذیری نشان می دهد. 
اعضای اوپک در نشست ماه آوریل (فروردین) این سازمان در دوحه که روسیه نیز در آن شرکت داشت، نتوانستند در مورد فریز تولید نفت و حمایت از سطح قیمت ها به اجماع برسند.عربستان سعودی به بهانه نپیوستن ایران به این توافق، با آن مخالفت کرد.
ایران با لغو تحریم های هسته ای در ژانویه سال گذشته میلادی(دی 94 )، به طور مکرر اعلام کرده است که تا پیش از افزایش سطح تولیدش به چهار میلیون بشکه در روز، هیچ توافقی در مورد فریز تولید را نخواهد پذیرفت.
بیژن زنگنه وزیر نفت در این زمینه تصریح کرده است: ایران مسئول آشفتگی فعلی بازار جهانی نفت نیست، زیرا در زمان وقوع بی ثباتی، صادرات نفت ایران فقط حدود یک میلیون بشکه در روز بوده است. به همین خاطر انتظار داریم کشورهایی که ثبات را به هم ریخته بودند، نقش و سهم خود را در برگرداندن ثبات به بازار ایفا کنند. 
کشورهای عضو اوپک قرار است در حاشیه گردهمایی بین المللی انرژی (آی ایی اف) در تاریخ 26 تا 28 (پنج تا هفت مهر) در الجزایر با یکدیگر دیدار کنند. روسیه نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار