تابناک تهران - شغلی کاذب اما پردرآمد،نه فشار مالیات دارند، نه قبض آب و برق وعوارض،البته خیلی چیزها هم برایشان مهم نیست از استاندارد، تاریخ مصرف و زمان انقضای کالا گرفته تا قاچاق بودن یا نبودن.... این حکایت دستفروشان مترو است...
کد خبر: ۲۹۱۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴ 06 September 2016
دستفروشی در تهران، حکایت دیروز و امروز نیست. سال هاست که مردم پایتخت به وجودشان عادت کرده اند و حالا به بخشی از هویت مترو تبدیل شده اند. دستفروش های مترو از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد را در بساطشان دارند؛ از خوراکی های مختلف و تنقلات گرفته تا لوازم آرایشی، بهداشتی و پوشاک. البته با قیمت هایی به مراتب ارزانتر از مغازه دارهایی که مجبورند ماه به ماه مالیات، عوارض و کرایه های سنگین را پرداخت کنند.
 
خیلی ها می گویند دستفروشی در مترو راحت است و پر درآمد. حرف و حدیث راجع به دستفروش های مترو زیاد است. بله، در میانشان آدم هایی هستند که از سر ناچاری و بیکاری دستفروش شده اند تا لقمه نانی سر سفره خانواده هایشان ببرند اما سود اصلی را دیگرانی می برند که محتاج نیستند که هیچ، دیگران را هم محتاج می کنند. در این بین البته کسانی هم به چشم می خورند که حتی سرمایه کافی برای دستفروشی را هم ندارند و مجبورند جنس هایشان را از کاسب های بازار بگیرند و درازای هر روز فروش از آنها حقوق بگیرند.
 مافیایی زیرپوست شهر
بازار مترو این روزها دستفروشان زیادی به خود میبیند در میان زنان و واگن های زنانه که بازار داغ تر است اما سخت ترین صحنه دیدن کودکان کار است که حالا زیر پوست کلان شهرمان کار میکنند بیشتر از منطقه پرحاشیه ی دروازه غار آمدند، همانجا که بچه ها خرج زندگی می دهند و پدر مادرها با بچه دار شدنشان بازنشسته می شوند!
 
نکته عجیب و قابل توجه آنجاست که بسیاری از این کودکان هم تقسیم وظایف را می دانند، همدیگر را می شناسند که هیچ، لهجه و زبان صحبت کردنشان هم شبیه هم است، گویی از یک شهر و محله خاص به تهران آمده اند. می دانند که در یک واگن و مترو، چند نوع جنس شبیه هم نیاورند و بر اساس قوانین یادگرفته شده، یکی پیاده می شود.
 
نمی توان باور کرد که جبر زمانه و موضوعاتی از این قبیل، این قوانین تجاری را یادشان داده باشد و به نظر می رسد همان که جنس داده، قانون و تربیت و لوازم فروشش را هم به آنها آموخته است... مافیای دستفروشی مترو....

اولین بار سال 89 بود که مدیر عامل وقت متروی تهران فعالیت مافیای دستفروشی در متروی تهران را به صورت غیر رسمی تایید کرد. تجار یا بهتر بگوییم قاچاقچیانی که کالای قاچاق و ارزان قیمت چینی را به صورتی ساماندهی شده در شبکه 200کیلومتری راه آهن زیر زمینی تهران، آب می کنند و به دلایل مختلف امکان برخورد با آنها نیز فراهم نشده است.
 
فعالیت دستفروش ها در مترو و البته آسیب ها و ناهنجاری های ناشی از آن از چشم مسئولان مترو دور نبوده و سال هاست که مسئولان مترو تهران در پی یافتن راه چاره ای برای سامان بخشیدن به این بازار بی نظم و بی متولی در زیر شهر تهران بوده اند. تا جائیکه محمد احمدی بافنده مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران از ثبت نام دستفروشان مترو در راستای ساماندهی آنها خبر داده است.

وی با اشاره به خلاء قانونی در برخورد و ساماندهی دستفروشان می گوید: "متاسفانه قوانین شهری ما مربوط به سال 1333 است و با  شرایط فعلی که 60میلیون نفر از جمعیت کشور در شهرها ساکنند هیچ تناسبی ندارد."

احمدی در عین حال با بیان اینکه ساماندهی دستفروشان در مترو تهران قدم اول برای رفع معضل دستفروشی است چرا که برای هر پدیده‌ای اگر قانون نداشته باشیم به سرعت رشد و گسترش می یابد، معتقد است: "پدیده دستفروشی یک معضل زندگی شهری است و برای مواجهه صحیح و منطقی با آن، خلاء قانونی وجود دارد و به همین جهت دولت و مجلس می بایست برای ساماندهی و جلوگیری از گسترش آن کمک و چاره اندیشی کنند."
 
به گفته این مقام مسئول، متروی تهران برای ساماندهی زنان دستفروش، با ستاد توانمندسازی زنان هماهنگی های لازم را انجام داده است تا این ستاد با دسترسی به اطلاعات زنان بد سرپرست و بی سرپرست تهرانی، به راحتی دستفروشان نیازمند را از سایرین تمیز دهد.
 
البته آنچه به جایی نرسد فریاد است، چه فریاد پیرمرد، چه مسافران ناراضی مترو و چه مسئولان همیشه در جلسه ...
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار