استاندار آذربایجان غربی:
استاندار آذربایجان غربی گفت: افزایش ۵۶ سانتیمتری آب دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه پارسال، نوید بخش آغاز احیای آن و تحقق وعده های دولت تدبیر و امید است.
کد خبر: ۲۸۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵ 30 August 2016
قربانعلی سعادت دوشنبه شب در یادواره شهدای هشت شهریور و شهدای دولت در ارومیه افزود: با آغاز بحران در دریاچه ارومیه سالانه آب آن ۴۰ سانتیمتر کاهش می یافت.

وی ادامه داد: در یک صد سال گذشته ۳۱ شهریور پارسال زمان بسیار بحرانی برای دریاچه ارومیه بود که که تراز آن به ۱۲۷۰.۰۸ رسید و تنها از مساحت پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتری آن ۵۰۰ کیلومتر باقی ماند.

سعادت ادامه داد: عملیات و پیگیری های دولت موجب تصویب یکسری پروژه هایی در زمینه احیای دریاچه شد که نتیجه این تلاشها افزایش آب دریاچه به میزان ۱۳۴ سانتیمتر بود.

وی بیان کرد: هم اکنون تراز آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۶۵سانتیمتر است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش ۵۶ سانتیمتری دارد.

سعادت با اشاره به مساحت یک هزار و ۶۰۰ کیلومتری فعلی دریاچه ارومیه اظهار کرد: با گفت و گو های انجام شده با کارشناسان هواشناسی با توجه به آغاز فصل بارندگی ها و آورد رودخانه ها احتمال افزایش بیشتر سطح تراز آب دریاچه ارومیه نیز وجود دارد.

استاندار آذربایجان غربی افزود: کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با استفاده از روش های نوین آبیاری محقق می شود و در این راستا نیازمند آموزش و آگاهی رسانی هستیم.

سعادت ادامه داد: بعد از انقلاب استان آذربایجان غربی شاهد ناامنی ها و بعد از آن دوران دفاع مقدس بود که موجب شد تا بسیاری از زیر ساخت ها در استان ایجاد نشود و یا در صورت ایجاد به کندی پیش رود.

وی افزود: هم اکنون زمینه برای فعالیت ها و توسعه زیرساخت های مورد نیاز توسعه اقتصادی فراهم است و در این راستا با سرمایه گذاران بسیاری وارد گفت و گو شده ایم.

استاندار آذربایجان غربی گفت: امسال در منطقه آزاد ماکو پروژه هایی به بهره برداری می رسد که زیرساخت های توسعه ای محسوب می شوند.

وی عنوان کرد: مقرر شده سالانه یک هزار میلیارد ریال علاوه بر اعتبارات دولتی توسط خود منطقه آزاد برای محرومیت زدایی در منطقه هزینه شود.

استاندار آذربایجان غربی افزود: فرودگاه ماکو که در مهرماه افتتاح می شود، بهره برداری از جاده ماکو تا چایپاره، پایانه مرزی نخجوان همه جزء طرح هایی است که موجب پیشرفت و توسعه زیرساخت ها در شمال استان شده است.

وی درباره آزاد راه ارومیه به تبریز نیز گفت: آزاد راه ارومیه به تبریز به خاطر برخی مشکلات تعطیل شده بود که با کلنگ زنی قطعه شماره ۳، این طرح دوباره آغاز می شود و دارای پنج کیلومتر تونل است.

وی با بیان اینکه تقاضای ایجاد قطار ارومیه به تبریز نیز انجام شده و به دنبال سرمایه گذار هستیم ادامه داد: راه آهن مراغه به ارومیه تا مسیر نقده نیز به زودی افتتاح می شود و امید است تا خرداد ۹۶ این خط ریلی به ارومیه نیز برسد.

امید به رفع بحران دریاچه ارومیه که از دو دهه گذشته شروع شده با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با تصویب طرح های ۲۴ گانه ستاد احیای دریاچه ارومیه قوت گرفته است.

در این راستا دولت طرح هایی را به اجرا در آورده که در عرض ۱۰ سال دریاچه ارومیه با اجرای صحیح این طرح ها احیا خواهد شد.

سه سال اول اجرای این طرح ها سال تثبیت نامگذاری شده که به قول مسوولان و کارشناسان این دوره محقق شده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار