رییس جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان از حذف باغات درجه سه خرما خبر داد و گفت: با تدابیری که اندیشیده شده به زودی باغات خرما به باغات درجه 2 یا یک تبدیل خواهند شد.
کد خبر: ۲۸۷۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹ 29 August 2016
رضا نجفی در خصوص این‌که وقتی کشوی چاه نیمه را بالا می‌کشند بهره برداران نزدیک به چاه نیمه آب بیشتری دریافت می‌کنند، تصریح کرد: آب تا زمانی که به آخر نیمروز، زهک، بنجار و هامون می‌رسد کم می‌شود که این عمل باعث عدم برابری برداشت آب و در نتیجه برداشت محصول می‌شود.

وی ادامه داد: تقسیم توزیع لوله آب یکی از بحث‌های آن عدالت آب است به صورتی که همه برای کشاورزی به یک اندازه از آب سهم می‌برند.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر 1700 هکتار باغ انگور یاقوتی در سیستان وجود دارد، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و پیشرفته بودن محصول انگور یاقوتی، از طرح پتانسیل 46 هزار هکتار، حدود 20 هزار هکتار برای محصول انگور یاقوتی پیش‌بینی شده است.

نجفی اضافه کرد: 70 هکتار از اراضی کشاورزی در سال 93-94 با مشارکت بهره برداران برای جلوگیری از زوال باغات پسته به باغات انگور و نخیلات تعمیم داده شده است.

رییس جهادکشاورزی با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته عملکرد تولید پسته 700 تا 1000 کیلو در هکتار بود، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با اقدامات صورت گرفته این عملکرد به2 هزار کیلو به بالا برسد که برای هر کشاورز بالغ بر 40 میلیون تومان افزایش درآمد ایجاد خواهد کرد.

این مسئول در خصوص این‌که کشاورزان پای کار آمده‌اند و تاکنون حدود 500 هکتار از زمین‌های آنها احیا و باز سازی شده، خاطرنشان کرد: برای باغات خرما نیز این برنامه مدنظر است، ضمن این‌که برای حدود 15 هزار هکتار باغات درجه 3 خرما به دنبال حذف و جایگزینی آنها با باغات درجه یک و 2 هستیم.

وی اضافه کرد: چالش اصلی در سیستان وبلوچستان بسته بندی محصولات زراعی از جمله خرماست که در حال حاضر برای بسته بندی تن ماهی اقدامات خوبی در جنوب استان صورت گرفته است.

نجفی ادامه داد: طرح انتقال آب به 46 هزار هکتار از زمین‌های دشت سیستان از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه اقتصاد مقاومتی کشور است که یکی از مصوبات سفر هیات دولت به استان بوده که با اعتبار 500 میلیون دلار در سطح دشت سیستان مصوب و برای   140 هزار نفر ایجاد شغل کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح 100 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی جنوب و مرکز استان خبر داد و افزود: از سال 93 تاکنون 8 هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در سطح استان اجرا شده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار