رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان آنکه در سال‌های گذشته راهکارهای متعددی را در ابعاد مختلف برای مقابله با معضل خانمان سوز اعتیاد ارائه دادیم گفت: با بررسی‌های علمی و همه جانبه باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که با وجود تمامی اقدامات صورت گرفته در مبارزه و مقابله با پدیده شوم اعتیاد آنطور که باید موفق نبوده‌ایم و در مبارزات خود ضعف‌هایی داشتیم.
کد خبر: ۲۹۶۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸ 14 September 2016
انوشیروان محسنی بندپی در دهمین کنگره دانش اعتیاد که امروز در محل سالن همایش‌های رازی تهران برگزار شد، اظهار کرد: اعتیاد یکی از چالش‌های اساسی بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشور ایران است.

وی افزود: اعتیاد نابسامانی‌های خانوادگی به همراه داشته و یک معضل اجتماعی بوده که باعث فروپاشی کانون گرم خانواده بوده و عامل بسیاری از جرائم محسوب می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: کشورهای مختلف دنیا از تمامی ظرفیت‌های خود برای مقابله با این آسیب استفاده  و در فرآیند تدوین قانون و سیاستگذاری نیز به طور جدی در این مسئله وارد و با این پدیده مبارزه می‌کنند.

بندپی ادامه داد: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث مبارزه با اعتیاد، تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر و ... در کشور ایران نیز همگی نشان دهنده آن است که در ایران با این معضل و بیماری مقابله‌ای همه جانبه و علمی داشته‌ایم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کشور ایران از پیش قراولان عضویت در تمامی پروتکل‌ها، اسناد و کنوانسیون‌هایی است که در دنیا برای مقابله و کاهش آسیب اعتیاد تا کنون شکل گرفته‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان آنکه در مبارزات خود با پدیده شوم اعتیاد دارای ضعف‌هایی بوده‌ایم گفت: مهمترین ضعف کشور در این حوزه نگرش پزشکی صرف بر معضل اعتیاد است تا جایی که رویکردهای اجتماعی در فرآیند مبارزه با اعتیاد یا ضعیف و یا دارای نابسامانی‌های متعدد بوده است.

بندپی ادامه داد: از ظرفیت‌های اجتماعی برای مقابله و مبارزه با پدیده اعتیاد استفاده صحیح نکرده‌ایم و از طرفی در فرآیند کاهش آسیب هم، حلقه به شکل سیستمی و فرآیندی اجرا نمی‌شده است، این در حالیست که یک دفعه با طیف گرایش مصرف از مواد سنتی به صنعتی، افزایش زنان معتاد، کاهش سن شروع اعتیاد  زنان و مردان معتاد نسبت به یکدیگر، معتاد شدن زنان باردار و کودکان و نوزادان مواجه شدیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تمامی این عوامل شرایطی را فراهم کرده است تا نگاهی علمی، جدید و کارشناسی تر به منظور به کارگیری ابعاد متنوع و همه جانبه جهت مقابله و مبارزه با پدیده شوم اعتیاد در برنامه ریزی‌ها داشته باشیم.

بندپی در ادامه ضمن بیان آنکه بهزیستی به عنوان سازمانی است که از دیرباز در زمینه اعتیاد فعال بوده، افزود: بهزیستی تنها سازمان زیر مجموعه ستاد مبارزه با مواد مخدر است که چرخه مبارزه و مقابله با اعتیاد را به طور کامل در حوزه‌های درمان، کاهش آسیب و ... اجرا کرده و محوریت استراتژی آن نیز «پیشگیری» است.

وی ادامه داد: استقرار 5000 تیم اجتماع محور در 5000 محله، استقرار در محیط های عمومی همچون مهد کودک‌ها، محیط‌های کارگری و ...، استقرار کارزار رسانه‌ای و راه‌اندازی خط ملی اعتیاد و در اختیار قرار دادن مشاوره‌های علمی تخصصی به مخاطبان این حوزه نشان دهنده اهمیت این موضوع در کشور و تمرکز بهزیستی در این حوزه است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به اینکه دلیل عدم اثربخشی مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی در حوزه اعتیاد را مورد بررسی قرار داده‌ایم گفت: به منظور بررسی چرایی عدم اثربخشی مراکز اقامتی میان مدت «ماده 15» و ... یک سال صدور مجوز به این مراکز را متوقف کردیم و در تمامی پروتکل‌های خود بازنگری داشتیم.

بندپی تصریح کرد: بهزیستی خود را نسبت به نظارت بر مراکز تحت پوشش خود موظف می‌داند و این نظارت به معنای مچ گیری نیست بلکه نظارت همراه با مشاوره، راهیابی و حمایت از فعالان این حوزه‌ است.

وی در ادامه بر توانمندسازی و حمایت اجتماعی از بهبودیافتگان تاکید کرد و گفت: در سال 94 بیش از 10 درصد و در سال 95 نیز بیش از 15 درصد بودجه خود را بر این مسئله اختصاص داده‌ایم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین عنوان کرد: انتظار داریم نتایج کنگره‌هایی همچون کنگره دانش اعتیاد که امسال دهمین سال برگزاری آن است در سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها دیده شود و همچنین خواهان آن هستیم که در چنین کنگره‌هایی برنامه‌ها و سیاست‌های خود را ارائه داده تا مورد نقد علمی و کارشناسی قرار گیریم.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه بهزیستی بیش از 90 درصد فعالیت‌های خود را برون سپاری کرده و در کنار آن موضوع «نظارت» را افزایش داده است گفت: به منظور فعالیت هر چه بهتر در حوزه مبارزه و مقابله با اعتیاد از شرکای اجتماعی خود در این حوزه دعوت به همکاری می‌کنم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: باید شناسایی عوامل محافظت کننده و عوامل خطر را در دستور کار خود قرار دهیم تا بتوانیم در این حوزه بیش از پیش موفق عمل کنیم.

بندپی همچنین عنوان کرد: امیدوارم نتایج تحقیقات این کنگره مانند سایر تحقیقات کشور در کتابخانه‌ها خاک نخورد بلکه نتایج آن استخراج و به سازمان‌ها ابلاغ شود.

وی در ادامه به توقف 10 ساله TC در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه بر اثربخشی طرح TC آگاه بودیم اما 10 سال این طرح در کشور متوقف شد این در حالیست که اجرای مجدد این طرح در کشور نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: امیدواریم نتیجه این کنگره برای تمامی دستگاه‌ها همچون نقشه راه توام با دستورالعمل علمی باشد تا بتوانیم اقدامات اثربخشی در پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد در کشور داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار