دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس
تابناک تهران - دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد که برای خروج از رکود و قرار دادن کشور به مسیر توسعه چاره ای جز جذب سرمایه گذاری خارجی و به حرکت در آوردن چرخ تولید نداریم که این اتفاق محقق نمی شود مگر با شفافیت مالی و بانکی که همکاری با کارگروه اقدام مالی مبارزه با پولشوییFATF می تواند زمینه ساز این همکاری باشد.
کد خبر: ۲۹۲۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ 07 September 2016
سید حسن حسینی شاهرودی، نماینده مردم شاهرود با بیان این مطلب در گفت و گو با تابناک تهران درباره جنجال رسانه ای به راه افتاده بر سر توافق ایران با کارگروه اقدام مالی مبارزه با پولشویی(FATF) گفت: واقعا دلیل این همه نگرانی و جنجال آفرینی را نمی دانم اما آنچه مشخص است دلیلی برای نگرانی وجود ندارد چرا که هم دولت و مجلس مراقب هستند که تعهدی الزام آور داده نشود.

او با بیان اینکه در کمیسیون اقتصادی مجلس مسئولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اعلام کردند که شرایط FATF در حوزه پول و بانکی پذیرفته شده است گفت: باید توجه داشت توافقنامه دو جانبه بین ایران و FATF  صورت نگرفته، بلکه تنها اعلام موافقت با شرایطFATF  برای بانک های ایرانی و پذیرش شرایط شفاف سازی در این رابطه بوده است.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به یکی از مشکلات ایران در حوزه پولی و بانکی پس از برجام قرار گرفتن در فهرست سیاه FATF  بود گفت: در حال حاضر تنها دو کشور ایران و کره شمالی حاضر به همکاری با FATF نشده اند و  به موجب حضور ایران در فهرست سیاه FATF این نهاد به موسسات مالی توصیه می‌کرد که با ایران همکاری نکنند. طبیعتا در چنین شرایطی با برداشته شدن تحریم‌ها ما باز نمی‌توانستیم از تبادلات بانکی بین‌المللی استفاده کنیم.

او افزود: ضروری بود که ما برای بهره گیری از مبادلات بین المللی پولی و بانکی و به منظور استفاده از شرایط پسا تحریم ابتدا از فهرست سیاه FATF خارج شویم و این اطمینان را به جهانیان بدهیم که ما نیز با پولشویی مخالف هستیم تا سرمایه گذاران خارجی به اطمینانی برای سرمایه گذاری در کشورمان دست پیدا کنند.

حسینی شاهرودی ادامه داد: شفاف سازی در بانک ها و نظام پولی و بانکی برای کشور یک ضرورت است و نباید فراموش کرد دنیای رقابتی امروز به شفافیت پولی و بانکی کشور ها توجه می کند.

او تصریح کرد: براساس شفافیت مالی و بانکی در دنیا وضعیت بانک های ایران رتبه بندی و ارزیابی می شود و این موضوع در جذب سرمایه گذاری تاثیرگذار است،که البته همواره مجلس و کارشناسان بر شفافیت اقتصادی در کشور تاکید دارند. 

حسینی شاهرودی در خاتمه گفت: البته ما نیز در مجلس به دغدغه منتقدان در این رابطه توجه می کنیم و یقینا بعد از تعطیلات مجلس مسوولان اقتصادی از جمله وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی را دعوت می کنیم تا گزارشی در رابطه با جزییات توافق ایران و FATF  و حدود ثغور تعهدات ایران در پی این همکاری ارایه کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار