طرح هوشمندسازی شبکه برقی ایران که از سوی وزارت نیرو در طول سال‌های گذشته کلید خورده و در برنامه‌ریزی‌های کلان بناست به تمام مشترکان برسد، با حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و همچنین شرکتی از کره جنوبی سرعت خواهد گرفت.
کد خبر: ۲۹۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸ 06 September 2016
چیت‌چیان - وزیر نیرو – در طول سال‌های گذشته بارها اعلام کرده که یکی از دلایل عقب‌ماندگی ایران از سیستم‌های روز در دنیا عدم دسترسی به شبکه هوشمند برق‌رسانی بوده است.

از این رو یکی از اصلی‌ترین اولویت‌هایی که این وزارتخانه در حوزه شبکه برق تعریف کرده تلاش برای سرعت دادن به اجرای این پروژه در سراسر ایران بوده است. طرحی که به نظر می‌رسد با توجه به دو محدودیت عمده باید از سمت دولت به بخش خصوصی انتقال پیدا کند.

 در وهله اول پیش‌بینی‌ها از هزینه مورد نیاز برای هوشمندسازی کل شبکه برق ایران حدود 10 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که این رقم سرمایه‌گذاری با توجه به شرایط فعلی اقتصادی دولت امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر نیز طبق قانون شرکت توانیر از سرمایه‌گذاری‌ مستقیم در عرصه هوشمندسازی شبکه برق نهی شده و براساس اصل 44 قانون اساسی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید در این حوزه ورود کنند.

در این راستا و در جریان مذاکراتی که شرکت کنتورسازی ایران با شرکت کپکو کره جنوبی داشته بناست در قالب یک کنسرسیوم طرح هوشمندسازی شبکه برقی کشور با حضور این شرکت‌ها کلید خورده و در آینده نزدیک برای تمام کنتورها اعم از کنتورهایی با ظرفیت بالا و کنتورهای خانگی عرضه شود.

براساس تفاهم‌نامه‌ای که در طول روزهای آینده میان این دو شرکت نهایی خواهد شد کار در چهار حوزه پیگیری ساخت کنتور هوشمند، ارتباطات و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مربوط به این حوزه، دانش فنی و مهندسی این صنعت و همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به جای دولتی در دستور کار قرار گیرد  و در حوزه فن آوری اطلاعات اپراتور ایرانی تالیا به این کنسرسیوم ورود خواهد کرد.

این طرح که پس از دریافت مجوز نهایی از توانیر کار خود را به شکل رسمی آغاز می‌کند، در زمانی سه تا هفته ساله برنامه ریزی شده و در طول این زمان روی کنتورهای خانگی تمرکز خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، در طول ماه‌های گذشته طرح هوشمندسازی شبکه برق به شکل پایلوت در چند شهر آغاز به کار کرده و حتی در استانی مانند تهران بر اساس اظهارات مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران حدود 50 درصد از مسیر را طی کرده است. کاهش خاموشی، کاهش تلفات شبکه و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق استفاده از منابع مختلف انرژی مانند منابع تجدیدپذیر بخشی از مزایایی است که باعث شده بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان به سمت هوشمندسازی شبکه برق حرکت کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار