سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس
تابناک تهران - آتش به جان یکی دیگر از مراکز نفتی و گازی کشور افتاد و نمایندگان مجلس همچنان در حال نهایی کردن گزارش دلایل آتش سوزی در پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و خطوط لوله کشور هستند.
کد خبر: ۲۹۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳ 14 September 2016
پیش از ظهر امروز ایستگاه تقلیل فشار پتروشیمی مبین دچار حریق شد که بر اساس گزارش های اولیه، آتش‌سوزی امروز در پتروشیمی مبین موجب مصدوم شدن چهار نفر شد که همه مصدومان به مراکز درمانی اعزام شده‌اند.

بر اساس آنچه عبدالله نادری فرماندار عسلویه اعلام کرد با تلاش تیم‌های امداد و نجات آتش‌سوزی در ایستگاه تقلیل فشار پتروشیمی مبین مهار شده است. با این حال این آتش سوزی تمام پتروشیمی‌های فاز یک عسلویه را از مدار خارج کرد.

علی‌محمد بساق‌زاده، مدیرنظارت بر تولید شرکت ملی پتروشیمی در جمع خبرنگاران با تایید خروج همه واحدهای پتروشیمی فاز یک عسلویه به دلیل شات‌دان شدن پتروشیمی مبین گفت: آتش پتروشیمی مبین تحت کنترل است و برای بازگرداندن پتروشیمی‌ها به مدار تولید ابتدا باید آتش را خاموش و خوراک را تخلیه کنیم و پس از تخلیه خوراک دوباره از دو مسیر باقی‌مانده گاز را به پتروشیمی مبین خواهیم رساند تا فعالیت خود را از سر بگیرد و واحدهای فاز یک عسلویه پس از وصل شدن خوراک پتروشیمی مبین به مدار تولید باز می‌گردد .

او همچنین اعلام کرد مهار آتش ممکن است بین یک ساعت تا 24 ساعت طول بکشد. 

آتش سوزی در مخازن و خطوط لوله پتروشیمی ها عباراتی است که در ماه های اخیر بسیار به گوش رسیده و بازار نقل قول ها را داغ کرده است. پتروشیمی بوعلی، بیستون و خط لوله پل دختر از جمله نقاطی بود که طی ماه های گذشته دچار حریق شد و نگرانی ها را از بابت ایمنی در مراکز انرژی کشور ایجاد کردند.

برهمین اساس نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون انرژی مجلس در راستای کاهش نگرانی ها و ریشه یابی دلایل آتش سوزی ها دست به کار شدند تا با دعوت از مسوولان کشوری از جمله وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت این موضوع را بررسی کنند. 

جلسات برگزار شد قرار شد کمیسیون انرژی گزارش خود درباره آتش سوزی های اخیر پتروشیمی ها را برای ارایه به صحن علنی مجلس آماده کند.

اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره سرنوشت این گزارش به تابناک تهران گفت: گزارش آتش سوزی های اخیر پتروشیمی ها در کمیسیون انرژی نهایی شده است و قرار است این گزارش ها پس از تعطیلات در کمیسیون قرائت و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی،درباره دلایل وقوع حوادث در پتروشیمی ها بر پایه گزارش تهیه شده،گفت: ضعف مدیریت و ضعف ایمنی و تجهیزات HSE از دلایل عمده آتش سوزی ها بوده که اهتمام لازم برای رفع مشکل ایمنی وجود نداشته است.

او با بیان اینکه HSE نیازمند سرمایه گذاری جدید است،یادآور شد: تجهیزات 5 سال یا 10 سال گذشته کارایی ندارد و تمام این تجهیزات باید به روز شود و از تجهیزات جدید در پتروشیمی ها استفاده شود؛اما متأسفانه این سرمایه گذاری ها صورت نگرفته که سبب ایجاد خطرات جانی مالی می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار