نظر حسن بهشتی‌پور درباره سوءاستفاده‌های رسانه‌ای
یک کارشناس رسانه درباره مجموعه اخباری که در قبال کودک حلب منتشر شد، معتقد است: این مجموعه اخبار با اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و رسانه‌ای در تعارض بوده است؛ چرا که منصفانه نبوده، همه‌جانبه نگر نبوده و کاملا جهت‌دار به نفع مخالفان اسد تهیه شده بود.
کد خبر: ۲۸۷۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳ 30 August 2016
حسن بهشتی‌پور به عنوان کارشناس رسانه  در این زمینه توضیح داد: پرداختن یک جانبه به خبر منتشر شده از جنبه اخلاق روزنامه‌نگاری و اخلاق حرفه‌ای‌گری امری کاملا ناپسندیده و در تعارض بوده است، اما از لحاظ کاری صبح تا شب در رادیو و شبکه‌های بین‌المللی این اخبار منتشر می‌شوند و دقیقا همان کاری است که 99 درصد شبکه‌های خبری انجام می‌دهند.

این کارشناس رسانه سپس گفت: متأسفانه هر کدام از شبکه‌ها متناسب با رویکرد و سیاست‌های خودشان یک موضوع را برجسته و از آن سوءاستفاده می‌کنند ولو اینکه سوءاستفاده از یک کودک و احساس و عواطف مردم دنیا باشد. به خاطر اینکه هر کسی این کودک را می‌دید و کمی با وجدان بود حتما ناراحت می‌شد و این صحنه‌ی بسیار غم‌انگیزی بود. شبکه‌های غربی از این اتفاقات سوءاستفاده می‌کنند به این گونه که مطرح می‌کنند اگر کودکی مهاجرت کند این طور کنار دریا غرق می‌شود و جسدش پیدا می‌شود. اگر هم مهاجرت نکند این گونه زیر بمباران و موشک‌باران به این قیافه درمی‌آید؛ بنابراین این جریان‌سازی خبری در راستای مخالفان اثر بهره‌برداری شد و کاملا هم به صورت یک‌طرفه بود.

دکتر بهشتی‌پور در ادامه در همین زمینه توضیح داد: اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم همین رسانه‌ها نمی‌آیند کودکان یمنی را که هواپیمای عربستان آنجا را بمباران می‌کند به تصویر بکشند و باید شبکه‌های العالم، پرس‌تی‌وی، المیادین و ... به این موضوع بپردازند که نشان دهند کودک یمنی هم مورد صدمه و آماج حملات قرار می‌گیرد. بنابراین این کار رسانه‌هاست که یک جنگ تبلیغاتی و عملیات روانی راه انداخته‌اند.

این کارشناس رسانه و مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان مانع سوءاستفاده‌های رسانه‌ای از جریان‌سازی‌های شبکه‌های اجتماعی شد؟ اظهار کرد: در درجه اول مهمترین راه پایان جنگ است وگرنه تا زمانی که جنگ ادامه دارد این گونه بهره‌برداری‌های سیاسی ادامه خواهد داشت. از سویی نمی‌توان همکاران رسانه‌ای را نصیحت کرد که به اخلاق حرفه‌ای و رسانه‌ای‌شان معتقد باشند و قسمی که یاد کرده‌اند را فراموش نکنند. این‌ها بیشتر توصیه‌های اخلاقی است اما در صحنه عمل هر رسانه‌ای در راستای اهداف و رویکردهای خود کار می‌کند ما نیز در رسانه خودمان باید با این موضوعات هوشمندانه برخورد کنیم و این موضوعات را به گونه‌ای به گیرندگان عادی تشریح کنیم که بدانند این رسانه‌ها با چه اهدافی حق را باطل می‌کنند. هر چند اصل حرفشان درست است آن کودک آسیب دیده است منتها اقدامی که این رسانه‌ها انجام می‌دهند بهره‌برداری و سوءاستفاده سیاسی از آن کودک است.

حسن بهشتی‌پور در پایان گفت‌وگوی خود درباره رویکرد شبکه‌های اجتماعی در جریان‌سازی‌های رسانه‌ای گفت: شبکه‌های اجتماعی کارکردشان چیز دیگری است. رسانه‌های حرفه‌ای هم باید کار خود را دنبال کنند و می‌توانند کار خود را در ضدیت با بی‌اخلاقی‌ها به نحو احسن انجام دهند؛ بنابراین رسانه‌های رسمی باید کار خودشان را انجام دهند و درگیر شبکه‌های اجتماعی نشوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار